menusearch
childrenrehab.ir

افزایش توجه و تمرکز در کودکان

۱۳۹۷/۲/۲۴ دوشنبه
(2)
(0)

افزایش توجه و تمرکز در کودکان

افزایش توجه و تمرکز در کودکان

تمرینات به منظور ایجاد توجه و تمرکز در کودکان

تمرینات تمرکزی برای کودکان جهت کمک به بهبود توانایی فرزند شما برای تمرکز در مدرسه و در فعالیت های اصلی روزمره طراحی شده است. اگر چه بعضی از این تمرینات مخصوص کودکان مبتلا به ADD یا ADHD طراحی شده، اما بیشتر تمرینات تمرکزی برای اغلب کودکان مفید خواهد بود. تنوع تمرینات تمرکزی برای کودکان از تمرینات چشمی تا فعالیت های مبتنی بر ریاضی گسترده است.

هماهنگی ذهن و بدن
این تمرین تمرکزی برای این طراحی شده که فرزند شما را در وضعیت ساکن برای مدت زمان طولانی نگه دارد. یک صندلی در وسط اتاق خانه خود قرار دهید. فرزند خود را روی صندلی بنشانید و به او بگویید که نمی تواند در هنگام انجام این تمرین حرکت کند. پس از نشستن کودک، تایمر خود را روشن کنید و زمانی را که کودک بدون حرکت نشسته اندازه¬گیری کنید. ببینید چقدر طول می کشد تا فرزندتان بدون حرکت در حالت نشسته بماند و در هر بار انجام تمرین، سعی کنید این زمان را افزایش دهید. این تمرین ارتباطات عصبی بین بدن و مغز را تقویت کرده و به افزایش تمرکز و خود کنترلی کودک کمک می کند.



تمرین ردیابی چشمی
تمرین ردیابی چشمی برای افزایش مهارت توجه در کودک طراحی شده است. کودک خود را روی صندلی بنشانید و به او بگویید به جسمی که در دست خود نگه داشته اید تمرکز کند. هر چه سن کودک کمتر باشد، جسم باید بزرگتر باشد. جسم را در جهت افقی به اندازه 40 سانتیمتر جابجا کنید. کودک فقط با چشمان خود جسم را دنبال کند و مطمئن شوید که در زمان ردیابی جسم، سرش را حرکت نمی دهد. سرعت جسم به اندازه ای باشد که کودک راحت باشد، پس از پیشرفت نسبی کودک، سرعت را افزایش دهید.

جایزه برای انجام تکالیف
این تمرین طراحی شده تا برای تمرکز درمورد تکالیف یا سایر زمینه ها به فرزند شما انگیزه دهد. کودک خود را بنشانید تا شروع به انجام تکالیف کند. پس از هر 10 دقیقه انجام کار، با یک رفتار جزئی وی را تشویق کنید. اگر فرزندتان یک ساعت بدون وقفه مشغول انجام دادن کار شد، پاداش بزرگتری به او بدهید. اگر فرزندتان روی تکالیف مدرسه تمرکز ندارد، با جلب توجه وی به جایزه یا پاداش، به طور غیر مستقیم او را به تمرکز کردن بر روی تکالیف ترغیب کنید.




چرا هماهنگی چشم و دست مهم است؟
•    ورزش:
هماهنگی چشم دست به کودک شما کمک می کند تا توپ را بگیرد و با چوب به توپ ضربه بزند.
•    دست خط:
هماهنگی دیداری-حرکتی که یک مهارت حیاتی برای دست خط است، با هماهنگی مناسب بین چشم و دست رشد می کند. چشم ها باید دست را در شکل دادن حروف هدایت کرده و این اطمینان را ایجاد کنند که حروف روی خطوط نوشته می شوند.
•    خواندن:


مهارت ردیابی چشم که برای خواندن حیاتی است، می تواند از طریق بازی و فعالیت هایی که برای افزایش هماهنگی چشم و دست هستند افزایش یابد.
•    بازی و مهارت های زندگی:
کودکان کم سن از این مهارت در یادگیری برای ساختن برج و ساختمان سازی با لِگو استفاده می کنند. ما نیز از هماهنگی چشم و دست برای بستن بند کفش و تزئین کیک استفاده می کنیم!



یک تمرین ساده
توپی را در داخل توری قرار داده و آن را آویزان کنید.
این کار باعث می شود مجبور نباشید بدنبال توپهای شوت شدنه بگردید در حالی که کودک شما هم مهارت های خود را تمرین می کند!
  هماهنگی چشم دست
•    این کار را می توانید با کیسه توری که میوه و سبزیجات را در آن قرار می دهند انجام دهید.
•    توپ را دراخل آن گذاشته و گره بزنید.
•    با طناب آن را آویزان کنید.
•    طناب باید به اندازه کافی بلند باشد تا توپ روبروی قفسه سینه کودک قرار گیرد.
•    می توانید توپ را از میله افقی یا حتی از قلاب درب اطاق آویزان کنید.
•    پیشنهادهای زیر در خصوص چگونگی استفاده از توپ و تور است!

هماهنگی چشم دست

بازی برای هماهنگی چشم دست برای کودکان
1) قل دادن توپ
این فعالیت برای کودکان نوپا و پیش دبستانی، بسیار دوست داشتنی است.
•    کودک خود را نشانده، پاهایش را از هم باز کنید و توپ را بین پاها قرار دهید.
•    کودک باید سعی کند توپ را قبل از اینکه به شکمش برسد، متوقف کند.

2) دست به دست کردن اشیاء
این یک بازی سرگرم کننده در فضای باز یا بسته است و تمام افراد خانواده می توانند در آن شرکت کنند!
هماهنگی دو طرفه و همچنین دست و چشم بکار گرفته می شود.
•    کودکان را در یک خط قرار دهید و به آنها بگویید که توپ یا شی دیگری را به کودک پشت سر خود بدهند.
•    بازی را یکبار از روی
سر و سپس از بین پاها تکرار کنید.
•    کودکان را تشویق کنید که از هر
دو دست استفاده کنند.
•    یک
سطل پر از وسایل در جلو صف قرار دهید؛ کودکان باید اشیاء را از سطل جلو برداشته و به سطل خالی در پشت صف منتقل کنند. این کار بازی را سرگرم کننده تر می کند.
•    این بازی را می توانید همانند
دست به دست کردن سطل آب در آتش نشانی انجام دهید. در این حالت هرکس در محل خود ثابت باقی می ماند یا اینکه آخرین کودک پس از قرار دادن جسم در سطل پشتی، به سمت جلو حرکت می کند، به طوری که همه یکبار در اول صف قرار گیرند.

هماهنگی چشم دست
3) پاس کاری و انداختن آرام
برای اینکه یک کودک نوپا یا کودک پیش دبستانی چیزی را با هر دو دست پاس دهد یا با دقت پرتاب کند تمرکز زیادی نیاز دارد.
•    بازی را می توان بصورتهای مختلف دایره ای یا خطی (مانند دست به دست کردن که در بالا توضیح داده شد) انجام داد. توپ یا یک بالش کوچک به دقت از یک بازیکن به بازیکن دیگر پاس داده می شود.
•    حالت پیشرفته تر، پرتاب آرام اشیاء بهم است.
•    از کودکان بخواهید یک قدم از یکدیگر دور شوند و سپس به آرامی توپ یا یک بالش کوچک را به سمت یکدیگر پرتاب کنند و بگیرند.


***بروزرسانی شده در تاریخ 23شهریور 97***

4) بازیهایی که با توپ آویزان می توان انجام داد.
با استفاده از یک توپ پلاستیکی آویزان از کودک پیش دبستانی یا کودک نوپای خود بخواهید با آن بازی کند. مواظب باشید که کودک ضربه محکمی به توپ نزند یا توپ در زمان برگشت به عقب به صورتش برخورد نکند.
•    هل دادن و گرفتن:
از فرزند خود بخواهید با دقت به توپ نگاه کند تا با هر دو دست خود توپ را گرفته و اجازه ندهد از بین دو دستش سُر بخورد.
•    چوب و توپ:
از یک چوب استفاده کنید و از فرزندتان بخواهد با آن به توپ ضربه بزند. از انواع چوبها استفاده کنید تا تمرین برای کودکتان سخت تر شود.
برای کودکان نوپا و پیش دبستانی، چند فعالیت آسان دیداری-حرکتی وجود دارد که می تواند به بهبود مهارت هماهنگی چشم و دست کمک کند.

بازیهای چشم دست برای کودکان بزرگتر
1) بازی با توپ آویزان


کودکان بزرگتر می توانند از توپ های کوچکتر (مانند توپ تنیس) برای سختتر شدن بازی استفاده کنند. از آنها بخواهید توپ را هل داده و بگیرند، یا به توپ با یک چوب ضربه بزنند همانطور که در فعالیت کودکان پیش دبستانی توضیح داده شد.
برای سختتر کردن بازی، از کودک خود بخواهد بین هر بار هل دادن و گرفتن، یکبار دست بزند یا دور خودش بچرخد.
برای جلوگیری از برخورد توپ به صورت در زمان برگشت، به فرزند خود تذکر دهید که بیش از حد محکم به توپ ضربه نزند!

2) زدن توپ به دیوار
•    پس از اینکه فرزندتان به اندازه کافی با توپ آویزان تمرین کرد، می توانید از او بخواهید توپ را به دیوار بزند.
•    از فرزند خود بخواهید توپ را در به دیوار بزند و دوباره آن را بگیرد.
•    برای تعیین بهترین فاصله از دیوار نیاز به آزمایش کردن دارید – فاصله از دیوار به نوع توپ و شدت پرتاب توپ بستگی دارد، اما از کودک خود بخواهید با یک پرتاب آرام کار را شروع کند!
•    ببینید چند بار فرزندتان می تواند بدون افتادن توپ، آن را پرتاب کند و بگیرد و بیشترین تعداد را ثبت کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا هر بار امتیاز بهتری کسب کند.

3) پرتاب به بالا و گرفتن
 
•    بالا انداختن یک توپ یا یک بالش کوچک و گرفتن آن برای هماهنگی دست و چشم خوب است.


•    اگر فرزندتان به طور تصادفی توپ را پرتاب می کند، از فرزندتان بخواهید در داخل یک حلقه یا دایره ای که روی زمین کشیده اید بایستد و این کار را انجام دهد - این کار می تواند به کودکان کمک کند تا با دقت بیشتری توپ را پرتاب کنند.
4) نخ کردن مهره
 
 
نخ کردن مهره و کارتهای سوراخدار، فعالیت حرکتی خوبی است که تاثیر زیادی بر هماهنگی چشم و دست دارد. اگر مهره های کوچک برای فرزندتان سخت است، از مهره های بزرگ استفاده کنید یا از فرزندان بخواهید مهره ها را روی یک تکه چوب که پایدارتر است قرار دهند.

 

راه رفتن در مسیر مشخص

راه رفتن روی یک خط-افزایش توجه و تمرکز کودکان
 

راه رفتن👣 روي خط زيگزاگ به بهبود توجه کمک ميکند. این عمل بسیاری از عملکردهای مغز را بیشتر فعال می کند، تقویت مهارتهای زیر را در کودک ایجاد میکند

درک بيناييى-حرکتي ،حفظ تعادل ،تقويت هماهنگي چشم وپا، شناخت وبرنامه ریزی حرکتی و تن آگاهي
►ابتدا مسیر ساده و مستقیم ➖را طی می کند و سپس مسیر مارپیچ➿ و زیگزاگ〰️. به او بگویید هنگام راه رفتن قدمهایش را طوری بردارد که فقط بر روی همان نوارچسب باشد. وقتی به پایان مسیر می رسد او را تحسین کنید. اين فعاليت مناسب براي کودکان ٤سال ميباشد.

🌀ميتوانيد براي سختر شدن از چند نوار رنگي که در صفحه بعد ميبينيد استفاده کنيد .
حتمن همانطور که ميبينيد به منظور عدم تداخل رنگها از زمينه کف چوبي يا سراميک انجام دهيد.🔵کودک از روي رنگ سبز❇️ حرکت ميکند به سمت جلو بعد از گذشتن چند قدم شما رنگ ديگري مانند آبي به کودک نشان دهيدلازم است کودک لازم است به مسير وشما توجه مداوم داشته باشد وبتواند بصورت متناوب،توجه به رنگ ومسير جديد منتقل شود.



این مطلب ادامه دارد.....

نویسنده:
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی

بعدی
ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

قبلی