menusearch
childrenrehab.ir

بیش فعالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شنبه پنجم اسفند ۰۲
(1)
(0)
بیش فعالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) چیست؟ این عبارت به یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان اشاره دارد که معمولاً با نقص توجه، بی‌توجهی، و فعالیت‌های شدید فیزیکی همراه است. این اختلال می‌تواند بر زندگی روزمره فرد تأثیر منفی بگذارد و در مواقعی حتی باعث مشکلاتی مانند اختلالات در تحصیل و ارتباطات اجتماعی شود.

 

بی‌توجهی و کمبود تمرکز امری است که بسیاری از ما در دوران‌های مختلف زندگی خود با آن مواجه شده‌ایم. مثلاً همه می‌دانیم که یک کودک لجباز ممکن است به مسائل اطرافش بی‌توجه باشد و نتواند تمرکز کافی برای انجام وظایف خود داشته باشد.

اما بیش فعالی یا اختلال کم‌توجهی به چیزی بیشتر از این‌ها اشاره دارد. در واقع، اگر احساس می‌کنید فرزند شما نسبت به دیگران بیشتر بی‌قرار است و نمی‌تواند وظایف روزمره خود را مانند حضور در مدرسه یا تکمیل تکالیف خانگی به درستی انجام دهد، احتمالاً با این اختلال مواجه هستید.

 

بیش فعالی یا ADHD به عنوان یکی از مهم‌ترین اختلالات روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود. این اختلال می‌تواند اثرات جدی بر روی زندگی روزمره فرد داشته باشد و نیازمند تشخیص و درمان صحیح است.

 

داروی بیش فعالی چیست ؟


دارو ممکن است بخش مهمی از برنامه درمانی ADHD شما باشد. پزشکان می‌توانند از بین انواع مختلفی از داروها برای کنترل علائم شما انتخاب کنند. هر دارویی را که شما و پزشکتان انتخاب کنید، همه آنها یکسان عمل می‌کنند - برای افزایش سطح برخی از مواد شیمیایی در مغز شما (به نام انتقال دهنده های عصبی). این مواد شیمیایی به کاهش علائم (مانند بیش فعالی و تکانشگری)، افزایش دامنه توجه و کمک به مدیریت احساسات کمک می‌کنند.

 

درمانی ADHD

 

می تواند به کاهش علائم بیش فعالی، بی توجهی و تکانشگری شما کمک کند و ممکن است سنگ بنای درمان شما باشد.

شما و پزشکتان با هم کار خواهید کرد تا بفهمید کدام دارو برای شما مناسب است، همراه با دوز ایده آل (مقدار) و برنامه زمانی (هر چند وقت یکبار یا چه زمانی باید آن را مصرف کنید). پیدا کردن بهترین ترکیب ممکن است کمی طول بکشد.

داروها ممکن است برای همه علائم ADHD موثر نباشند یا روی همه افراد به طور یکسان تأثیر بگذارند. ترکیبی از دارو، درمان، تغییرات رفتاری و آموزش مهارت ها اغلب موثرترین درمان است. این درمان چندوجهی نامیده می‌شود.

 

داروهای محرک ADHD


این گروه از داروها معمولاً برای درمان ADHD تجویز می‌شوند. چندین دهه است که برای درمان ADHD در کودکان استفاده می‌شود. این داروها سطوح انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز شما افزایش می‌دهند که ممکن است به شما کمک کند افکار خود را متمرکز کنید و حواس پرتی را نادیده بگیرید. FDA ده ها محرک با نام تجاری را برای ADHD تایید کرده است. همه آنها حاوی نسخه هایی از دو داروی محرک مختلف به نام های متیل فنیدات و آمفتامین هستند.

 

محرک های کوتاه اثر بیش فعالی


این داروها معمولاً در عرض 30-45 دقیقه پس از مصرف شروع به کار می‌کنند و می‌توانند حدود 3-4 ساعت طول بکشند. شما معمولا آنها را دو تا سه بار در روز مصرف می‌کنید.

آمفتامین ها ممکن است کمی قوی تر از متیل فنیدیت باشند و اثرات آنها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. با این حال، به طور کلی، این دو نوع دارو بسیار مشابه هستند.

چند نمونه از هر نوع محرک کوتاه اثر عبارتند از:

  • آمفتامین: آدرال، دکسدرین، ایوکئو، زنزدی
  • متیل فنیدات: ریتالین و فوکالین


محرک های متوسط ​​و طولانی اثر بیش فعالی


محرک های متوسط ​​می توانند 6-8 ساعت دوام داشته باشند، در حالی که محرک های طولانی اثر می‌توانند 8-12 ساعت و گاهی تا 16 ساعت دوام داشته باشند. شما معمولا آنها را یک بار در روز مصرف می‌کنید. داروهای طولانی مدت معمولا بهترین گزینه هستند زیرا افراد مبتلا به ADHD ممکن است در به خاطر سپردن مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.

چند نمونه برای هر نوع محرک میان اثر و طولانی مدت عبارتند از:آمفتامین: Adderall XR، Vyvanse، Dexedrine Spansule، Dynavel XR، Adzenys XR-ODTC
متیل فنیدیت: Concerta، Metadate CD، Ritalin-LA، Aptensio-XR و Focalin XR


عوارض جانبی محرک ها


عوارض جانبی رایج محرک ها عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • ناراحتی معده
  • احساس بی قراری یا بی قراری
  • سایر نگرانی های ایمنی با محرک ها

به غیر از عوارض جانبی آنها، برخی از کارشناسان نگرانی های دیگری در مورد محرک ها دارند، از جمله:

اثرات طولانی مدت آن بر افرادی که مغزشان هنوز در حال رشد است. محققان هنوز نمی‌دانند که آیا محرک‌ها بر رشد طولانی‌مدت مغز کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارند، بنابراین برخی از کارشناسان نسبت به استفاده از این داروها در افراد جوان‌تر محتاط هستند.
خطر مرگ ناگهانی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که همه افراد، از جمله کودکان، قبل از شروع داروهای محرک، قلب خود را ارزیابی کنند. آنها به پزشکان توصیه می‌کنند در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار، به ویژه در مورد علائمی که می‌تواند نشان دهنده یک بیماری قلبی باشد، سؤال کنند. همچنین، اگر سابقه پزشکی و خانوادگی یا معاینه فیزیکی دلیلی برای مشکوک شدن به یک بیماری قلبی نشان دهد، آنها معاینه فیزیکی را برای جستجوی شواهدی از بیماری قلبی، از جمله الکتروکاردیوگرام (EKG) توصیه می‌کنند.

 

لیز دگزامفتامین (ویاس) برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی


ویاس یا لیز دگزامفتامین چیست؟ داروی بیش فعالی و نقص توجه
ویاس یا لیز دگزامفتامین (Lisdexamfetamine) که با نام ویوانس نیز شناخته می‌شود، یک داروی محرک است. ویاس یا لیز دگزامفتامین در کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به بیش فعالی-نقص توجه هستند، نمی‌توانند برای مدت طولانی تمرکز کنند، یا به راحتی حواسشان پرت می‌شود یا تکانشی هستند، باعث افزایش طول توجه و کاهش بیقراری می‌شود.

 

به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی، لیزدگزامفتامین به عنوان یک درمان کمکی در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌شود. مشخص نیست که آیا قرص ویاس برای کودکان زیر 6 سال بی خطر است یا خیر. ویاس از سال 2007 در دسترس بوده است، زمانی که FDA دارو را برای درمان ADHD تأیید کرد.


مکانیسم قرص ویاس


مکانیسم اثر ویاس در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) به طور کامل شناخته نشده است. قرص ویاس یک داروی دی آمفتامین با خاصیت تحریک CNS یا سیستم اعصاب مرکزی است. شکل فعال این دارو، بازجذب انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین را به نورون پیش سیناپسی مسدود می‌کند و باعث افزایش آزادسازی این مونوآمین ها در فضای خارج عصبی می‌شود.

 

انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی طبیعی بدن هستند که به سلول های عصبی شما کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند. هر دوی این ناقل ها به حفظ هوشیاری، تلاش، انگیزه و تفکر و افزایش تمرکز و حفظ آن کمک می‌کنند. ویاس برای اختلال پرخوری می‌تواند افکار وسواسی و اجباری در مورد پرخوری و همچنین خود اشتها را کاهش دهد. و می‌تواند تعداد وعده های پرخوری را کاهش دهد.

 

نحوه مصرف ویاس


قبل از شروع درمان با داروی Lisdexamfetamine بروشور دارویی داخل بسته باید به دقت مطالعه شود. این بروشور کمک می‌کند تا فرد اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شود. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن سؤالاتی وجود دارد باید با پزشک مشورت نمود.


دوز و مقدار داروی لیز دگزامفتامین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است، باید استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب کرد.
دوز اولیه که توسط پزشک تجویز می‌شود معمولاً ۳۰-۲۰ میلی‌گرم در روز است که صبح مصرف می‌شود. دوز دارو ممکن است طی چند هفته افزایش یابد.


چنانچه مصرف دوزی از دارو فراموش شد، به محض یادآوری به شرطی که اواخر روز نباشد، باید مصرف شود اما اگر بعد از ظهر و بعد از آن به یاد آورده شد باید از مصرف آن صرف نظر کرد. هیچگاه نباید به خاطر دوز فراموش شده، دوز دارو را در نوبت بعد دو برابر کرد.


از قطع ناگهانی این دارو بدون مشورت با پزشک باید خودداری کرد. توقف ناگهانی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند و همچنین علائم ADHD ممکن است دوباره ظاهر شود.
دوزهای متفاوتی از این دارو وجود دارد، لذا هنگام خریداری دارو باید به دوز تجویز شده دقت کرد.
این دارو می‌تواند قبل یا بعد از غذا مصرف شود.
کپسول لیز دگزامفتامین را می‌توان به طور کامل بلعید، یا می‌توان آن را باز کرده و محتویات آن را در یک لیوان آب، آب پرتقال یا غذای نرم مانند ماست ریخته، مخلوط را خوب به هم زده و بلافاصله مصرف کرد.

قطع مصرف ویاس


در طول درمان، پزشک ممکن است گهگاه توقف دارو را برای مدت کوتاهی توصیه کند تا ببیند آیا تغییراتی در رفتار شما وجود دارد یا خیر و آیا دارو همچنان مورد نیاز است یا خیر. در صورت قطع مصرف ناگهانی ویاس، ممکن است علائم ترک مانند خستگی شدید، مشکلات خواب، تغییرات روانی/خلقی مانند افسردگی داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از عوارض قطع مصرف ویاس، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا از لیزدگزامفتامین استفاده کرده باشید، احتمال قطع مصرف وجود دارد. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک خود اطلاع دهید.


چقدر طول می‌کشد تا ویاس کار کند؟


ویاس برای بیش فعالی حدود 1 ساعت پس از مصرف شروع به کار می‌کند. برای اختلال پرخوری عصبی، ممکن است اثرات قرص ویاس را حدود 1 ساعت پس از مصرف یک دوز مشاهده کنید. اما احتمالاً باید آن را چند هفته قبل از شروع دارو برای بهبود وضعیت خود مصرف کنید.

 

ویاس چند ساعت اثر دارد؟


معمولاً 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا قرص ویاس به طور کامل از سیستم شما پاک شود. با این حال، این ممکن است بسته به سن، وزن، ژنتیک، عملکرد کلیه یا سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، متفاوت باشد.

 

اثرات این دارو معمولاً حدود 10 تا 12 ساعت پس از مصرف دوز باقی می‌ماند. پس از از بین رفتن اثرات ویاس، سطح لیز دگزامفتامین در بدن شما کاهش می‌یابد. نیمه عمر داروی ویاس حدود 12 ساعت است. نیمه عمر یک دارو مدت زمانی است که بدن شما طول می‌کشد تا نیم دوز دارو را از سیستم شما خارج کند. پس از مصرف یک دوز از این دارو، حدود 12 ساعت طول می‌کشد تا مقدار داروی فعال در بدن به نصف کاهش یابد.

 

چقدر طول می‌کشد تا ویاس به اوج اثرش برسد؟


پس از مصرف لیز دگزامفتامین، سطح داروی فعال در خون به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که به اوج خود برسد. حداکثر سطح ویاس حدود 3.5 ساعت پس از مصرف کپسول ویاس با معده خالی است. حداکثر سطح آن حدود 4 ساعت و نیم پس از مصرف قرص ویاس با معده خالی است. اگر آن را با غذا مصرف کنید، حدود یک ساعت بیشتر طول می‌کشد تا به اوج سطح خون شما برسد.

 

 

کاردرمان کودک بیش فعال

 

نقش کاردرمانی در درمان کودکان بیش فعال


یکی از حوزه‌های کاری کاردرمانگر یا به اختصار "OT"، کمک به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی است تا مهارت‌های خاصی را در خود بهبود بخشند. این مهارت‌ها عبارتند از:

 

1. نظم: کاردرمانگر به کودکان کمک می‌کند تا در برنامه‌ریزی و اجرای وظایف خود مرتب و منظم باشند.

2. هماهنگی فیزیکی: با ارائه تمرینات و فعالیت‌های مناسب، کاردرمانگر به کودکان کمک می‌کند تا هماهنگی حرکات فیزیکی خود را بهبود بخشند.

3. توانایی انجام کارهای روزمره به صورت سریع و دقیق: مثلاً کاردرمانگر می‌تواند به کودکان کمک کند تا دوش بگیرند، کوله‌پشتی خود را مرتب کنند یا تخت خود را به‌طور مرتب نگهداری کنند.

4. کنترل سطوح انرژی و بیش‌فعالی: این اختلال معمولاً با سطوح بالای انرژی و بیش‌فعالی همراه است، و کاردرمانگر می‌تواند به کودکان کمک کند تا این انرژی را به کارهای سازنده و منظم تر کنترل کنند.

 

کاردرمانگران معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه‌ی کاردرمانی هستند و در شهرهایی که فعالیت می‌کنند، مجوز از مراجع مربوطه را دارند. آن‌ها ممکن است در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی یا حتی مدارس مستقر باشند.

 

کاردرمان بیش فعالی در تهران


تمام والدین، برای بهبود روند زندگی کودکان خود، به دنبال راهکارهایی هستند که می‌توانند در مدیریت بیش‌فعالی و اختلالات مرتبط با آن، موثر باشند. یکی از راه‌های مهم در این زمینه، مراجعه به کاردرمانگران متخصص است.

 

در تهران، وجود کاردرمانگران ماهر و متخصص در زمینه بیش‌فعالی، امکان فراهم کرده است تا والدین و کودکان بهترین خدمات را دریافت کنند. کاردرمانگران با داشتن تخصص و تجربه لازم، به والدین کمک می‌کنند تا راه‌حل‌های مناسبی برای مدیریت بیش‌فعالی کودکانشان پیدا کنند.

 

همچنین، کاردرمان‌های فعال در تهران با ارائه روش‌های مختلف و نوین درمانی، کودکان را در بهبود نقاط ضعفشان همچون کنترل حرکتی، توجه، و انضباط کمک می‌کنند. این کاردرمانگران با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مدرن، به بهبود کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌هایشان کمک می‌نمایند.

 

بنابراین، اگر والدین به دنبال بهترین کاردرمان بیش‌فعالی در تهران هستند، می‌توانند با مراجعه به متخصصین مجرب و معتبر در این حوزه، بهترین خدمات را برای کودکان خود فراهم کنند و به رشد سالم و موفقیت آنها کمک کنند.

 

بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران


همانطور که اشاره شد بیش فعالی یک اختلال رفتاری و رشدی است که باعث واکنش‌های تکانشی، ناتوانی‌های یادگیری و فعالیت بدنی مفرط می‌شود و با برخی رفتارهای غیرعادی همراه است. این اختلال نقص توجه بیشتر در کودکان تشخیص داده می‌شود و البته در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. افراد در صورت مشاهده علائم باید به یکی از بهترین مراکز درمان بیش‌فعالی در تهران مراجعه کنند.

 

یکی از بهترین مراکز درمان بیش‌فعالی در تهران، " کلینیک کاردرمانی محمد مهدی خاتمی" است که با داشتن تیم متخصص و مجرب از روان‌شناسان، روان‌پزشکان، و کاردرمانگران، به ارائه خدمات درمانی برای افراد مبتلا به این اختلال می‌پردازد. این مرکز با استفاده از روش‌های مدرن و کارآزموده، به تشخیص دقیق و درمان موثر این اختلال پرداخته و افراد را در مسیر بهبود و بهبودی کمک می‌کند.

 

با مراجعه به کلینیک کاردرمانی محمد مهدی خاتمی می‌توانید برای مشاوره و دریافت خدمات درمانی مراجعه کنید و از تجربه حرفه‌ای و دلسوزانه‌ی تیم درمانی آن بهره‌مند شوید.

گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
ماندانا
دوشنبه هفدهم اردیبهشت ۰۳
پاسخ
()
()
عالي بود
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی