menusearch
childrenrehab.ir

بهترین کشور برای درمان اوتیسم

شنبه پنجم اسفند ۰۲
(0)
(0)
بهترین کشور برای درمان اوتیسم

بهترین کشور درمان اوتیسم


بهترین کشور درمان اوتیسم : اکثر متخصصان بهداشت موافق هستند که برنامه های درمانی مداخله زود هنگام مهم هستند. گزینه های درمانی ممکن است شامل مداخلات رفتاری و آموزشی، طب مکمل و جایگزین، تغییرات رژیم غذایی یا داروها برای مدیریت یا تسکین علائم اوتیسم باشد. این درمان ها ممکن است پرهزینه باشد. بر اساس CDC، متوسط ​​هزینه های پزشکی یک کودک مبتلا به ASD از 4110 تا 6200 دلار در سال است.

 

هزینه ها شامل مراقبت های بهداشتی، آموزش، درمان مرتبط با ASD، خدمات هماهنگ خانواده و زمان مراقب است. علاوه بر این هزینه های پزشکی، مداخلات رفتاری فشرده برای کودکان مبتلا به ASD برای هر کودک 40000 تا 60000 دلار در سال هزینه دارد. مداخلات رفتاری فشرده ممکن است شامل 20 تا 40 ساعت در هفته آموزش فردی برای کودکان چهار ساله یا کوچکتر باشد که معمولاً 2 تا 3 سال ادامه می‌یابد.

 

یک مطالعه اخیر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بیماران مبتلا به اوتیسم در ایالات متحده و انگلستان را بررسی کرد و نشان داد که هزینه زندگی یک فرد مبتلا به اوتیسم و ​​ناتوانی ذهنی در این کشورها به ترتیب 2.4 میلیون دلار و 2.2 میلیون دلار است.

اما این کودکان به صورت تخصصی از امکانات درمانی کافی بهرمند نمی‌گردند.هزینه های جاری طیف اوتیسم بیش از دو برابر هزینه های سکته قلبی و فشار خون بالا است و با هزینه های دیابت برابری می‌کند.

 

هرچند که سازمان بهزیستی در سالهای اخیر تلاشهای جدی برای تقبل بیشتر هزینه های درمانی نموده ولی همچنان به علت تحت پوشش بیمه نبودن هزینه های درمانی این کودکان از جمله کاردرمانی ، گفتاردرمانی، بازی درمانی، رفتار درمانی بعهده والدین است.

 

اگر حمایت‌های اجتماعی از مبتلایان به اختلال اتیسم بیشتر شود و همه اقشار از این مبتلایان بالاترین حمایت را داشته باشد، می‌توان به خدمات دهی به آنان امیدوار بود.

 

مزایای درمان اوتیسم در خارج از ایران


  • سیستم غربالگری ودرمان تخصصی:

کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا، آلمان از جمله که از یک سیستم بهداشتی و درمانی پیشرفته برخوردار است. بیمارستان‌ ها، مراکز تخصصی و مراکز درمانی با تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی پیشرفته دارند که در تشخیص و درمان اوتیسم از‌ آنها استفاده می‌ شود.

 

  • تیم‌ درمانی حرفه ای و متخصص

این تیم‌ شامل پزشکان، روانشناسان، کاردرمان ،گفتاردرمان‌ ها و سایر متخصصان در حیطه اوتیسم فعالیت می‌ کنند. این تیم‌ درمانی قوی، برنامه‌ های درمانی مناسب برای هر کودک بر اساس توانایی ها و نیاز های خاص او انجام میدهد.

 

  • پروتکلهای جدید درمان اوتیسم

این برنامه‌ ها شامل درمان های روانشناختی، گفتاردرمانی، درمان های شناختی-رفتاری، تمرینات حسی و حرکتی، نوروتراپی ،واقعیت مجازی، تئاتر درمانی، درمان دارویی و سایر روش‌ های درمانی می‌شود. این برنامه‌ ها به صورت فردی و یا در محیط‌ های گروهی ارائه می‌ شوند.

 

  • مدارس و مراکز آموزشی

این مدارس و مراکز همراه و هماهنگ با تیم‌ های متخصص و برنامه‌ های آموزشی مناسب، به فرد دارای اوتیسم کمک می‌ کنند تا مهارت‌ های اجتماعی، تحصیلی و امور روزمره خود را بهبود ببخشد.

 

یک مطالعه اخیر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بیماران مبتلا به اوتیسم در ایالات متحده و انگلستان را بررسی کرد و نشان داد که هزینه زندگی یک فرد مبتلا به اوتیسم و ​​ناتوانی ذهنی در این کشورها به ترتیب 2.4 میلیون دلار و 2.2 میلیون دلار است.

 

 

درمان اتیسم در ایران

 

درمان اتیسم در ایران


درمان اتیسم در ایران : شیوع اوتیسم در ایران نزدیک به شیوع جهانی آن است. بر اساس سرشماری کشوری در سال 1395 جمعیت ایران بیش از 79 میلیون نفر است. اگر شیوع یک درصد اوتیسم در طول زندگی را در نظر بگیریم، نزدیک به 790000 فرد مبتلا به اوتیسم در ایران وجود دارد که ممکن است در سطوح مختلف نیاز به کمک و حمایت داشته باشند.

 

با توجه به اینکه در ایران با تعداد زیادی از افراد مبتلا به اوتیسم مواجه هستیم و با توجه به نیازهای پیچیده و برآورده نشده بالای این گروه و خانواده‌هایشان، طراحی و توسعه خدمات مبتنی بر شواهد و نیازهای آنان ضروری است. برای دستیابی به این هدف، باید تصویر روشنی از وضعیت خدمات بهداشتی و حمایتی موجود برای این جمعیت داشته باشیم.

 

خانواده‌ ایرانی چگونه با اختلال اوتیسم مواجه شده اند؟


علائم اولیه، تماس با متخصص و دریافت تشخیص

 

تقریباً همه خانواده‌ اتیسم در ایران گفتند که اولین نگرانی آنها مشکل ارتباطی فرزندانشان است. مشکلات ارتباطی فقدان یا تأخیر در رشد زبان و تماس چشمی، بیشتر در پاسخ به نام آنها بود. یکی از آنها در سالهای اولیه زندگی تحریک پذیری و بیش فعالی داشت.

 

دخترم با ما ارتباطی نداشت. او در مقایسه با سایر کودکان هم سن و سال خود به چیزی اشاره نکرد. وقتی چیزی می‌خواست، فقط گریه می‌کرد.»

 

پسرم در 2.5 سالگی صحبت نمی‌کرد. او اصلاً صحبت نمی‌کرد. او فقط صداهای بی معنی می‌داد. وقتی چیزی می‌خواست دستم را می‌گرفت و نزدیک آن می‌برد.»

 

دخترم از ابتدا (اوایل دوران نوزادی) تحریک پذیر بود. او از دو سالگی روان صحبت می‌کرد، اما همیشه جیغ می‌کشید و فریاد می‌زد.

 

«وقتی پسرم یک ساله بود، وقتی اسمش را صدا می‌زدیم واکنشی نشان نداد. ما به مشکل شنوایی مشکوک بودیم.
او در ابتدا یک نوزاد معمولی سالم به نظر می‌رسید (اوایل دوران کودکی) و تا 3.5 سالگی مشکلی نداشت. در شب سال نو متوجه شدیم که او دیگر بازی نمی‌کند و صحبت نمی‌کند و فقط می‌نشیند و به فضا خیره می‌شود. با اسباب بازی هایش بازی نمی‌کرد. او به ما می‌گفت که قبلاً باید ادرار کند، اما دیگر آن را نگفت. او قبل از آن یک کودک معمولی سالم بود. او از 2، 3 روز مانده به سال نو این گونه است. وقتی به دیدن خانواده رفتیم، فهمیدند پسرم تغییر کرده است. بعد از مدتی بی دلیل شروع به گریه و خندیدن کرد. عصبی بود و اشیا را به دیوار پرتاب می‌کرد.»

 

پس از اینکه والدین متوجه اولین علائم غیرطبیعی شدند، نگرانی های خود را با اعضای خانواده مانند مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، خاله ها و سایر اعضای خانواده که قبلاً دارای فرزند بودند در میان گذاشتند. اولین علائم رایج مشکلات ارتباطی بود (معمولاً تاخیر زبان)، و وقتی والدین آن را با سایر اعضای خانواده به اشتراک می‌گذاشتند، معمولاً پاسخ می‌دادند که طبیعی است زیرا تاخیر زبان در خانواده وجود دارد.

 

وقتی نگرانی‌ها و مشکلات فرزندم را با پدر و مادرم در میان گذاشتم، آنها به من گفتند که دخترم مشکلی ندارد و من نباید به فرزندم برچسب بزنم.


در واقع، با توجه به اینکه شوهرم تاخیر زبانی داشته است، از 4 سالگی شروع به صحبت کرد، زمانی که نگرانی هایمان (تأخیر زبان در فرزندانمان) را با خانواده در میان گذاشتیم، آنها به ما گفتند که نباید نگران باشیم زیرا من شوهرش در کودکی همین مشکل را داشت اما اکنون می‌تواند کاملاً صحبت کند.

 

پس از مدتی، وقتی اعضای خانواده متوجه شدند که مشکلات کودک به تدریج بهبود نمی‌یابد، موافقت کردند که کودک را نزد پزشک متخصص ببرند.

 

پسرم 32 ماهه بود که پدرشوهرم گفت که فکر می‌کند پسرم مشکل جدی دارد و باید او را نزد پزشک متخصص ببریم.

در ابتدا، والدین معمولاً با یک متخصص اطفال، متخصص داخلی یا آسیب شناس گفتار و زبان تماس می‌گرفتند. میانگین سنی اولین تماس با متخصص 36 ماه (محدوده: 12-60) بود. در اولین ویزیت، متخصصان معمولاً به مشکل شنوایی مشکوک می‌شدند و کودکان را برای تست ABR پاسخ شنوایی ساقه مغز می‌فرستادند. وقتی مشکل شنوایی پیدا نکردند، گفتند که کودک بهتر می‌شود و نیازی به مداخله نیست و این نشان می‌دهد که کودک فقط تاخیر زبانی دارد و نیاز به گفتار درمانی دارد.

 

انواع مداخلات درمانی اوتیسم در ایران


انواع مختلفی از درمان های موجود وجود دارد. این درمان ها به طور کلی می‌توانند به دسته های زیر تقسیم شوند، اگرچه برخی از درمان ها بیش از یک رویکرد را شامل می‌شوند:

  • رفتاری
  • رشدی
  • آموزشی
  • اجتماعی-روابطی
  • فارماکولوژیک
  • روانشناسی
  • مکمل و جایگزین

 

رویکردهای رفتاری


رویکردهای رفتاری با درک آنچه قبل و بعد از رفتار اتفاق می‌افتد، بر تغییر رفتارها تمرکز می‌کنند. رویکردهای رفتاری بیشترین شواهد را برای درمان علائم ASD دارند. آنها به طور گسترده ای در بین مربیان و متخصصان مراقبت های بهداشتی پذیرفته شده اند و در بسیاری از مدارس و کلینیک های درمانی استفاده می‌شوند. یک درمان رفتاری قابل توجه برای افراد مبتلا به ASD، آنالیز رفتار کاربردی (ABA) نام دارد. ABA رفتارهای مطلوب را تشویق می‌کند و از رفتارهای نامطلوب برای بهبود مهارت های مختلف جلوگیری می‌کند. پیشرفت ردیابی و اندازه گیری می‌شود.

 

دو سبک آموزشی ABA عبارتند از: آموزش آزمایشی گسسته (DTT) و آموزش پاسخ محوری (PRT) مناسب برای شروع تقلید وگفتار آغازین کودک.

DTT از دستورالعمل های گام به گام برای آموزش رفتار یا پاسخ دلخواه استفاده می‌کند. درس ها به ساده ترین بخش های خود تقسیم می‌شوند و پاسخ ها و رفتارهای مورد نظر پاداش می‌گیرند. پاسخ ها و رفتارهای نامطلوب نادیده گرفته می‌شود.
PRT در یک محیط طبیعی به جای محیط کلینیک انجام می‌شود. هدف PRT بهبود چند "مهارت محوری" است که به فرد کمک می‌کند بسیاری از مهارت های دیگر را بیاموزد. یکی از نمونه های یک مهارت محوری، شروع ارتباط با دیگران است.

 

رویکردهای رشدی


رویکردهای رشدی بر بهبود مهارت‌های رشدی خاص، مانند مهارت‌های زبانی یا مهارت‌های فیزیکی، یا طیف وسیع‌تری از توانایی‌های رشدی به هم پیوسته تمرکز دارند. رویکردهای رشدی اغلب با رویکردهای رفتاری ترکیب می‌شوند.

رایج ترین درمان رشدی برای افراد مبتلا به ASD، گفتار درمانی و کاردرمانی است. گفتار و کاردرمانی به بهبود درک و استفاده فرد از گفتار و زبان کمک می‌کند. برخی از افراد مبتلا به ASD به صورت کلامی ارتباط برقرار می‌کنند. دیگران ممکن است از طریق استفاده از علائم، حرکات، تصاویر یا یک دستگاه ارتباط الکترونیکی ارتباط برقرار کنند.

 

کاردرمانی مهارت هایی را آموزش می‌دهد که به فرد کمک می‌کند تا حد امکان مستقل زندگی کند. مهارت ها ممکن است شامل لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام کردن و ارتباط با افراد باشد. کاردرمانی همچنین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان یکپارچگی حسی برای کمک به بهبود پاسخ‌ها به ورودی‌های حسی که ممکن است محدودکننده یا طاقت‌فرسا باشند.کاردرمانی می‌تواند به بهبود مهارت های فیزیکی مانند حرکات ظریف انگشتان یا حرکات بزرگتر تنه و بدن کمک کند.

 

مدل دنور شروع اولیه (ESDM) یک رویکرد توسعه ای گسترده بر اساس اصول تحلیل رفتار کاربردی است. برای کودکان 12 تا 48 ماهه استفاده می‌شود. والدین و درمانگران از بازی، تبادلات اجتماعی و توجه مشترک در محیط های طبیعی برای بهبود مهارت های زبانی، اجتماعی و یادگیری استفاده می‌کنند.

 

رویکردهای آموزشی


درمان های آموزشی در یک محیط کلاس درس داده می‌شود. یکی از انواع رویکردهای آموزشی، رویکرد درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و معلولان ارتباطی مرتبط (TEACCH) تیچ است. TEACCH بر این ایده استوار است که افراد مبتلا به اوتیسم در سازگاری و یادگیری بصری پیشرفت می‌کنند. این به معلمان راه هایی برای تنظیم ساختار کلاس و بهبود نتایج تحصیلی و سایر نتایج ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، روال های روزانه را می‌توان نوشت یا ترسیم کرد و در دید واضح قرار داد. مرزها را می‌توان در اطراف ایستگاه های یادگیری تنظیم کرد. دستورالعمل های شفاهی را می‌توان با دستورالعمل های بصری یا نمایش های فیزیکی تعریف کرد.

رویکردهای روابط اجتماعی
درمان‌های روابط اجتماعی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی و ایجاد پیوندهای عاطفی تمرکز دارند. برخی از رویکردهای اجتماعی-روابطی شامل والدین یا مربیان همسالان است.

مدل رشدی، تفاوت‌های فردی، مبتنی بر رابطه (که به آن «زمان طبقه» نیز گفته می‌شود) والدین و درمانگران را تشویق می‌کند تا از علایق فرد برای گسترش فرصت‌های ارتباطی پیروی کنند.
مدل مداخله توسعه روابط (RDI) شامل فعالیت هایی است که انگیزه، علاقه و توانایی برای مشارکت در تعاملات اجتماعی مشترک را افزایش می‌دهد.
داستان‌های اجتماعی توضیحات ساده‌ای از آنچه در یک موقعیت اجتماعی باید انتظار داشت ارائه می‌کنند.
گروه‌های مهارت‌های اجتماعی فرصت‌هایی را برای افراد مبتلا به ASD فراهم می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی را در یک محیط ساختاریافته تمرین کنند.

 

رویکردهای دارویی


هیچ دارویی برای درمان علائم اصلی ASD وجود ندارد. برخی از داروها علائم همزمانی را که می‌توانند به عملکرد بهتر افراد مبتلا به ASD کمک کنند، درمان می‌کنند. برای مثال، دارو ممکن است به مدیریت سطوح بالای انرژی، ناتوانی در تمرکز، یا رفتار آسیب‌رسان به خود، مانند ضربه زدن به سر یا گاز گرفتن دست کمک کند. دارو همچنین می‌تواند به مدیریت شرایط روانی همزمان مانند اضطراب یا افسردگی، علاوه بر شرایط پزشکی مانند تشنج، مشکلات خواب، معده یا سایر مشکلات گوارشی کمک کند.

 

هنگام در نظر گرفتن استفاده از دارو، مهم است که با پزشکی که در درمان افراد مبتلا به ASD تجربه دارد، کار کنید. این امر هم در مورد داروهای تجویزی و هم برای داروهای بدون نسخه صدق می‌کند. افراد، خانواده ها و پزشکان باید برای نظارت بر پیشرفت و واکنش ها با یکدیگر همکاری کنند تا مطمئن شوند که عوارض جانبی منفی دارو بر فواید آن بیشتر نیست.

 

رویکردهای روانشناختی


رویکردهای روانشناختی می‌تواند به افراد مبتلا به ASD کمک کند تا با اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان کنار بیایند. درمان شناختی رفتاری (CBT) یک رویکرد روانشناختی است که بر یادگیری ارتباطات بین افکار، احساسات و رفتارها تمرکز دارد. در طول CBT، یک درمانگر و فرد با هم کار می‌کنند تا اهداف را شناسایی کنند و سپس نحوه تفکر فرد در مورد یک موقعیت را تغییر دهند تا نحوه واکنش آنها به موقعیت را تغییر دهند.

 

درمان های مکمل و جایگزین


برخی از افراد و والدین از درمان هایی استفاده می‌کنند که در هیچ یک از دسته های دیگر قرار نمی‌گیرند. این درمان ها به عنوان درمان های مکمل و جایگزین شناخته می‌شوند. درمان های مکمل و جایگزین اغلب برای تکمیل رویکردهای سنتی تر استفاده می‌شود. آنها ممکن است شامل رژیم های غذایی خاص، مکمل های گیاهی، مراقبت های کایروپراکتیک، حیوان درمانی، هنر درمانی، تمرکز حواس یا درمان های آرامش بخش باشند. افراد و خانواده ها باید همیشه قبل از شروع یک درمان مکمل و جایگزین با پزشک خود صحبت کنند.

 

 

بهترین کلینیک درمان اوتیسم

 


نحوه پیگیری و آغاز درمان اوتیسم در ایران


اولین بار با یک متخصص داخلی قرار ملاقات گذاشتم. دخترم را که سرما خورده بود به مطبش بردم. به او گفتم باید فریاد بزنیم تا پاسخ او را ببینیم. او به ما گفت که او ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد. او ما را به آزمایش ABR فرستاد، اما نتیجه آزمایش ABR او طبیعی بود.

 

ما پسرمان را برای معاینه ماهانه به مطب متخصص اطفال آوردیم. من نگرانی خود را در مورد رفتار فرزندم به او بیان کردم. میز را زد و پسرم سرش را برنگرداند. او به ما گفت فرزند شما مشکل شنوایی دارد. او ما را به شنوایی شناس معرفی کرد. نتیجه آزمایش نشان داد که او مشکل شنوایی ندارد.»

 

او یک آسیب شناس گفتار و زبان بود. او اصلاً اوتیسم را تشخیص نداد. او به من گفت که مشکلی وجود ندارد و پسرها معمولاً تاخیر زبانی دارند. او کاملاً یک سال وقت ما را تلف کرد.»

«وقتی دخترم 2 ساله بود، مرتب او را برای بررسی رشد به مرکز بهداشت می‌آوردم. آنها به من گفتند که او کامل است. شاکی بودم که نمی‌تواند حرف بزند، اما هر بار به من گفتند نگران نباش، تا 3 سالگی وقت دارد حرف بزند.

 

بر اساس گزارش خانواده به طور متوسط ​​درآمد ماهانه خانواده 17300000 ریال (معادل 533 دلار)، از 9000000 (معادل 277 دلار) تا 25000000 ریال (معادل 771 دلار آمریکا) و هزینه های آموزشی کودک 700 دلار بوده است.
یعنی نزدیک به 43 درصد از درآمد خانواده صرف خدمات آموزشی برای این عضو خانواده شده است.

 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: طی قرارداد با مؤسسات و مراکز درمانی مختلف در سطح کشور، 70 درصد از هزینه‌های درمان اوتیسم توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.
ناصحی اضافه کرد: تمام افراد و خانواده‌های دارای بیماری اوتیسم می‌توانند با مراجعه به موسسات یا مراکز درمانی، از خدمات توانبخشی بیمه سلامت در درمان و حمایت از هزینه‌های درمان این بیماری بهره‌مند شوند.
در آذر ماه 1402 طی 6 ماهه افزون بر چهار هزار بیمار اوتیسمی از خدمات توان‌بخشی بیمه سلامت بهره‌مند شده‌اند.
هزینه ماهانه 10 میلیون تومانی برای بیماران طیف متوسط و شدید اوتیسم

 

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران


در حال حاضر بیش از 40 هزار خانواده شناسایی شده داریم اما به نظر می‌رسد حداقل ۱۰۰ هزار خانواده اوتیسمی داشته باشیم.
این کودکان نمی‌توانند با اتوبوس و مترو در سطح شهر تردد کنند.

هزینه‌های بیماران مبتلا به اوتیسم بالاست به شکلی که خانواده‌ها ماهیانه باید ۱۰ میلیون تومان برای طیف متوسط و شدید اوتیسم هزینه کنند.

 

بهترین کلینیک درمان اوتیسم


در حال حاضر تنها و بهترین کلینیک درمان اوتیسم، کلینیک محمد خاتمی در شمال تهران منطقه قیطریه است.

که انواع خدمات درمانی اوتیسم که در سراسر دنیا استفاده می‌شود با بهترین تجهیزات بروز دنیا برای کودکان دارای اوتیسم استفاده می‌کند. این مرکز که با عنوان مرکز مهر امید شناخته می‌شود بهترین کلینیک اوتیسم تهران شناخته شده است.

گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
نگین سعادتمند
دوشنبه چهاردهم اسفند ۰۲
پاسخ
()
()
سلام دختري دارم که هوش بالايي دارد ولي اختلالي در خواب دارد و بعضي از کارهاي فردي رو نميتونه انجام بده سه سالش هست. چه کمکي ميتونيد به من داشته باشيد؟
پاسخ مدیر سایت
سلام بهتره که به مشاوره در این زمینه مراجعه نمایید برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید شماره تماس بهترین مرکز درمان اوتیسم 09125113492
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی