menusearch
childrenrehab.ir

کاردرمانی در کودکان اوتیسم-توانبخشی کودکان اوتیسم-روش های درمان اوتیسم

(1)
(0)
رژیم حسی

 

کمک به کودکان با سطح انگیختگی و هشیاری پایین(low arousal)
انگیختگی به وضعیت آگاهی و هشیاری ما دلالت دارد. فردی که در خطر است، با با سرعت بالا در حال حرکت است، در وضعیت انگیختگی بالایی قرار دارد،‌ و فردی که در حال به خواب رفتن است در وضعیت انگیختگی پایینی قرار دارد.  در زمان‌های دیگر همه چیز در میانه است. بسیاری از کودکان با مسائل حسی دارای مشکلات انگیختگی هستند، در هر شرایطی که قرار گیرند درجه انگیختگی آنها یا بسیار پایین است یا بسیار بالا. مشکلی در روشی که بدن آنها اطلاعات حسی را دریافت و پردازش می‌کند وجود دارد که باعث می‌شود برای برخی اتفاقات بیش از حد واکنش نشان دهد و برای برخی دیگر کمتر از میزان انتظار واکنش نشان ‌دهد. قلب آنها شروع به ضربان بسیار سریع می‌کند، تنفس آنها سریعتر می‌شود، ‌و در واکنش به اتفاقاتی که یک سیستم عصبی نرمال‌تر به ندرت حتی ثبت می‌کند به وضعیت آنی «جنگ و گریز» می‌روند. یا به اتفاقاتی که دیگر سیستم‌های عصبی به سختی با آنها روبرو می‌شوند اصلا واکنشی نشان نمی‌دهند:‌ آنها می‌توانند بدون گیج شدن به دفعات دور خود بچرخند، از فاصله 8 فوتی (حدود 2.5 متری) به پایین روی سیمان سفت بپرند و احساس درد نکنند، سوار ترسناکترین ترن‌های هوایی شوند بدون اینکه هیچ احساساتی از خود نشان دهند. امروز در مورد کودکانی صحبت خواهیم کرد که همیشه در وضعیت انگیختگی پایینی هستند. به طور جالب توجهی اکثر کودکانی که دارای اختلال کم‌توجهی (ADHD) هستند این مشکل را دارند. دلیل اینکه نمی‌توانند آرام بنشینند این است که سعی می‌کنند به اندازه‌ای حرکت کنند که سیستم عصبی خود را به منظور تمرکز حواس و احساس خوب در بدن خود فعال کنند. جنب و جوش و هیجان به سطح انگیختگی پایین کمک می‌کنند. هیجان را می‌توان به روش‌های مختلفی و از طریق تمامی حواس بدن ایجاد کرد.
تغییر وضعیت انگیختگی از طریق حس چشایی: بچه‌ها عاشق آبنبات‌های ترش هستند چونکه خیلی برانگيختنی هستند.  آبنبات‌هایی مثل Warheads ،Cry Babies ،Tear Jerkers ،Sour Straws ،Skittles،Starburst ،Pop Rocks و Lemonheads ابزارهای درمان حسی عالی هستند.  مهم نیست چقدر از خوردن آنها عیب جویی کنیم، تنقلات (هله‌هوله) غذای روح هستند.  فکر می‌کنید چرا تمامی کودکان سنین 7 تا 11 ساله همیشه مجموعه بزرگی از آبنبات‌ها و چیپس‌ها را با خود دارند؟‌  خوردن و نوشیدن تمامی این تنقلات دقیقا آن چیزی است که شما برای هشیار و متمرکز ماندن هنگام رانندگی برای ساعت‌ها در یک اتوبان یکنواخت نیاز دارید. هر چیز تردی که هنگام گاز زدن آن با صدای بلند خرد می‌شود هشیار کننده است.  هویج، سیب،‌ ذرت بو داده، چوب شور، و چیپس، مثال‌های ساده‌ای از این تنقلات هستند.  خوراکی‌هایی مثل سس سالسا یا سرکه که مزه قوی‌تری دارند برای فرو کردن تنقلات در آنها بهتر نیز هستند. آبنبات‌های پاپ سیکل (Popsicles) یا هر نوع آبنبات یخ زده‌ای هشیار کننده هستند.  گاهی اوقات نخود فرنگی یخ زده نیز می‌تواند خوراکی عالی باشد اگر آنها را مستقیما از کیسه در بیاورید و میل کنید.  من جویدن تمشک منجمد را بخصوص در فصل تابستان دوست دارم. نوشابه‌های خنک گازدار نیز هشیار کننده هستند.  پیشنهاد من این است که آب معدنی گازدار ساده را با ذغال اخته یا آب پرتقال، یا آب لیمو تازه گرفته شده مخلوط کنید. اغلب اوقات می‌توانید خوراکی‌های جالب با طعم و مزه قوی را در بازارهای آسیایی پیدا کنید.  می‌توانید خوراکی‌هایی مثل آلو اومه‌بوشی، زنجبیل ترش،‌شیرین، و کنسرو شده،‌ و دیگر انواع میوه‌های کنسرو شده با طعم و مزه قوی که از فرهنگ‌های آسیایی نشأت می گیرند را امتحان کنید.  در این بازارها همچنین انواع فراوانی از آبنبات‌های بشدت ترش ژاپنی را می‌توان پیدا کرد.
بسیاری از بچه‌هایی که من درمان می‌کنم تنفس سطحی یا کند (shallow)‌ دارند.  تنفس سطحی مزمن مغز را از اکسیژن محروم می کند و موجب وضعیت اضطراب سطح پایین دائمی می‌شود.  بهترین روش برای بهبود این اختلال ترغیب کودکان به انجام فعالیت‌هایی که نیازمند بازدم‌های طولانی مدت و پایدار است می‌باشد. یک بازدم طولانی باعث می‌شود که دم بعدی بزرگتر و کاملتر باشد. این وضعیت به بدن کودک کمک می کند که یاد بگیرد عمیقتر نفس بکشد.
من هرگاه سوت‌ها، لوله های حباب‌ساز، اسباب‌بازی‌های باده‌ای، می‌بینیم آنها را می‌خرم. عاشق دارت‌های فوتی، ماژیک‌های فوتی، بادکنک‌ها، و وسایل صداساز مخصوص مهمانی‌‌ها هستم.  بهترین اسباب‌بازی‌های باده‌ای آنهایی هستند که یک جزء بینایی دارند،‌ مثل بخشی که نیروی حرکت خود را از طریق تنفس می گیرد، ‌یا حباب‌هایی که به صورت آهسته در انتهای لوله شکل می گیرند. اجزای بینایی برای چشم‌ها تقویت کننده هستند چونکه بچه‌ها را ترغیب می‌کنند که آن را نزدیک بیاورند و نگاهش کنند. برخی اوقات روی کف اتاق مینشینم و با دو توپ کوچک (pom pom) و دو نی به همراه بچه بازی می کنیم و توپ کوچک را در عرض اتاق فوت می کنیم و مسابقه می‌دهیم.

دلیل دیگر برای سطح پایین انگیختگی تدافعی بودن حس است. اگر شما تحت تاثیر صدا، نور، حس‌های بینایی، بویایی و لامسه که برای سیستم عصبی شما برانگيختنی هستند قرار گیرید، و این حس‌ها برای شما طاقت‌فرسا شوند، ‌که اغلب در مدرسه این اتفاق می‌افتد، قصد رها کردن بدن خود را خواهید داشت. مدرسه‌ها اغلب بشدت پر سروصدا و بی نظم هستند. بسیاری از بچه‌های در وضعیت انگیختگی پایین هستند چونکه اعصاب دهلیزی آنها،‌ که سطح هشیاری آنها را بر اساس میزان حرکتی که حس می‌کنند تنظیم می‌کند، آستانه بسیاری بالایی تا قبل از فعال شدن دارند. جنب و جوش قسمتی از مغز را که مسئول وضعیت انگیختگی است را فعال می‌کند. هر چه میزان جنب‌وجوش شدیدتر باشد بهتر است، ‌اما هنگامیکه داخل خانه هستید هر میزان فعالیتی بهتر از عدم فعالیت است.  برخی از کودکان دوست دارند بچرخند،‌برخی دوست دارند بالا و پایین بپرند،‌برخی دوست دارند سر و ته اویزان شوند،‌برخی دوست دارند به عقب و جلو تاب بخورند.

تغییر وضعیت انگیختگی از طریق سیستم دهلیزی (حس وستیبولار):
چند ایده کلی: چرخیدن روی صندلی اداری، انجام حرکت پروانه (jumping jacks) یا معلق زدن، کشتی گرفتن، انجام بازی کف زدن، خواندن سرود «سر شانه زانو و انگشتان پا؛Head Shoulders Knees and Toes» و انجام کامل حرکات و اطمینان از خم شدن به صورت کامل،‌یا پریدن روی یک ترامپولين کوچک.
نشستن روی یک توپ درمانی هنگام انجام تکالیف می‌تواند بسیار مفید باشد.  بچه می‌تواند هنگام انجام کارهای خود هر چقدر که دوست دارد بالا و پایین بپرد. اگر بچه شما در حال انجام تکالیف خود است و تمرکز کردن برایش غیر ممکن است، برخاستن و انجام یکی از این موارد برای مدت حدود 30 ثانیه می‌تواند برای او کافی باشد تا برای مدت 5 دقیقه دیگر تا قبل از دوباره سست شدن حواس خود را متمرکز کند. من گاهی اوقات در خانه با بچه‌ها دستخط آنها را تمرین می‌کنمی، و هنگامیکه که مشاهده کنم که بچه شروع به سست شدن می کند یا توانایی دنبال کردن من را از دست می‌دهد، بلند می‌شویم و به سرعت یکی از این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم، سپس دوباره می‌نشینیم.  دختر بچه‌ها عاشق بازی‌های کف زدن با دست هستند، و من یک حرکت پا را نیز برای جذاب کردن و چالش‌انگیزتر کردن بازی به آن اضافه می کنم. بزودی در مورد بازیهای ریتمیک (بازی‌های کف زدن) که می‌توانند به بهبود هماهنگی در بچه‌ها کمک کننددر صفحه اینستاگرام قرار خواهد گرفت ودر کانال تلگرام اطلاع رسانی میشود.
تغییر وضعیت انگیختگی از حس بینایی: نور، یا کمبود آن می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی وضعیت انگیختگی داشته باشد. آیا بچه شما هنگام انجام تکالیف خود در یک محل با میزان زیادی نور طبیعی می‌نشیند
کار درمانى‌ در کودکان با «ثبت حسی پایین» (Low Registration)
بسیاری از بچه‌ها هستند که ثبت حسی پایین (Low Registration) بخش اصلی شخصیتی که دارند را شکل می‌دهند؛‌ این بخش مهمی از خلق‌وخوی حسی بچه است. بچه‌ها با ثبت حسی پایین اکثرا متوجه بسیاری از اتفاقات در محیط اطراف خود نمی‌شوند. هنگامیکهبیحرکت هستند،‌اغلب اوقات در این حالت میمانند، کمبود جنب‌وجوش و حس ورودی موجب می‌شود که سیستم عصبی خاموش شود و پردازش اطلاعات را متوقف کند. این بچه‌ها اغلب کسل، ‌بی حوصله، یا مسحور در دنیای خیالی خود بنظر می‌رسند. بچه‌ها با ثبت حسی پایین کاملا نسبت به بدن خود هشیار نیستند، و ممکن است نشانه‌هایی از تون ماهیچه‌ای کم، استقامت پایین، و مهارت‌های حرکتی با تاخیر را نشان دهند. این موارد اغلب اوقات نشانه ضعف بدنی نیستند، بلکه نشانه‌هایی از کاهش سطح انگیختگی هستند. این بچه‌ها آستانه‌های عصب‌ شناسى‌ بالایی دارند و تمایل به همراهی با این آستانه‌ها را دارند. بچه‌هایی که ثبت حسی پایینی دارند به ورودی‌های حسی بیشتری به منظور کمک به آنها در حفظ هشیاری نیاز دارند، بنابراین باید همان برنامه‌های رژیم حسی (sensory diet) را که برای یک فرد دارای رفتار حس طلبی (sensory seeking) تدارک می‌بینیم را برای این بچه‌ها نیز فراهم کنیم. تفاوت در این است که یک بچه با ثبت حسی پایین ممکن است نسبت به فعالیت‌های حسی پر اشتیاق نباشد و ممکن است به حمایت بیشتری برای انجام دادن این نوع از فعالیت‌ها که موثر هستند نیاز داشته باشد. مثالهایی از فعالیت‌های حسی که که به کودکان کمک می‌کنند هشیارتر باشند شامل موارد زیر هستند:                                                                   
۱-نورپردازی روشن و هوای تازه و خنک.
۲-تاب خوردن سریع، بخصوص با چرخش و بالا و پایین پریدن.
۳-حرکت سریع و غیر قابل پیش‌بینی (بالا و پریدن روی یک توپ یا ترامپولین کوجک).
۴-نوشیدن آب یخ یا نوشابه‌های گازدار، مکیدن از طریق یک نی.
۵-بازی با آب یخ، بازی با بازی با مواد چسبناک‌ و نيمه‌ آبگون‌، گل، خمیر بازی و غیره.
۶-جویدن خوراکی‌های ترد.
۷-دویدن،‌بازی‌های گرگم به هوا، قایم موشک غیره.
۸-نشستن روی یک توپ صندلی، تشک آبی، بالش بادی، تکان دادن روی پاهای خود هنگام کوش دادن یا نگاه کردن.
۹-افشاندن آب خنک از بطری دارای اسپری بر روس صورت،‌پارچه خنک.
.۱-موسیقی بلند و سریع و صداهای ناگهانی، محیط شنوایی سرزنده و شاداب.
۱۱-اسباب بازی‌های آموزش علت و معلول با صداها و چراغ‌ها.
۱۳-رایحه‌های تند (عطر، قرص نعناع).
۱۴-اتاق‌هایی با محرک بینایی،‌رنگ‌های متنوع،‌نورهای زیاد (اگر می‌خواهید که بچه تنها به برخی چیزها توجه کند، دیگر جوانب محیط را در کنتراست خنثی کنید).
هنگامیکه بچه‌های با ثبت حسی پایین این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند،‌ قادر به پردازش اطلاعات بیشتری از پیرامون خود خواهند شد و احتمال بیشتری دارد که به طور موفقیت آمیز فعالیت‌ها و وظایف معنی‌دار را انجام دهند.
بنابراین، انجام فعالیت‌های هشیار کننده درست قبل از فعالیت‌های مهم می‌تواند مفید باشد. اگر شما یک بچه را با تاب خوردن، جهش روی ترامپولین،‌ بازی‌های تند و تیز و غیره تشویق کنید، کودک هشیارتر خواهد بود و هنگامیکه از بچه بخواهید فعالیت‌های تحصیلی یا دیگر انواع فعالیت‌های نیازمند تمرکز را انجام دهد آماده خواهد بود. اگر به بچه اجازه دهید که جرعه‌هایی نوشیدنی خنک بنوشد، یا روی یک توپ یا تشک بادی بنشیند، او برای مدت طولانی‌تری می‌تواند هشیار بماند. هنگامیکه نشانه‌هایی از بی‌حالی یا بی‌توجهی را مشاهده میکنید، ممکن است زمان بکارگیری یک استراتژی هشیار کننده دیگر باشد. بسیار مودبانه‌تر است که ورودی‌های حسی را برای بچه فراهم کنید که به او کم کمی کند به سطح بالاتری از انگیختگی که برای یادگیری ضروری است دست یابد، تا اینکه سعی کنید بی توجهی را به گونه‌ای مدیریت کنید که گویی یک رفتار عمدی و منفی است که باید تغییر پیدا کند.
سعی کنید به منظور بهبود پردازش سیستم عصبی و حواس، تا حد امکان حس‌های بیشتری را درگیر کنید. هنگام لزوم از ماساژ پشت، گرم کردن دست، ماساژ صورت، ‌ماساژ سر، غیره استفاده کنید. کشیدن برس‌های حسی نرم بر روی دست و کف دست قبل از فعالیت‌های حرکتی میزان بازخورد از دست‌ها را افزایش می‌دهد و احتمال اینکه بچه اطلاعات دست‌ها را در طول انجام فعالیت‌های حرکتی یا کارهای پشت میز پردازش کند را افزایش خواهد داد. استفاده از کاغذ سنباده زیر رنگ‌آمیزی میزان بازخورد و همچنین میزان توجه بینایی را افزایش می‌دهد.           
ترجمه:
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی
این مطلب ادامه دارد...
 
بعدی
ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

قبلی