menusearch
childrenrehab.ir

راه رفتن روي نوک پنجه(سر انگشتان پا)

چهارشنبه بیست و نهم آذر ۹۶
(0)
(0)
راه رفتن روي نوک پنجه(سر انگشتان پا)

راه رفتن روی پنجه در کودکان

راه رفتن نوک پنجه(سر انگشتان پا) به صورت ناتوانی پاشنه پا در لمس زمین در شروع زمان ایستادن و در طی دوره راه رفتن تعریف می‌شود. راه رفتن نوک پنجه منجر به گام برداشتن دوطرفه روی انگشتان می‌شود.
راه رفتن نوک پنجه بیدلیل (ITW) همانطور که از نام آن مشخص است اشاره به الگوی راه رفتن سر انگشتی بدون علت پاتولوژیک شناخته شده دارد. این تشخیص به صورت حذفی انجام می‌شود به این معنا که در آن سایر شرایط منجر به راه رفتن سرپنجه‌ای کنار گذاشته شوند.

تشخیص افتراقی
هنگام در نظر گرفتن تشخیص افتراقی لازم است که هر گونه وضعیت عصبی عضلانی یا عضلانی اسکلتی نیز بررسی شود. راه رفتن نوک پنجه ممکن است ناشی از فلج مغزی، انقباض موضعی و کوتاه‌شدگی مادرزادی تاندون آشیل و یا اختلالات عضلانی فلج کننده مانند بدشکلی عضلانی دوشن باشد. راه رفتن نوک پنجه بی دلیل میتواند مرتبط با اختلالات رشدی همچون اوتیسم و یا سایر اختلالات عصبی یا عضلانی باشد.

احتمال وجود اکثر اختلالاتی که منجر به راه رفتن نوک پنجه میشوند را میتوان با بررسی پیشینه و معاینه فیزیکی حذف نمود. این امر منجر به تشخیص راه رفتن نوک پنجه بیدلیل می‌شود. کودکی با تشخیص ITW با توجه به تون عضلانی، واکنشها، احساسات و قدرتش یک معاینه عصبی نرمال خواهد داشت. این کودک ممکن است در دورسی فلکشن مچ پا(dorsiflexion) مچ دارای محدودیت پسیو باشد باشد. راه رفتن نوک پنجه بیدلیل در مقایسه با سایر وضعیتهای عصبی که ممکن است منجر به راه رفتن نوک پنجه یک طرفه (unilateral )یا نامتقارن (asymmetric) شوند، همواره این راه به صورت دوطرفه( bilateral) و متقارن (symmetrical)) است.
دورسی فلکشن مچ پا(dorsiflexion)


برسی سابقه
در مطالعه‌ای توسط سوبل و همکاران نشان داده شد که اکثر کودکان دارای راه رفتن نوک پنجه بی‌دلیل دارای وزن تولد طبیعی بوده، راه رفتن را سر وقت شروع کرده و پس از رشد گام‌برداری بلافاصله شروع به راه رفتن کردند. آن‌ها اکثرا به حالت کف‌رو می‌ایستند و قادرند هنگام راهنمایی گام برداشتن پاشنه-نوک پنجه را انجام دهند و تنها به صورت دوره‌ای و ناپیوسته به صورت نوک پنجه راه می‌روند.
این تئوری وجود دارد که ITW ممکن است یکی از عناصر یک وضعیت عصبی‌رشدی کلی‌تر باشد زیرا در اکثر این کودکان تشخیص دیگری بصورت همزمان مبتلا هستند. اکثر بچه‌های کم سن و سال در ابتدای راه رفتن تمایل به راه رفتن نوک پنجه دارند. این موضوع یک ناهنجاری نیست. اما در صورتی که این الگو پس از سن 2 تا 3 سالگی ادامه یابد، در صورت عدم وجود سایر آسیب‌ها تحت عنوان ITW طبقه‌بندی می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای توسط لی‌کراس و همکاران میزان بروز ITW در پسران بیش از دختران بوده و معمولا سابقه خانوادگی ITW نیز مشاهده می‌شود.

ارتباط حسی
ITW می‌تواند در ارتباط با حساسیت بیش از اندازه یا کمتر از حد معمول باشد. برخی کودکان ممکن است حس لمس سطوح مختلف با پای برهنه را دوست نداشته باشند و به همین دلیل برای اجتناب از لمس کامل سطح زمین روی انگشتان پا بایستند. در کودکانی که نیازمند ورودی‌های بیشتری هستند، راه رفتن نوک پنجه منجر به افزایش نیروی برخورد در زمان حرکت می‌شود زیرا نیرو واکنش زمین در سطح کوچک‌تری نسبت به کل کف پا پخش می‌شود.

معاینه/ارزیابی
برای تعیین بهترین پروتکل درمانی ابتدا باید سوابق و پیشینه کاملا بررسی شوند. کودکانی که دیر حرکت کرده و یا برخی موارد رشدی که منجر به محدودیت تحمل وزن می‌شوند را تجربه نمی‌کنند ممکن است در ادامه با ITW مواجه شوند.
آیا کودک هنگام پوشیدن کفش هم به صورت نوک پنجه راه می‌رود؟
آیا هنگامی که کودک با پای برهنه و روی سطوح مختلف مانند ماسه، چمن، سطوح سفت و فرض حرکت می‌کند، میزان راه رفتن سر انگشتی تغییر می‌کند؟
آیا کودک قادر است مچ خود را به صورت کامل حرکت دهد؟
ارزیابی پسیو و حرکت در دامنه کامل بصورت فعال حرکت عضله دوقلو (gastrocnemius )، ماهیچه soleus و همسترینگ (hamstring)را ارزیابی کنید.
بیومکانیک کلی محدوده اندام تحتانی کودک را با توجه به موقعیت لگن، زانوها و پاها بررسی کنید.
شکل قوس دینامیک (پویا) و استاتیک(ایستا) پا را بررسی کنید. گاهی اوقات کودکان مبتلا به ITW دارای عضلات کف پایی intrinsic plantar ضعیفی بوده از راه رفتن نوک پنجه برای جبران این ضعف استفاده می‌کنند.


تمرینات کاربردی جهت درمان نوک پنجه راه رفتن در کودکان
دامنه حرکتی پسیو عضله دوقلو Gastrocnemius
1-دامنه حرکتی پسیو
عضله دوقلو Gastrocnemius
حرکت به بالا و پایین مچ
(Ankle dorsiflexion/plantarflexion): کودک را به پشت خوابانده و یا بنشانید و پای کودک را در دست بگیرید. با فشاری آرام پا را به سمت سر کودک خم کنید. زمانی که احساس مقاومت کردید، 10 تا 15 ثانیه صبر کرده و سپس این کار را برای پای دیگر انجام دادن و کشیدن را تکرار کنید..

استرچ همسترینگ(صاف کردن وخم کردن زانو)
همسترینگ(صاف کردن وخم کردن زانو): کودک را نشانده و یا به پشت بخوابانید. در حالی که یک زانو روی زمین صاف و یا خم است، پای کودک را در حالی که زانو صاف است بالا برده تا احساس مقاومت کنید. 10 تا 15 ثانیه صبر کرده و سپس برای پای دیگر این کار را انجام دهید.

2-دامنه حرکتی اکتیو(فعال)

ایستادن رو وج حسی
کودک باید به صورت ایستاده با یا بدون کمک روی سطحی دینامیک بایستد. دیسک بادی (دینا دیسک)، وج حسی و تخته تعادل همگی ابزاری عالی هستند!


زمانی که کودک برای برقراری تعادل وزن خود را روی دیسک تعادلی منتقل می‌کند، کشش فعالی را در عضلات تحت تاثیر تجربه می‌نماید.
راه رفتنروی وج جهت تحمل وزن جلوگیری از نوک پنجه راه رفتن
کودک باید بدون کفش روی سطحی دینامیک و پویا قرار گیرد. برخی انتخاب‌های ممکن عبارتند از: شیب چوبی، بالانس بیم فومی و نیم توپ حسی! این کار کشش فعال را بهبود داده و همچنین زمانی که کودک برای کمک به تعادلش از عضلات کف پا استفاده می‌نماید، فعال‌سازی آن‌ها را بهبود می‌دهد.

اه رفتن حیوانی animal walk(راه رفتن خرسی)
راه رفتن حیوانی animal walkبرای ترغیب و بهبود محدوده دامنه فعال حرکتی مفید بوده و در عین حال فعالیتی مفرح است! برخی نمونه‌ها عبارتند از راه رفتن خرسی (دست‌ها و پاها روی زمین به صورتی که زانوها زمین را لمس نکنند).
راه رفتن خرچنگی Crab Walk
راه رفتن خرچنگی Crab Walk (ابتدا موقعیت پل گرفته، باسن را از زمین بلند کرده و با استفاده از دست‌ها و پاها به سمت عقب و جلو حرکت کند)
پرش غورباقه‌ای
پرش غورباقه‌ای (ابتدا حالت چمباتمه گرفته و در طی پریدن پاها به صورت کامل در تماس با زمین باشد).

راه رفتن پنگوئنی Penguin Walk
راه رفتن پنگوئنی Penguin Walk ( (پاشنه‌ها در تماس با زمین و انگشتان پا بالا)

3-قدرت
برداشتن اشیا با انگشتان  باعضلات کف پا
عضلات کف پا: شما می‌توانید این عضلات کف پایی را با تلاش برای برداشتن اشیا با انگشتان و یا حرکت روی سطوح دینامیک (یک پل بالشتکی ساخته و یا از نیم توپ های حسی برای قدم گذاشتن استفاده کنید) هدف قرار دهید.



عضلات بخش قدامی: ما می‌توانیم dorsiflexion در دامنه اکتیو به بالا را با استفاده از کیسه‌های لوبیا بهبود دهیم. بدین ترتیب کودک می‌تواند مچ پا را به سمت بالا خم کرده تا عضلات قدامی پا تقویت شده و همچنین محدوده حرکت فعال عضلات مچ و پا بهبود یابد.


راه رفتن با کیسه لوبیا dorsiflexion به بالا حرکت مچ را بهبود داده و کودک را به تماس فعال پاشنه با زمین ترغیب می‌کند.


حرکت نشسته با تخته اسکوتر منجر به درگیر شدن عضلات ناحیه قدامی شده و برای پاشنه یک وضعیت تحمل وزن اضافه برای حرکت رو به جلو فراهم می‌کند.


نردبان زمینی با نقاط رنگی به عنوان سرنخ‌های بینایی منجر به بهبود قدرت عضلات کانسنتریک واکسنتریک میشود، بهبود (knee flexion)خم کردن زانو ,و ران ودورسی فلکشن مچ پا ankle dorsiflexion می‌شود.


قدم گذاشتن و پریدن از روی موانع یا مخروط‌ها می‌تواند راهی دیگر برای فعال نمودن عضلات پا و تنه باشد.


​تقویت عضلات مرکزی: فعالیت‌هایی که تقویت عضلات مرکزی را به چالش می‌کشند عبارتند از تعادل نشسته/ایستاده روی دیسک جنبان یا تخته شیب‌دارتمرین‌های پل‌زنی نه تنها برای تقویت بالا تنه عالی هستند بلکه با استفاده از غلطک نیم‌رول لامسه‌ای همچون شکل بالا می‌توان فعال‌سازی قوس هر دو پا را نیز بهبود بخشید.
تمرین‌های پل‌زنی نه تنها برای تقویت بالا تنه عالی هستند بلکه با استفاده از غلطک نیم‌رول حسی
تمرین‌های پل‌زنی نه تنها برای تقویت بالا تنه عالی هستند بلکه با استفاده از غلطک نیم‌رول حسی همچون شکل بالا می‌توان فعال‌سازی قوس هر دو پا را نیز بهبود بخشید.





تجهیزات حسی جهت تمرینات برای کف پا




4-فعالیت‌های تحمل وزن
با استفاده از بافت‌های مختلف ایستادن با پای برهنه را ترغیب کرده و با فعالیت‌های مفرح تحمل وزن از حالت چمباتمه به ایستاده را تسهیل می‌نماید. در این فعالیت‌ها استفاده از دیسک بادی و دیسک حسی بسیار مفید است!




از شیب‌های بالا و پایین، پله‌ها و یا این پل سطلی عالی استفاده کنید!


5-استراتژی‌های یکپارچه‌سازی حسی
- فشردن مفاصل
- تحریکات لرزشی: بالشتک لرزشی ....گزینه‌هایی عالی هستند.
- حرکت پابرهنه روی سطوح مختلف (ماسه ها در ساحل، چمن در پارک، زیرانداز لاستیکی در باشگاه، سطوح سخت روی زمین)
- استفاده از اشیای لامسه‌ای در کفش
- کفش‌های سنگین‌تر/ساق‌دار با محافظ ساق برای کنترل همترازی پا
- چکمه پاشنه‌دار، چکمه باران و اسکیت همهگی ورودی رو به پایین فراهم می‌کنند! این پاپوش‌ها گزینه‌هایی عالی و مفرح هستند!
- استفاده از ورودی‌های صوتی مانند نقاط شوت برای ترغیب ضربه پاشنه.
- جوراب‌های فشاری دست‌ساز
- انتخاب کفش مناسب تاثیری بارز بر راه رفتن نوک پنجه دارد
اطلاعات بیشتری در مورد درمانهای تخصصی در کاردرمانی را در کانال تلگرام
https://t.me/Tavanmandsazikoodak
دنبال کنید.



جهت ارایه مشاوره و ارزیابی دقیقتر با شمارهای زیر تماس بگیرید


با ایدی @khatamiot در تلگرام
​ یا با شماره مرکز جامع توانبخشی آرمان شایان: شماره تماس:02144022820 گروه توانبخشی پارسیان جهت ارزیابی تماس بگیرید.

با تشکر
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی

گالری تصاویر
 راه رفتن نوک پنجه(سر انگشتان پا) به صورت ناتوانی پاشنه پا در لمس زمین در شروع زمان ایستادن و در طی دوره راه رفتن تعریف می‌شود. راه رفتن نوک پنجه منجر به گام برداشتن دوطرفه روی انگشتان می‌شود.
تصاویر
بیشتر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی