menusearch
childrenrehab.ir

فعالیت‌های یکپارچگی حسی

(5)
(1)
فعالیت‌های یکپارچگی حسی

تمرینات یکپارچگی حسی

روشهای درمان اوتیسم

فعالیت‌هایی که برای یکپارچگی حسی در کودکان بانیازهای حسی بویژه اوتیسم مناسب است.
سیستم لامسه
«جعبه حسی»
از یک ظرف پلاستیکی، یک کیف یا یک جعبه کفش استفاده کنید و اشیای مختلف را در داخل آن‌ها قرار دهید و از کودک بخواهید که آن‌ها را لمس کند و حدس بزند که شیء لمس شده چیست.


صندوق حسی
یک ظرف پلاستیکی بزرگ را با برنج، ماکارونی، آرد ذرت، ذرت بو داده، ماسه، آب، دانه پرونده و اشیای متفاوت دیگری پر کنید. از کودک بخواهید از دستانش استفاده کند و برای یافتن اشیای مورد نظرش در ظرف جستجو کند. سعی کنید مواد مختلفی که گرم، سرد، ناهموار یا نرم هستند امتحان کنید.
لباس پوشیدن
یک جعبه از لباس‌های مختلف داشته باشید و لباس‌هایی را که طرح‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف (ابریشمی، خزی، پر مانند و ...) دارند را جستجو کنید.
بازی در وان
کودکتان را تشویق کنید که از صابون‌های مختلف و حوله‌هایی با انواع و اندازه‌های مختلف در حمام استفاده کند. انواع صابون‌های بو‌دار، صابون‌هایی با مواد طبیعی، لوسیونی، کف کننده و کرم اصلاح و شوینده‌های بدن، مایع شستشوی بدن را پیشنهاد دهید. انواع بافت‌ها را نیز برای شستشو توصیه کنید: پارچه‌های شستشوی ضخیم، نرم، برس‌های پلاستیکی، اسفنج‌های آشپزخانه، اسکاچ‌های مختلف، دستمال‌های آشپزخانه، اسفنج‌های لیفی، دستکش‌های حمام و ... .
اسباب‌بازی‌ها
اسباب‌بازی‌هایی با بافت‌های مختلف – صاف، زبر، سفت، ناهموار، نرم، و قابل انعطاف – را به کودک پیشنهاد دهید.
درست کردن یک «هات داگ»:
کودک را محکم در یک پتو بپیچید.
آشپزی با هم
به کودک اجازه دهید که موادی مثل خمیر کلوچه، خمیر نان، مایه کیک، خمیر پیتزا را مخلوط کند و ورز دهد و سپس پهن کند.

فعالیت‌های انگشتی
با استفاده از رنگ‌های انگشتی موادی مثل برنج، ماسه، دانه، ذرت بو داده و ... را برای ایجاد تجربیات حسی مختلف، مخلوط کنید و رنگ بزنید.
غذاها
کودک را تشویق کنید که غذاهای جدیدی با بافت‌ها و مز‌ه‌های مختلف امتحان کند.

سیستم دهلیزی
توپ‌های جهشی


توپ‌های جهشی
توپ جهشی یک توپ بزرگ با یک دستگیره است که بچه روی آن می‌نشیند و بالا و پایین می‌پرد. آن را روی چمن و فرش امتحان کنید.
غلتیدن
روی یک تپه چمنی به پایین بغلتید.
تاب خوردن
روی تاب‌های زمین بازی، تاب‌های لاستیکی، تاب‌های طنابی، تاب‌های میمونی، ذوزنقه ورزشی و حلقه‌ها تاب بخورید.
تاب خوردن در پتو
از کودک بخواهید که روی یک پتوی بزرگ دراز بکشد. سپس از دو بزرگ‌تر بخواهید که گوشه‌های مقابل پتو را بگیرند و کودک داخل پتو را به آرامی از زمین بلند کنند و تاب بدهند.
سر خوردن
روی سرسره‌های زمین بازی، سرسره‌های استخر شنا یا با استفاده از سورتمه سر بخورید.
بازیهای حرکتی-کاردرمانی در اتیسم-یکپارچگی حسی-کاردرمانی اوتیسم-کاردرمانی کودکان-کاردرمانی در کودکان-کاردرمانی غرب تهران
مسیر پرمانع

مسیر پر مانعی را در خانه (داخل یا خارج) تنظیم کنید و کودک را تشویق کنید که از روی موانع بخزد، بالا برود، بپرد در حالی که تعادلش را حفظ می‌کند.
سواری با وسایل نقلیه
سه‌چرخه، دوچرخه، موتورسیکلت، ماشین‌هایی که با چرخ بزرگ و وسایل نقلیه موتوری با اندازه کوچک.
دویدن / بالا و پایین انداختن توپ
شرکت در بازی گرگم به هوا و مسابقه دو، شرکت در فوتبال و انواع مختلف بازی با توپ.
پریدن
پریدن از یک ارتفاع بالاتر به ارتفاع پایین‌تر، پریدن درجا، پریدن روی طناب، ایستادن روی تخته تعادل، روی تخته پرش، روی جک، لی‌لی و پریدن روی توده‌ای از برگ.
چرخیدن
چرخیدن نیاز به نظارت دارد چون این فعالیت‌ها ممکن است منجر به تحریکات حسی شدید شود. استفاده از چرخ‌وفلک، قرقره چرخشی، دور زدن.
سیستم حس عمقی(حمل اشیای سنگین)
حس عمقی-یکپارچگی حسی-کاردرمانی در اتیسم-یکپارچگی حسی-کاردرمانی اوتیسم-کاردرمانی کودکان-کاردرمانی در کودکان-کاردرمانی غرب تهران

سبد لباس‌های کثیف، لیف پر از خواروبار، گالن شیر، ظرف محتوی مواد پاک کننده لباس.
فعالیت‌های هل دادن
هل دادن کالسکه، سبد چرخ‌دار بقالی با اندازه کوچک، ماشین چمن‌زنی اسباب‌بازی، استفاده از اسباب‌بازی‌های فشاری کودک، حمل کوله پشتی پر از اسباب‌بازی و ... .
فعالیت‌های کشیدن
کشیدن واگن و اسباب‌بازی‌های کشیدنی کودک، شرکت در مسابق طناب‌کشی.

فعالیت‌های «برخورد کردن»
تشک تخت، بالش یا پارچه‌های پشمی را روی زمین پهن کنید و به کودک اجازه دهید که روی آن‌ها بپرد یا به کودک امکان دهید که به تیغه‌های دیوار یا سپر ماشین که ایمن کرده‌اید برخورد کند.
بازی حسی-کاردرمانی در اتیسم-یکپارچگی حسی-کاردرمانی اوتیسم-کاردرمانی کودکان-کاردرمانی در کودکان-کاردرمانی غرب تهران
ریختن
به کودک اجازه دهید که موادی مثل آب، شن، برنج، ماکارونی، دانه، ذرت بو داده را از ظرف‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف به داخل ظرف‌های دیگر بریزد.
فعالیت‌های پهن کردن
از کودک بخواهید که خودش ژله، کره بادام‌زمینی، پنیر خامه‌ای را روی نان بمالد و پهن کند.
فعالیت‌های آویزان شدن
با نظارت و هدایت یک بزرگ‌‌تر، کودک می‌تواند از میله‌های آکروبات‌ها در زمین بازی استفاده کند.

فشار دادن یک نقطه

نقطه‌ای را در روی دیوار خانه یا کلاس درس‌تان تعیین کنید و از کودک بخواهید که با دست‌ها یا پاهایش به آن فشار دهد.


فعالیت‌های نوسان دادن / زدن توپ

زدن توپ با راکت تنیس، گلف، چوب بیسبال و ... .

نمونه‌هایی از بازی‌های هدفمند در یکپارچگی حسی

بسیاری از فعالیت‌های دستی و صنایع دستی را می‌توان جهت تحریک حس لامسه استفاده کرد. بازی‌هایی مثثل خمیربازی، نقاشی با انگشتان، بازی با خمیر کاغذ و یا گچ و یا بازی‌هایی با استفاده از خمیر ریش، صابون، مدادرنگی، مواد غذایی، شن، اشیایی نظیر دانه‌های خشک‌شده، برنج، برگ‌ها و ... می‌توانند برای این منظور مفید واقع شوند.
هدف از این گونه بازی‌ها تقویت حس لامسه از طریق یکپارچه‌سازی بوده و به کودک این توانایی را می‌دهد که از حس لامسه جهت یادگیری از محیط اطرافش استفاده کند. اما نباید به هیچ عنوان کودک را به انجام این کارها مجبور کرد.

بازی‌ها

کرم ابریشم
کودک را درون ملحفه‌ای به اندازه‌ی مناسب قراردهید، به گونه‌ای که به طور کامل بدنش را دربر بگیرد و فقط سر از ملحفه بیرون باشد. ملحفه باید به خوبی گره زده شود تا باز نشود. سپس سه یا چهار تشک را با فاصله‌ی کوتاه (سه سانتی‌متر یا کمی بیشتر) از هم روی زمین پهن کنید تا کودک با غلتیدن روی آن‌ها خود را به انتها برساند و یا با جهیدن از تشکی به تشک دیگری عبور کند.
غلتیدن روی دیوار
به کودک بگویید که کنار دیوار بایستد و به دیوار بچسبد و عمل غلتیدن را انجام دهد. کودک باید تماس بدن خود را با دیوار در طی غلتیدن حفظ کند. این فعالیت می‌تواند با ایجاد مانع انجام شود. بدین گونه که شما مووانع را از قبل روی دیوار قرار دهید.

هات داگ
پتوی بزرگی کف اتاق پهن کنید. کودک روی آن دراز بکشد و پتو دور او پیچیده شود تا به شکل ساندویچ در آید و سپس به حالت افزودن چاشنی یا ادویه زدن به ساندویچ، کودک را با دستان خود مورد مشت و مال قرار دهید.
ساندویچ تشک
گروهی از کودکان روی تشک دراز می‌کشند. یک تشک دیگر روی آن‌ها قرار دهید و در حقیقت یک ساندویچ آدمی درست کنید و از یک کودک دیگر بخواهید که روی تشک بالایی غلت بزند و وانمود کند که دارد به ساندویچ چاشنی یا سس می‌زند و یا توپی بزرگ را روی تشک بالایی بغلتانید. «توجه: سر کودکان از تشک بیرون باشد و ساق‌ها و زانوهای آن‌ها بالا نباشد.»
تحریکات وستیبولار
تحریک‌های وستیبولار
ارایه‌ی تحریک‌های وستیبولار معمولاً ساده است. بسیاری از سرگرمی‌های کودکان مانند پریدن، چرخیدن، آویزان شدن و دویدن از تحریک‌های وستیبولار محسوب می‌شوند.
معمولاً اگر جلسه‌ی خود را با یک فعالیت و سرگرمی مربوط به وستیبولار شروع کنیم، مناسب‌تر و بهتر است، مشروط بر این که ترس در کودک ایجاد نشود.
تاب‌بازی
کودک را در یک توری که در فضا معلق و آویزان است قرار دهید تا یک تیوپ را که در فاصله‌ی دورتر بسته شده است، بگیرد و توری و خود را ریتم‌وار به نوسان و حرکت در آورد.
بسته شدن با طناب
یک طناب بلند را آماده کنید. حدود پانزده سانتی‌متر از طناب را در جیب شلوار کودک قرار دهید. طناب را دور کودک در حالی که دست‌هایش را روی سرش قرار داده بچرخانید به طوری که طناب به دور کودک پیچیده شود (کودک می‌چرخد). بعد از این که کودک کاملاً پیچیده شد، صبر کنید. سپس طناب را به آرامی بکشید تا کودک با چرخیدن خود در خلاف جهت قبلی باعث باز شدن طناب شود.
به هم خوردن بشکه‌ای
دو گروه از کودکان را روبروی هم قرار دهید و یک بشکه در اختیار هر گروه قرار دهید. با دستور شما یک کودک از هر گروه وارد بشکه شود و بشکه را به سوی بشکه‌ی مقابل خود بغلتاند تا با بشکه‌ی گروه مقابل برخورد کند.


انقباض هماهنگ
مشت زدن به کیسه‌ی بوکس یا به وسایلی دیگر همانند وزنه‌های پوشیدنی باعث تقویت حس عمقی ماهیچه‌ای می‌شود. جهت تقویت این حس استفاده از الاکلنگ و تجهیزاتی از این قبیل بسیار مناسب است و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این گونه فعالیت‌ها باعث انقباض همزمان عضلات دوسر مفاصل می‌شود. انقباض همزمان عضلانی باعث ثبات مفاصل می‌شوند و جهت بهبودی و هماهنگی حرکت مهم می‌باشند.
تحویل دادن بار
همانند راننده‌ی کامیون که بار را تحویل می‌دهد، بار نسبتاً سنگینی را در درشکه، واگن، چرخ دستی و یا حتی روی یک تخته قرار دهید تا کودک با کشیدن و هل دادن آن‌ها بار را به محل مورد نظر برساند و آن را تحویل شما دهد.
مسابقه‌ی طناب کشی
طناب محکمی بیاورید و کودکان را در دو گروه به تعداد مساوی قرار دهید. نفرات از دو طرف شروع به کشیدن طناب کنند. گروهی برنده است که کودکان طرف مقابل را تا پنج ثانیه به طرف خود بکشد. مهم است که کودک بتواند تغییرات بدنی مناسب را هنگام جلو و عقب رفتن نسبت به طناب انجام دهد.

جنگ غلت زدنی
دو کودک کنار یکدیگر روی زمین دراز می‌کشند و سعی می‌کنند تا با قِل خوردن به سمت یکدیگر مانع غلت خوردن دیگری شوند و به عبارتی دیگر او را به سمت مقابل هل می‌دهند.

واکنش‌های تعادلی
واکنش‌های تعادلی به مجموعه‌ای از حرکات دلالت می‌کند که موجب حفظ تعادل می‌شوند. حرکت می‌تواند محدود و کوچک باشد (حفظ وضعیت نشسته هنگام پیچیدن ماشین) و یا این که بزرگ باشد (مثل حفاظت بدن از افتادن با کمک بازوها و دست‌ها). فعالیت‌های مربوط به بهبودی واکنش‌های تعادلی باید به تدریج سخت و پیچیده گردند، بنابر این درجه‌بندی آن‌ها بسیار مهم است. کودکان در فعالیت‌های روزمره زندگی که با سیستم حس حرکت و وستیبولار ارتباط نزدیکی دارند اغلب واکنش‌های تعادلی را تحریک می‌کنند. نمونه‌ای از بازی‌ها، عبارتند از:

بازی بزبزی

کودک دوزانو می‌نشیند، به‌گونه‌ای که روی دست‌ها (به سمت جلو) تکیه می‌کند. در این حالت توپی به سمت او قل دهید. کودک باید به جلو تکان بخورد و با سرش توپ را به جلو بزند، بدون این که جابه‌جا شود. این بازی را با دو کودک که روبه‌روی هم نشسته‌اند نیز می‌توان انجام داد.
تقلید
مثل من انجام بده
کودک روی زمین با پاهای صاف می‌نشیند و حرکات زیر را تقلید می‌کند:
- با جابه‌جا کرن وزن بدن از یک لگن به لگن دیگر به سمت جلو حرکت کند. بازوها باید کمی خم باشند، به طوری که برای جابه‌جایی وزن، نباید از دست‌ها استفاده کند.
- به سمت عقب حرکت کند. سعی کند از سربالایی به آرامی بالا برود و سریع پایین بیاید.
- روی زمین بنشیند، پاهایش را بالا بیاورد و به سمت سینه ببرد. سعی کند روی باسن تعادلش را حفظ کند.

برنامه‌ریزی حرکتی
برنامه‌ریزی حرکتی به توانایی کودک برای سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و سپس اجرای اعمال حرکتی جدید یا تکرار نشده، اشاره دارد. رشد سیستم‌های حسی، به خصوص حس لامسه، اهمیت اساسی برای رشد برنامه‌ریزی حرکتی دارد. معمولاً درمان شامل فعالیت‌هایی برای بهبود حس لامسه، حس عمقی و افزایش آگاهی بدنی است. این فعالیت‌ها باید از ساده به پیچیده برنامه‌ریزی شوند که نمونه‌هایی از آن‌ها به شرح زیر هستند:
برنامه ریزی حرکتی-کاردرمانی در اتیسم-یکپارچگی حسی-کاردرمانی اوتیسم-کاردرمانی کودکان-کاردرمانی در کودکان-کاردرمانی غرب تهران

میدان مانع
وسایل مورد استفاده شامل وسایل در دسترس نظیر نردبان، تخته، تشک و صندولی است. از کودک بخواهید در بین صندلی‌ها سینه‌خیز برود، روی سطح شیب‌دار مانند اردک راه برود و یا به سمت عقب چهاردست و پا برود و غیره.

ماز
با استفاده از طناب یک ماز بسازید. کودک روی شکم قرار بگیرد و در حالی که سر و شانه‌ها بالاست با استفاده از آرنج‌ها و زانوها به شکل سینه‌خیز از داخل ماز عبور کند. پس از یک دور عبور کودک از ماز، می‌توانید چشمان او را ببندید که فقط با کمک حس لامسه راه را پیدا کند و مسیر را بیابد.
حل معما از طریق اجرای پانتومیم
از کودک بخواهید یک عمل تقلیدی را انجام دهد، در حالی که کودکان دیگر حدس می‌زنند که آن چه عملی است. کودک می‌تواند از تصورات خود استفاده کند و یا از یک عکس تقلید کند مثل، نوشیدن چای، مسواک زدن، خوردن غذا، شانه زدن موها.
یکپارچگی حسی-کاردرمانی در اتیسم-یکپارچگی حسی-کاردرمانی اوتیسم-کاردرمانی کودکان-کاردرمانی در کودکان-کاردرمانی غرب تهران
غلتاندن لاستیک اتومبیل
یک لاستیک اتومبیل (و یا بهتر از آن، یک لاستیک دوچرخه) به کودک بدهید و یک چوب عصا مانند به کودک بدهید به طوری که بتواند با استفاده از چوب، لاستیک را به حرکت در آورد، بدون این که لاستیک از تعادل خارج شود و زمین بیافتد.

هماهنگی حرکتی دو طرفه
پریدن خرگوشی
1.    به عقب
2.    به جلو
درست کردن گلوله‌های خخمیری با مخلوط کردن آب و آرد و استفاده از هر دو دست

یکپارچگی حسی⇒بخش آخر تمرینات

تهیه وتنظیم
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی