menusearch
childrenrehab.ir

اختلال عملکردی در سیستم‌های حسی

دوشنبه بیست و هشتم اسفند ۹۶
(1)
(0)
اختلال عملکردی در سیستم‌های حسی
اختلال عملکردی در سیستم‌های حسی
اکنون که شما یک درک اساسی از مکانیسم‌های پایه سیستم‌های حسی دارید، بنابر این برای درک و فهم بهتر به دسته‌بندی سیستم‌های حسی و عملکردهای آن‌ها می‌‌پردازیم. با این وجود به خاطر داشته باشید که سیستم‌های حسی باید با همکاری هم و همزمان کار کنند. در حقیقت، اگر یک سیستم به طرز مناسب کار نکند چه به تنهایی یا در تقابل با دیگر سیستم‌ها ممکن است منجر به اختلال عملکرد حسی و انواع آن شود. درجه اختلال عملکرد حسی بسته به جریان حسی می‌تواند به صورت خفیف، متوسط یا شدید باشد. این مسأله بستگی به این دارد که کدام سیستم حسی آسیب دیده، و چه مقدار آسیب دیده است. در بخش‌های جلوتر در این باره بحث خواهد شد. حالا نگاهی می‌اندازیم به این که چگونه اختلال عملکردی سیستم‌های حسی منجر به موارد اجتماعی و مشکلات رفتاری می‌شود.
اختلال عملکردی در سیستم لامسه
یک مشکل یا عدم کارایی در سیستم لامسه ممکن است به صورت‌های مختلف بروز پیدا کند. در این موارد کودک از لحاظ لامسه‌ای تدافعی است و نمی‌خواهد که لمس شود، چیزی به وی بخورد، یا در آغوش گرفته شود، یا این که بافت‌های خاصی را لمس کند، او از انواع خاصی از لباس‌ها اجتناب می‌کند.
یک سیستم حسی «غیرمعمول» باعث می‌شود که کودک تجارب و حس‌های لامسه خاصی را بخواهد و یا ممکن است به صورت مداوم افراد یا اشیا پیرامون را لمس کند. به عبارت دیگر سیستم لامسه به صورت وسیع، ارتباطات و عملکرد مدرسه کودک را متأثر می‌سازد.
اختلال عملکرد در سیستم وستیبولار
مشکل یا عدم کارایی در سیستم وستیبولار ممکن است منجر به مشکل در تعادل، هماهنگی و برنامه ریزی حرکتی شود. این ممکن است به صورت کودکی دست و پا چلفتی یا غیرهماهنگ بروز کنند. کودک از ژیمناستیک (نرمش) متنفر است. چرا که می‌داند تلاش وی بی‌نتیجه خواهد بود. اما به هر صورت تلاش می‌کند. همه این‌ها نیازمند سطح بالایی از برنامه‌ریزی حرکتی هستند و به نظر می‌رسد که برای اغلب کودکان جالب باشد. کودک با مشکلات وستیبولار از دوچرخه و سرسره می‌ترسد یا به این خاطر که نمی‌تواند بازی با اسکیت را یاد بگیرد احساس شرمندگی می‌کند. او هر روز صبح در ایستگاه اتوبوس دچار سردرگمی می‌شود. به عبارتی دیگر، سیستم وستیبولار نقش کلیدی در توانایی کودک باری مشارکت موفق در ورزش‌ها، کلاس ژیمناستیک در مهد کودک و در فعالیت‌های مختلف در مدرسه و خانه دارد.
اختلال عملکردی در سیستم حس عمقی
عدم کارایی سیستم حس عمقی باعث می‌شود که کودک مشکلاتی هم در خانه و هم در مدرسه داشته باشد. وقتی که حس عمقی از عضلات و مفاصل بازخورد می‌گیرد کودک قادر است مداد و خودکار را به خوبی نگه دارد، وضعیت نشسته خود را در صندلی حفظ کند، در حین در‌ آغوش گرفتن فشار مناسب اعمال کند و استفاده از چاقو و چنگال را یاد می‌گیرد. این سیستم همچنین به یادگیری راه رفتن، باز و بسته کردن درب بطری و استفاده از وسایل مهد کودک کمک می‌کند.
یکپارچگی حسی چیست؟
یکپارچگی حسی فرایندی است که در مغز رخ می‌دهد. این فرایند به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق حس‌هایمان دریافت کرده، آن را سازمان‌دهی کنیم و به آن طبق مطالبه و خواسته‌ی محیط پاسخ دهیم. همچنین فرایندی است که اجازه می‌دهد اطلاعات حسی غیرضروری را فیلتر کنیم؛ برای مثال هنگامی که داخل رستورانی شلوغ و پر سر و صدا هستید، یکپارچگی حسی است که توانایی فیلتر کردن سر و صدای اطراف را به شما می‌دهد و می‌توانید از ناهار یا گپ زدن با دوستی لذت ببرید. هنگامی که از مردم خواسته می‌شود حس‌های خود را نام ببرند، بیشترِ آن‌ها فقط به حس‌هایی فکر می‌کنند که مشاهده می‌شود: بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی. دو حس مخفی نیز وجود دارد که به همان اندازه مهم است.
حس‌های مخفی کدام است؟
حس‌های مخفی شامل حس وستیبولار و حس عمقی است. هر دوی این حس‌ها در کمک به کودک برای یکپارچه کردن تمام اطلاعات دریافتی او از محیط، نقش مهمی را بازی می‌کنند. حس وستیبولار اطلاعات مربوط به حرکت و تعادل و جاذبه را از طریق گوش داخلی مهیا می‌کند. به عبارت دیگر، حس وستیبولار که به کودک اجازه می‌دهد بداند چگونه سر و گردن و بدن خود را حالت دهد.
حس وستیبولار بر واکنش‌های زیر اثر می‌گذارد:
1. حس تعادل یا سکون؛
2. راه هماهنگی و همکاری چشم‌ها و دست‌ها با همدیگر؛
3. توانایی برای حرکت هم‌زمان هر دو قسمت بدن با یکدیگر؛
4. حرکت سر.
سیستم حس عمقی اطلاعات را از مفاصل و عضلات و رباط‌ها دریافت می‌کند. حس عمقی به کودک اجازه می‌دهد بداند قسمت‌های بدنش کجا هستند و چه کاری می‌کنند؛ برای مثال اطلاعات حاصل از این سیستم ممکن است اطلاعاتی را تدارک ببینند و به کودک بگویند چقدر تا رسیدن و برداشتن اسباب‌بازی فاصله دارد و چقدر فشار برای قسمت‌های بدن او مناسب یا نامناسب است.
این دو حس برای کمک به تنظیم سیستم عصبی و ایجاد زیرساختی برای حرکت هدفمند، با همدیگر همکاری می‌کنند. زمانی که کودک نمی‌تواند اطلاعات دریافتی از حس‌های خود را تنظیم کند، اغلب این‌گونه تشخیص داده می‌شود که اختلال یکپارچگی حسی دارد.
منظور از اختلال یکپارچگی حسی چیست؟
تقریباً پنجاه سال پیش، کاردرمانگری به نام جین آیرز وضعیتی را شرح داد که در اثر پردازش ناکافی در مغز اتفاق می‌افتد. او واژه‌ی ناکارایی یکپارچگی حسی را برای توضیح و شرح کودکانی به کار برد که قادر نیستند اطلاعات ریافتی از طریق حس‌های خود را تجزیه و تحلیل کنند و به طور مناسب پاسخ دهند. کودکی با اختلال یکپارچگی حسی، مشکلات سازگاری با حس‌های روزمره‌ای دارد که دیگران با آن‌ها موافقند. امروزه واژه‌های یکپارچگی حسی ناکارا و اختلال یکپارچگی حسی و اختلال تعدیل حسی ممکن است به جای هم به کار رود. بدون توجه به این که کدام واژه به کار می‌رود، بسیاری از متخصصان معتقدند که مشکل یکپارچگی حسی، ریشه و علت بسیاری از رفتارهایی است که به طور شایع در کودکان اوتیستیک دیده می‌شود.
«آن‌چه ممکن است در نظر شما روشنایی عادی کلاس بیاید، در نظر کودک اوتیستیک ممکن است شبیه نورافکن‌های مگاواتی باشد.»
آیا منظور ما این است که کودکان اوتیستیک به طور متفاوتی می‌شوند یا می‌بینند؟
کودکان اوتیستیک می‌توانند ببینند و بشنوند، درست مثل سایر کودکان. به هر حال، آن‌چه بسیاری از آن‌ها از انجام دادن آن ناتوانند، برداشت از اطلاعاتی است که می‌شنوند، می‌چشند،یا احساس میکند.
این مثال‌هایی‌اند از این که چگونه کودک اوتیستیک دارای اختلال یکپارچگی حسی ممکن است به موقعیت‌های مختلف پاسخ دهد. کودکان این مثال‌ها، بیش از آن که حساسیت زیادی داشته باشند، در مقایسه با محرک حسی برخی کودکان اوتیستیک واقعاً کم‌ پاسخ‌ده هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها در دنیای دیگری قرار دارند. جایی که اصلاً نمی‌توانند چیزی را ببینند، بشنوند، احساس کرده یا لمس کنند. کودکانی که به اطلاعات حسی کم‌پاسخ‌ده هستند، بسیار در معرض خطر آسیب دیدن قرار دارند. آن‌ها چون اغلب به صدا پاسخ نمی‌دهند، ممکن است جلوی ماشین بروند. کودک کم‌پاسخ‌ده ممکن است وسیله داغی را بلند کند یا بدون ایجاد صدایی از پلکان‌ها پایین بیافتد.
چگونه بدانیم حساسیت کودکی زیاد یا کم است؟
میزان پاسخ کودک به محرک حسی را نشان می‌دهد. با وجود این، کاردرمانگر کودک بهترین منبع شما برای کسب اطلاعات درباره‌ی اختلال یکپارچگی حسی است.

پاسخ‌های حسی کودکان دارای اختلال یکپارچگی حسی

توصیه وراهکارهای درمانی به والدین بخش اول


به کودک مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی چه کمکی می‌توانیم بکنیم؟
کودکان دارای اختلال یکپارچگی حسی گاهی به چیزهایی که باعث آرامش آن‌ها می‌شود، به‌خوبی پاسخ می‌دهند؛ به طوری که می‌توانند تمامی دریافت‌های حسی خود را کاملاً سامان‌دهی کنند. برخی از این آرام‌کننده‌ها عبارتند از:
وسایل جویدنی، اسباب‌بازی‌های ارتعاشی یا ویبره، جلیقه‌های سنگین، چیزهای نرمی که می‌توان آن‌ها را فشرده و له کرد، صندلی‌هایی با کیسه‌ی لوبیا یا توپ‌های درمانی برای نشستن روی آن یا وسایل کشی مثل لاستیک که میی‌توان برای درست کردن پیله‌ی ابریشم از آن‌ها استفاده کرد.
رام کننده های معمولی عبارت اند از:
١. جویدنیها: برای کودکی با اختلال حس لامسه، جویدن چیز نرم می تواند بسیار آرام کننده باشد.
جویدنیها را می توان از شرکتهایی خرید که وسایل مخصوصی برای درمان اختلال یکپارچگی
حسی می سازند.
2. اسباب بازی هایی که مرتعش یا ویبره می شود: ارتعاش می تواند برای سیستم حس عمقی بسیارآرام کننده باشد، مانند مداد، مسواک، اسباب بازی، بالش و تلفن همراه.
وسایل سنگین: وسایل سنگین ممکن است برای کمک به کودکی دارای مشکل تعادلی یا مشکل سیستم عمقی به کار رود. جلیقهای سنگین، کوله پشتی یا پتو می تواند به کودک کمک کند تا احساس تعادل بیشتری کند و کمتر درباره حس و دریافتش از حرکت نگران باشد. فشار عمقی به سیستم حس عمقی به کار رود. جلیقهای سنگین، کوله پشت کودکان کمک می کند آرام شوند.
4.فعال کننده های حرکتهای دهان: این وسایل برای کمک به کودک دارای اختلال حرکتی دهان و حس الامسه طراحی شده است. دمیدن حباب، خوردن غذاهای کرانچی، کشیدن لیف یا کیسه و دمیدن توپ پارچه ای با نی، می تواند کودک را در تقویت تحریک های دهانی و حرکتهای آن کمک کند.


چه کاری می توانم انجام دهم تا اطمینان یابم که کودک اوتیستیک زیاده از حد تحریک حسی نمی شود؟
یکی از کارهای بسیار مهم این است که مطمئن شوید نور موجود در کلاس خیلی خیره کننده نباشد. چراغ های فلورسنت به ویژه می توانند حواس کودکان اوتیستیک را پرت کنند. از لامپهای معمولی استفاده کرده و راههایی را جست وجو کنید تا نور، غیرمستقیم و از بالای سر بتابد.سروصدای محیط را طوری تنظیم کنید تا آنقدر زیاد نباشد که از تعامل کودک جلوگیری کند. به رفتارها و علائم کودک توجه کنید، به خصوص زمانی که در اثر همهمه و سروصدای کلاس آشفته بود، برای مثال اگر با عصبانیت شروع به تماشای اتاق می کند و ناآرام می شود یا با دستانش گوشهای خود را می گیرد، مکانی آرام برای او مهیا کنید تا از تحریک حسی و از همهمه دور باشد.مواقعی وجود دارد که سروصدا و همهمه گریزناپذیر است؛ برای مثال هنگامی که معلم اعلام میتواند برای دقایقی باعث ایجاد سروصدا شود

راهکارهای درمانی:
  1. روپوش جیب‌دار یا پیراهن بزرگ بدون آستینی را استفاده کنید. جلیقه‌ی جیب‌دار هم ممکن است کارایی داشته باشد.
  2. دو جیب دیگر در قسمت پشت پیراهن یا روپوش اضافه کنید. دو جیب پشتی را در نزدیکی همان محلی قرار دهید که جیب‌های جلویی هستند. نتیجه این می‌شود که جلیقه چهار جیب دارد، دو جیب در جلو و دو جیب در قسمت پشتی.
  3. کیسه‌های پارچه‌ای را با پر کردن نمک و شن یا برنج سنگین کنید. سپس دو طرف کیسه‌ها را بدوزید. هر کیسه باید وزنی بیشتر از ۱۱۰ گرم نداشته باشد. وزنه‌ها را در جیب‌های جلیقه قرار دهید و با بست قلاب‌دار ببندید.
  4. وزنه‌های مختلف سبک و سنگین را امتحان کنید.
  5. کودک را تشویق کنید تا با نشان‌های پارچه‌ای جلیقه را تزیین کند.
  6. می‌توانید یقه‌ای سنگین و پر شده با شن یا نمک به کار ببرید. چشم‌ها و دهان پارچه‌ای را اضافه کنید. حالا کودک ماری خنده‌دار دور گردن خود دارد.
رفتن زیر پتو
زیر پتو رفتن برای کودکی با حساسیت لامسه‌ای و دارای مشکلاتی در سیستم حسّ عمقی طراحی شده است
هدف
درست کردن پتویی که کودک هنگامی که محرک‌های محیطی او را آشفته می‌کند، برای آرام شدن، با آن خود را بپوشاند.
چه وقت می‌توان از این راهکار استفاده کرد.
هنگامی که کودک در محیط احساس آشفتگی زیادی می‌کند.
وسایل لازم
سه تا چهار متر پارچه‌ی کشی لیکرا یا از جنس اسپندکس (لباس شنا)، سوزن و نخ یا چرخ خیاطی سبکی که بتوان حمل کرد.

راهکارها درمانی
  1. سه تا چهار متر پارچه‌ی لیکرا یا اسپندکس بخرید.
  2. رنگ و الگویی را انتخاب کنید که می‌دانید کودک لذت خواهد برد.
  3. لبه‌های آن را برای جلوگیری از فرسایش و در رفتن نخ بدوزید.
  4. پتو را از محلی آویزان کنید که برای کودک راحت و مناسب است. او می‌تواند هر وقت احساس آشفتگی می‌کند، زیر پتو برود و خود را بپوشاند.
توصیه‌های مفید
  1. بر اساس تجربه، لیکرا و اسپندکس بهترین کارایی را دارند، با وجود این می‌توانید سایر پارچه‌ها را امتحان کنید.
  2. چندین پتو را آماده کرده و سایر کودکان را تشویق کنید تا به همان نحو از آن استفاده کنند.
ردیابی یک حرف
کودکان دارای حساسیت لامسه‌ای بیشترین نفع را از این فعالیت می‌برند.
هدف
کمک به کودکان تا حس لامسه را برای تقویت یادگیری‌شان از حروف و شکل آن‌ها به کار برند.چه وقت می‌توان از این راهکار استفاده کرد
زمانی که کودک را تشویق می‌کنید تا شکل یک حرف یا یک عدد را به طریقی ردیابی یا ترسیم کند که حس لامسه‌ی او صدمه نبیند.
وسایل لازم
پلاستیک سایز ساندویچ از جنس کیسه فریزر، ژل موی ارزان در رنگ‌های گوناگون، نوار محکم مثل نوار لوله یا نوار الکتریکی و حروف بریده شده.
راهکارها
  1. کیسه‌ی پلاستیکی را با ژل مو پر کنید.
  2. کیسه‌های بادوام بهترین کارایی را دارند.
  3. کیسه را با نوار آماده شده محکم ببندید.
  4. کیسه را روی یک حرف یا عدد بریده شده قرار دهید و کودک را به ردیابی آن تشویق کنید.
  5. چندین کیسه را در مرکز آموزشی قرار دهید و حروف و نام‌ها یا سایر کلمات را روی کارت‌ها بنویسید و کودک را به ردیابی نام‌ها یا سایر حروف بریده شده با انگشتانش تشویق کنید.
توصیه‌های مفید
  1. کیسه را از ژل موی آبی پر کنید و از کودکان بخواهید ماهی و جلبک دریایی را روی کیسه با مارکر نقاشی کنند.
  2. کیسه‌های پر شده با ژل مو را برای استفاده‌های بعدی به کار ببرید.
توصیه‌های مفید
  1. سعی کنید فعالیت را با موسیقی انجام دهید.
  2. بعد از این که کودکان به جاپای انسان عادت کردند، بازی را با افزودن پنجه یا جاپای دایتاسورها متنوع کنید.

حس عمقی

پیله‌ی کرم ابریشم
کودکانی که دوست ندارند لمس شوند، اغلب با فشار عمیقی که در این فعالیت وجود دارد، بسیار راحت‌اند.
هدف
کمک به کودک تا از طریق دریافت فشار عمیق در بدنش احساس راحتی کند.چه وقت می‌توان از این راهکار استفاده کرد
هنگامی که می‌خواهید کودک را قبل یا درست بعد از فعالیتی که شامل محرک حسی، به‌خصوص حس لامسه‌ای است، آرام و راحت کنید.
وسایل لازم
مت (زیرانداز)، کیسه‌خواب سبک یا تشک ابری و توپ درمانی.

راهکارهای درمانی
  1. با کودک بازی کنید. با فشار عمقی توپ را به بالا و پایین بدن کودک فشار دهید. چیزی شبیه این به کودک بگویید: «وانمود می‌کنم که تو یک کرم هستی و لازم است که تو را برای پیله‌ات آماده کنم.»
  2. به کودک بگویید: «به من بگو کی می‌خواهی این کار را متوقف کنم.» مکث کنید و ببینید کودک چه پاسخی می‌دهد.
  3. بعداً بگویید که آیا آماده‌ای درون پیله‌ات بروی. به آرامی، اما محکم کودک را به بالای تشک یا کیسه خواب غلت بدهید. با گذاشتن یک دست روی شانه‌ی کودک و دست دیگر روی ران یا ساق او، این کار به بهترین شکل صورت می‌گیرد.
  4. کودک را برای دقایقی به سمت جلو و عقب تکان نوسانی دهید.
  5. اگر تشخیص می‌دهید که کودک برای دست کشیدن آمادگی دارد، بگویید: «حالا داریم وانمود می‌کنیم که تو یک پروانه‌ای.»
  6. به آرامی، با گرفتن لبه‌ی تشک، کودک را بغلتانید. اگر امکان دارد، کودک را تشویق کنید خودش این کار را انجام دهد، در حالی که محکم تشک را گرفته‌اید.
توصیه‌های مفید
  1. این فعالیت می‌تواند برای کودک مفرّح و آرام‌بخش باشد و به او کمک کند تا با تحریک بیش از حدّ حسی کنار بیاید.
  2. اگر کودک نمی‌خواهد تمامی بدنش در پیله باشد، سعی کنید فقط دست‌ها یا پاهای او پیج و تاب بخورد.
  3. همیشه مهم‌ترین نکته، سلامتی است. هرگز سر کودک را زمانی که او را به بالا و پایین تشک غلت می‌دهید، نپوشانید. به خاطر داشته باشید که این فعالیت نظارت بزرگ‌ترها را می‌طلبد.

بلند شو، فشار بده
این شیوه راهی است تا کودک قبل از تحریک بیش از حد، خود را آرام کند.
هدف
کمک به کودک تا آرام شود و از فعالیتی بهفعالیت دیگری برود.
چه وقت می‌توان از این راهکار استفاده کرد
هنگامی که کودک درباره ی وضعیت بدنش به کمک نیاز دارد (سیستم حس عمقی).
وسایل لازم
هیچ چیز.
راهکارهای درمانی
  1. سازه‌ای محکم و بزرگ در اتاق یا در زمین بازی انتخاب کنید. دیوار یا سازه‌ای محکم بهترین کارایی را دارد.
  2. به سمت دیوار بروید و بگویید: «می‌خواهم بازی بلند شدن و فشار دادن را انجام دهم.»
  3. دست‌های خود را مقابل دیوار قرار دهید و تا ده بشمارید.
  4. مقداری فشار وارد کنید و در حالی که فشار می‌دهید، مقابل دیوار به کودک لبخند بزنید.
  5. از کودک بخواهید در بلند شدن و فشار دادن به شما ملحق شود.
توصیه‌های مفید
  1. به خاطر داشته باشید که این فعالیت نظارت بزرگ‌ترها را می‌طلبد.
  2. کودک را تشویق کنید تا با بخش‌های دیگر بدن به همان روش بازی کند، مثل ران‌ها، پشت یا کف پاها، در حالی که دراز کشیده است.
  3.  
این مطلب ادامه دارد
بخش بعدی فعالیتهای وتمرینهای مناسب جهت تعدیل حسی کودکان اتیسم

یکپارچگی حسی⇒بخش تمرینات


تهیه وتنظیم
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی
گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر
بعدی
ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

قبلی