menusearch
childrenrehab.ir

سری سوم بازیهای حسی حرکتی در کاردرمانی

۱۳۹۷/۲/۲۸ جمعه
(3)
(1)

سری سوم بازیهای حسی حرکتی در کاردرمانی

سری سوم بازیهای حسی حرکتی در کاردرمانی

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

 

بخش سوم از بازیهای حسی حرکتی در کاردرمانی به منظور توسعه یکپارچگی حسی در کودکان اوتیسم

   
 
دوبازی با هدف پرورش حس عمقی و لمسی و یک بازی برای رشد مهارتهای بینایی و افزایش توجه و تمرکز



خمیر بازی


ور رفتن با خمیرهای بازی خانگی و دست ساز یک تجربه لامسه ای کثیف کاری و معمولا خوشاینداست. همچنین برای کودکان مبتلا و یا بدون SPD، خمیر بازی  برای  کسالت های جزئی مانند افسردگی ناشی از هوای بد، کج خلقی های ناگهانی، غرغر و سر رفتن حوصله است. برخی کودکان می‌توانند هر روز بازی با خمیر را تجربه کنند.

محدوده سن رشدی: 3 سال و بیش تر
موارد و ابزار مورد نیاز
1-دو پیمانه آرد
2- 1 پیمانه نمک
3- 4 قاشق چایخوری کرم جوهر ترشی
4- 2 پیمانه آب
5- 4 قاشق چایخوری روغن گیاهی
6- یک قابلمه بزرگ و قاشق (های) چوبی
7-اختیاری: ماسه، تکه های یخ پلاستیکی، رنگ های خوراکی، عصاره وانیل، نعنا یا سایر عضاره های (نه از نوع روغنی که می‌تواند منجر به سوزش انگشتان حساس شود)
8- کیسه پلاستیکی برای نگهداری خمیر ها در مدت طولانی (فریز کردن لازم نیست اما می‌تواند منجر به افزایش زمان نگهداری شود)

آماده سازی (در صورت امکان کودک در کنار والدینش همراه شود)


1- در یک قابلمه بزرگ، آرد، نمک، کرم جوهر ترشی، آب و روغن را روی حرارت خیلی کم مخلوط کنید تا خمیر از گوشه قابلمه جدا شده و یک توپ نرم ایجاد شود. حالا اجازه دهید خمیر بازی سرد شود.
2- برای افزایش حس لامسه، کمی ماسه و یا تکه های یخ پلاستیکی به آن اضافه کنید.
3- برای دخیل نمودن حس بینایی، از رنگ های خوراکی استفاده کنید.من بعنوان کاردرمانگر پیشنهاد می‌کنم که خمیر بازی را به دو قسمت تقسیم نمایید. به یک قسمت رنگ آبی و به یک قسمت رنگ زرد بیفزایید. از کودک بخواهید هر قسمت را فشار دهد تا زمانی که رنگ کاملا مخلوط شود. سپس دو قسمت را با هم مخلوط کنید تا رنگ سبز ایجاد شود
(آبی+قرمز= بنفش، قرمز+زرد=نارنجی و آبی+قرمز + نارنجی= قهوه ای)
4- برای برانگیختن حس بویایی، چند قطره عصاره وانیل، نعنا یا سایر انواع عصاره ها به آن اضافه کنید. (از زنجبیل هم استفاده نکنید چون همانند عصاره های روغنی ممکن است منجر به سوزش انگشتان حساس شود).


ابزاری که کودک شما برای بازی با خمیر نیاز دارد


1- وردنه (یا تکه ای پوب استوانه ای یا تکه کوچکی از یک میخچه چوبی)
2- قیچی کند مخصوص کودکان
3- چاقو، چنگال و قاشق کره
4-ابزار آشپزخانه مانند سیرکوب، برش دهنده تخم مرغ، رنده سیب زمینی و گوشت کوب
5- قالب و برش دهنده کلوچه که به شکل اعداد و حروف هستند
6- سکه، گیره کاغذ، دکمه، فر دهنده مو پلاستیکی، سنجاق مو، صدف، تیله، سنگ های کوچک و سایر اشیای کوچک


کارهایی که کودک شما می‌تواند انجام دهد


1- خمیر بازی را به شکل سوسیس های بزرگ و مارهای لاغر در آورد
2- مارها را از سمت چپ به راست فشار داده (با انگشتان) یا ببرد (با قیچی) تا بدین ترتیب جهت گیری او در خواندن و نوشتن تقویت شود.
3- آشیانه یک پرنده را به همراه تخم هایش بسازد
4- تخم مرغ های بزرگ درست کرده و‌ آنها را با رنده تخم مرغ رنده کند.
5-با فشردن خمیر بازی با سیرکوب رشته های اسپاگتی و یا مو درست کند
6-شکل های آدم ها و حیوانات را ایجاد کند
7-با استفاده از رنده سیب زمینی و گوشت کوب شکل ها و الگوهای جذاب و جالب درست کند
8-قالب کلوچه و سایر اشیا را در خمیر بازی فرو کند
9-شکل هایی که سایر افراد درست می‌کنند را بسازد


مزیت های این فعالیت از نظر جنبه های کاردرمانی


1-خمیر بازی کردن، کوبیدن، فشار دادن، لوله کردن، فرو بردن و کوبیدن خمیر منجر به توسعه و رشد تمایز حس لامسه، شناخت حس عمقی، قدرت بالاتنه، مهارت های حرکتی دقیق وبرنامه ریزی حرکتی می‌شود.


2-فشردن سیرکوب ( وسیله ای که دارای سوراخهای ریز است جهت خرد کردن سیر استفاده میشود)و استفاده از ابزار و وسایل مختلف منجر به توسعه چالاکی و چابکی دست ها، مهارت های بینایی-حرکتی و توانایی دنبال نمودن جهت ها می شود.


3-کار کردن با خمیربازی یک فعالیت مقاومتی است که در آن ورودی های حس عمقی فراهم شده و به شدت نظم دهنده و آرام بخش است. بهترین لحظات برای بازی با خمیر پیش از یک گردش بیرون از خانه و یا در اواسط فعالیتی است که ممکن است بیش از اندازه برای کودک نحریک کننده باشد.

نکات کاربردی


1-مخلوط کردن رنگ در خمیر بازی کار بسیار دشواری است! کامل مخلوط کردن رنگ الزامی نیست؛ حالتی شبیه به تیله نیز زیبا خواهد بود.
2-کمی آرد به انگشتان کودک خود بمالید تا بدین ترتیب خمیر بازی تازه به دستان او نچسبد.


3-اگر کودک شما نسبت به لمس کردن بیش از اندازه حساس است می‌توانید از دستکش های جنس وینیل به عنوان حائل استفاده کنید (از دستکش های لاتکس پرهیز کنید زیرا برخی کودکان نسبت به این ماده حساسیت دارند). یا می‌توانید از پوشش انگشت استفاده کنید (دستکشی برای یک انگشت). پوشش انگشت را می‌توانید از داروخانه ها تهیه کرده و یا‌ آنها را با بریدن قسمت انگشت دستکش ها درست کنید.


4-زمانی که برخی کودکان با دستانشان کار می‌کنند، غالبا به طور همزمان از دهان خود نیز استفاده می‌کنند.‌ آنها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که دهان نظم دهنده خوبی است. بیرون آوردن زبان، گاز گرفتن لب ها و جویدن یقه لباس رفتار های دهانی-حرکتی است که به‌ آنها در راستای تمرکز روی یک کار کمک می‌کند. اگر کودک شما هنگام کار با خمیربازی نیازمند چیزی است تا با دهانش با آن ور برود می‌توانید به او تکه ای آدامس و یا لوله جنس وینیل بدهید.


5-کودکان دارای حساسیت نسبت به گلوتن نیز می‌توانند از بازی با خمیر لذت ببرند. برای این کار شما باید خمیربازی را بدون گندم درست کنید. برای اطلاعات بیش تر می‌توانید به مطالب توصیه شده در دستورالعمل های پخت کتاب نوشته شده توسط لیزا لوئیس و کارین سروسی مراجعه کنید.





آشپزی نمادین  با کودک


وقتی کودک میگوید "غذای مرا درست کنید!"

وقتی کودک خیلی خیلی پرتوقع و طلبکار است به خصوص زمانی که گرسنه باشد. به دلایلی کودکان معمولا تلاش می‌کنند به این دوست خیالی لطف کنند. شاید‌ آنها به این دلیل رفتار ناپسند و مداوم او را تحمل می‌کنند که این رفتار ها برای‌ آنها احساس آشنایی دارد.
محدوده سن رشدی3 تا 8 سال
به چه چیز هایی نیاز است
خمیر پاتی (putty)
کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید
کنار او باشید و بازی کنید!

روش بازی "غذای من را درست کن!"
نحوه آماده سازی غذای سیمون توسط کودک شما
کودک می‌گوید "من گرسنه هستم!غذای من را آماده کنید!"
کودکمی گوید "برای من کمی آبلیمو بگیرید! برای من کمی کوفته قلقلی درست کنید! برای من کمی خامه بیاورید!"

دستورات حرکتی مادر:
می گوید "بکشید!"
می گوید "فشار دهید!"
می گوید "لوله کنید!"
می گوید "بپیچانید!"


کارهایی که کودک باید انجام دهید(ابتدا هر قسمت را جداگانه آموزش دهید)
سر میز بنشینید و آماده "پخت و پز" شوید.
"نان" یا "کلوچه" را ورز دهید.
"پنیر لوله ای" را بکشید یا ران مرغ را بکنید.
خمیر کیک، بسته کچاپ را بفشارید یا جعفری ها را بریزیرد.
هات داگ و سوسیس را رول کنید.
نان باگت و چوب شور را با گرد کردن خمیر پاتی (putty) درست کنید.

 
مزیت های این فعالیت از نظر جنبه های کاردرمانی


1-کار کردن با خمیر پاتی (putty) به روش های متفاوت برنامه ریزی حرکتی، مهارتهای  دقیق حرکتی، تمایز و تشخیص لامسه و هماهنگی دوطرفه را بهبود می‌دهد.
2- انجام دادن دستورات شفاهی منجر به بهبود آگاهی درکی و بیانی  و مهارت های ارتباطی می‌شود.
3-استفاده از حرکات مختلف برای پختن باعث می‌شود کودک مهارت هایی را بیاموزد که ممکن است بعدا و در مواردی که با اسباب بازی های آشپزخانه ای بازی "بیا فرض کنیم" را با دوستانش انجام می‌دهد،‌ آنها را تعمیم داده و این کار به او کمک کند تا غذاهای واقعی درست کند.


نکته های کاربردی


1-برای این که به کودکتان کمک کنید تا دستورات شفاهی را بهتر درک کند، با نشان دادن نحوه فشردن، ورز دادن و غیره یک سرنخ بینایی به او بدهید.
2- برای کمک بهبود برنامه ریزی حرکتی دست خود را روی دست او قرار داده و او را راهنمایی کنید.



تعقیب چراغ قوه


تعقیب چراغ قوه یک فعالیت لذت بخش برای زمان خواب یا سایر اوقات است. جوی نیومن، یک درمانگر حرکتی-ادراکی در بتسدا، ماریلند، این تعاملات مفرح را به ترتیب دشواری توصیه کرده است. زمانی که برای اولین بار این بازی را انجام می‌دهید، آن را آسان انجام دادن و زمانی که فرزند شما آماده شد آن را دشوارتر کنید.
 
محدوده سن رشدی:3 سال تا نوجوانی


موارد و ابزار مورد نیاز
دو تا چراغ قوه


آماده سازی


1-از کودکتان بخواهید به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشد.
2-چراغ ها را خاموش کنید.



روش های انجام بازی تعقیب چراغ قوه(بر اساس دشواری)

 

 

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهیدکارهایی که کودک می‌تواند انجام دهد
1- نور چراغ قوه را روی سقف انداخته و به آرامی در مسیری حرکت دهید. از او بخواهید نور را تنها با چشمانش دنبال کرده و سرش را ثابت نگه دارد.1-نور چراغ قوه را نگاه کند.
2-به حرکت دادن نور ادامه داده و بگویید "با انگشتان و یا عضو دیگری از بدنت به محل نور اشاره کن"2-با انگشت، آرنج، زانو، پا، زبان یا بینی به محل نور اشاره کند. (البته زمانی که از بینی استفاده کند سرش هم تکان خواهد خورد!)
3-به کودکتان یک چراغ قوه بدهید. بگویید "آن را با دو دست نگه دار"3-چراغ را با دو دست نگه داشته و نور آن را روی سقف، دیوارها و زمین بیندازد.
4-نور را به آرامی روی سقف حرکت دهید.4-از او بخواهید نور خود را در مسیر نور حرکت کند.
5-نور را سریعا به نقطه ای دیگر بپرانید.5-از او بخواهید نور خود را روی نور شما قرار دهد.
6-مسیر های آرام و راحتی را روی سقف طی کنید و از او بخواهید مسیر شما را تعقیب کند.6-نورش را پیوسته روی نور شما قرار دهد.
7-حرکات پیچیده تری مانند خطوط موج دار، زیگ زاگ، دایره ای، مثلثی، مربعی، قلبی و اشکال دیگرانجام دهید7-نور خود را پیوسته روی مسیر حرکتی شما قرار دهد

 

 

 

نوع دیگری از بازی

 

 

1-نور خود را روی زمین بیاندازید1-با دوپا روی نور شما بپرد
2-نورتان سریع از نقطه ای به نقطه دیگر روی دیوار حرکت دهید. او را ترغیب کنید تا اعضای خود را به سمت مخالف ببرد، نور را به سمت چپ او برده و از او بخواهید نور را با دست راست بگیرد. این کار را برای سمت دیگر انجام دهید.2-نور شما را ابتدا با دست چپ و سپس با دست راست بگیرد.
3-نور کودک خود را تعقیب کنید.3-این کار را نوبتی انجام دهید.

 

 

مزیت های این فعالیت از نظر جنبه های کاردرمانی


ثابت نگه داشتن سر باعث می‌شود چشم ها به صورت مستقل حرکت کرده و به ترتیب یکپارچگی بینایی-حرکتی تقویت می‌شود.
دنبال کردن نور متحرک مهارت های بینایی-حرکتی و جهت یابی را تقویت می‌کند.
پرش سریع چشم ها از یک نقطه به نقطه دیگر توانایی او برای انتقال سریع نگاهش که یک مهارت مهم است را افزایش می‌دهد.
گرفتن چراغ قوه با دو دست منجر به بهبود هماهنگی دوطرفه می شود. این امر برای استفاده از اعضا در سمت مخالف ضروری است.
دنبال نمودن مسیر نور شما هماهنگی چشم-دست او و درجه بندی حرکاتش را بهبود می‌دهد.
بازی تعقیب چراغ قوه ارتباطات و وابستگی را بهبود می‌بخشد.
افزایش توجه و تمرکز مناسب است.


نکات کاربردی


اگر کودک شما از مسیر نور شما منحرف می‌شود، سرعت خود را کم کنید. هدف در این جا واکنش دقیق و ردیابی مداوم است.
اگر کودک شما با دشوار شدن فعالیت خسته و درمانده می‌شود، یک قدم به عقب برگردید.


ترجمه
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی
سری چهارم بازیهای حسی حرکتی بزودی


 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی