menusearch
childrenrehab.ir

بررسی و مداخله کاردرمانی ذهنی در مشکلات حرکتی و مهارتهای شناختی کودکان

۱۳۹۷/۲/۲۸ جمعه
(4)
(0)

بررسی و مداخله کاردرمانی ذهنی در مشکلات حرکتی و مهارتهای شناختی کودکان

بررسی و مداخله کاردرمانی ذهنی در مشکلات حرکتی و مهارتهای شناختی کودکان


برسی مشکلات حرکتی در کاردرمانی ذهنی کودکان:
مهارت های حرکتی درشت : مشکلاتی در راه رفتن، دویدن، لی لی کردن، جست زدن، پریدن و پرتاب کردن که بیشتر در ساعات ورزش نمایان می‌شود در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مشاهده می‌شود
مهارت های حرکتی ظریف : اکثر مهارت های مقدماتی نوشتن مانند گرفتن مداد در دست و مهارت های اولیه خواندن مثل دنبال کردن خطوط به توانایی حرکات ظریف از جمله بستن بند کفش، بستن زیپ و دکمه، استفاده از قیچی، تاکردن کاغذ و ... بستگی دارد.
تعادل : توانایی جلوگیری از افتادن و بازگشت به حالت اولیه، دو نوع تعادل ایستا و پویا
تشخیص جوانب : آگاهی درونی از دو سمت بدن و تشخیص تفاوت های آن ( طبق نظر کفارت ). اشکال در رشد مفهوم درونی چپ و راست باعث بروز اختلالاتی در پریدن، حفظ تعادل روی یک پا و دوچرخه و سه چرخه سواری می‌شود.
جهت یایی ( orientation ) : توانایی تشخیص راست از چپ، بالا از پایین، جلو از عقب ؛ کسب این توانایی وابسته آگاهی درونی کودک از جوانب است. باعث بروز اشکالاتی در خواندن و نوشتن می‌شود ( کودک بدون ضابطه می‌نویسد، مکرر پاک می‌کند و دوباره می‌نویسد )

►مهارتهای شناختی:
در یک فعالیّت شناختی، سیستم حرکات ظریف کودک از نظر روش­های خاصّ کاردرمانی با وسایل مختلف به چالش کشیده می­شود.رشد مهارت های دستی تعامل پیچیده با اشیاء را امکان پذیر می‌سازد و رشد شناختی و درکی نیز امکان استفاده و تعامل با اشیاء را فراهم می‌کند.در 6 ماهه اول نوزاد از تحریکات بینایی و لمسی جهت رشد مهارت های حرکتی ظریف خود استفاده می‌کند و در 6 ماهه دوم وضعیت دست خود را در مقابل ویژگی های شی حدس می‌زند و ویژگی های اشیاء را یاد می‌گیرد.بسیاری از مهارت های دستی نیازمند رشد شناختی در زمینه توجه و تمرکز و قدرت حل مسئله است مثل مهارت های دستی دو طرفه یا استفاده همزمان از دو شی و .... همچنین مهارت های بازی به همراه توانایی های فیزیکی، شناختی، و حرکتی کودک پیشرفت می‌کنند. قابلیّت های شناختی سطح بالا در اثر توانمند شدن نوزاد در امر تقلید کردن در نیمة دوم از دومین سال زندگی وی توسعه پیدا می‌کنند. نشانه های تفکّر بازنمودی(نمایشی) در دوران نوزادی عبارتند از پایداری شیء، حل مسئله بینشی، بازی نمادین، تقلید، و گفتار نمادین.

(*توجه:این بخش شامل بروز رسانی است)

 

تمرینات کاردرمانی ذهنی

((این تمرینات کاردرمانی ذهنی را میتوانید در منزل اجرا کنید))

تمرین اول:

بهبود مهارت های شناختی در کاردرمانی ذهنی کودکان:
بینایی
بینایی نقش بسیار مهمی را در رشد مهارتهای شناختی ،حرکتی و اجتماعی کودکان کم سن بازی میکند.در شش ماه اول قبل تولد چشم ها برای نقش خود آماده میشود .تمرین دادن عضلات حرکتی چشم سبب توانایی چشم در متمرکز شدن روی فعالیت میشود.هر چند حس شنوایی و عضلانی – لمسی نیز در مرحله ادراکی نقش مهمی دارد. اما واسطه اصلی یادگیری در این مرحله معمولاً ادراک دیداری است هر دو مرحله فوق پایه و اساس پیشرفت و ارتقا کودک بسته به سطح شناختی است. در این مرحله توانایی درک مفاهیم و کسب مهارت هایی نظیر نمادی کردن، انتزاع، بیان کلامی، خواندن در کودک پدید می‌آید که همگی به تکالیف درسی مربوط می‌شوند. از این رو برخورداری کودک از یک زمینه غنی و استوار از تجربیات ادراکی حرکتی به عنوان پایه ای برای یادگیری های تحصیلی دارای اهمیت بسزایی است.

توجه و ردیابی بینایی:قراردادن اشیا یا اسباب بازیهایرنگی جذاب وبزرگ در معرض دید کودک و ایجاد توجه به شی هدف.بازی روشن وخاموش کردن چراغ قوه در اتاقتاریک
هماهنگی چشم دست:توجه وردیابی بینایی پیش زمینه انجام این تمرینات است.گرفتن شی در دست ونگاه کردن وبازی با آن جز اولین مرحله هماهنگی چشم دست است.برای کودکانی که توجهی کمی به اسباب بازی یا اشیا دارند دست خودراروی دست انها بگذارید واسباب بازی را حرکت دهید.(تمریناتی که جهت افزایش توجه وهماهنگی چشم دست در سایت رامطالعه کنید)
توجه و جهت یابی شنوایی:توجه شنیداری به این منظور است که کودک به صدا توجه کند یا جهت آنرا پیدا کند.
حافظه بینایی وشنوایی
درک مفاهیم
مهارت های حل مساله و استدلال
تفکر انتزاعی:آموزش بازیهای نمادین در بازیهای خیالی خود رای جای دیگران میگذارند ونقش انهارا بعهده میگیرند
کارکردهای اجرایی
بهبود مهارت های عاطفی(کنترل هیجان)
بهبود مشکلات رفتاری(افزایش تحمل کاری، دستور پذیری و کاهش لجبازی)


علائم بالینی اختلال در مهارت های درکی - حرکتی
•نقص در body scheme
•اختلال در برنامه ریزی فضایی
•ضعف د رهماهنگی ( چشم و دست، دو دست، چشم و پا)
•نقص در تقلید وضعیت ها و حالات مشخص
•نقص در دامنه توجه و تمرکز
•ضعف در مهارت های بینایی
•دو سو برتری
•انجام فعالیت های بدون هدف و تکراری
•ضعف در برنامه ریزی حرکتی
•ضعف در مهارت های توالی
•ضعف در استرگنوزیس
•مشکلات رفتاری و زبان شناختی
•ملاک های تشخیصی مرکز تشخیصی – آموزشی انگلستان وجود 5 مورد یا بیشتر از علائم زیر نشان دهنده اختلال درکی – حرکتی است:
•ضعف در واکنش های وضعیتی
•خامی حرکت
•ضعف در واکنش های تعادلی
•ضعف در هماهنگی
•اختلال در استفاده مناسب از دو سمت بدن
•اختلال در تغییر جهت ناگهانی
•نقص در لی لی کردن و پریدن
•اختلال در بالا رفتن از پله و ارتفاع
•افتادن های ناگهانی و عمدتا روی صورت
•برخورد با اشیاء و افراد در مکان های شلوغ
•ظاهر نامرتب


(*توجه:این بخش شامل بروز رسانی است)
ارزیابی کاردرمانی ذهنی در مهارت های درکی – حرکتی

•    ارزیابی عملکرد فرد در حیطه های مهارت های حرکتی درشت و ظریف، ادراک بینایی – حرکتی و فعالیت های روزمره زندگی
•     به دو شیوه مشاهده و استفاده از آزمون های رسمی از جمله : ارزیابی کودکان پیش دبستانی میلر، آزمون تکاملی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری، آزمون مهارت های ادراک بینایی گاردنر و مقیاس رشد حرکتی لینکلن - اوزرتسکی

برنامه درمانی
•    تسهیل مهارت های حرکتی درشت
هدف این نوع تمرینات توسعه نرمش و روانی حرکات بدن، افزایش حس جهت یابی مکانی – فضایی و آگاهی و تصور ذهنی از بدن
♦    تمرینات گام : گام برداشتن به طرفین، گام به جلو، گام به عقب، عبور از روی نشانه ها، گذشتن از کنار خطوط و عبور از نردبان



♦   تمرینات تعادلی :
در ارائه تمرینات تعادلی به دو نکته باید توجه کرد :
♦     آموزش شامل انواع تحریکات تعادلی پویا، ایستا و با فشار بینایی
♦    تمرینات به تدریج مشکل تر شوند، کم تر کردن BOS، وارد کردن فشار بینایی ( نگاه کردن به یک نقطه ثابت هنگام حفظ تعادل و سپس نگاه کردن به یک نقطه متحرک )
♦     نامتعادل کردن سطح اتکای کودک
♦    تغییر مرکز ثقل کودک ( ایستادن روی یک پا )
♦    تمرینات تعادلی ایستا : قرار گرفتن در وضعیت های مختلف ثابت و حفظ تعادل
♦   قرار گرفتن در حالت چهار دست و پا و بلند کردن یک دست، یک پا، دست و پای هم جهت و دست و پای متقاطع
♦     ایستادن روی یک خط، بلند کردن دستها، قرار دادن دست ها روی سینه، بلند کردن پا
♦     ایستادن به حالت tandem، با پاهای متقاطع
♦    ایستادن روی یک پا و نگاه کردن به یک توپ متحرک
تمرینات تعادلی به منظور توسعه همزمان چند حسی(تمرینات حس عمقی وحرکت چشم وبخش دهلیزی به منظورافزایش ثبات )


(*توجه:این بخش شامل بروز رسانی است)


تمریناتی که به منظور افزایش توجه وتمرکز در کاردرمانی ذهنی کودکان انجام میشود

به توانایی دقت به یک موضوع خاص، "توجه" و به ادامه این دقت تمرکز می‌گوئیم. درجه و تمرکز از مهمترین پیش نیازهای یادگیری است که از بدو تولد تا بزرگسالی از اهمیت زیادی برخوردار است. اکثر کودکان کم توان ذهنی در توجه و تمرکز بینایی و یا شنوایی دچار مشکل هستند که معمولا به عنوان حواس پرتی در آنها میشناسیم. بعضی از فعالیت هایی که توجه و تمرکز بینایی کودک را افزایش می‌دهد شامل موارد زیر است:
کودک را پشت میز بنشانید و یک بازی مثل چیدن پازل یا خانه سازی در حد توانش به او بدهید تا انجام دهد و یک چراغ مطالعه روی میز قرار دهید و در حین کار چند بار چراغ را خاموش و روشن کنید. تغییر در نور می‌تواند توجه کودک را جلب کند. این کار را حتی با چراغ اتاق می‌توانید انجام دهید.

• کودک را به اتاق تاریکی ببرید و با یک وسیله نورانی مثل چراغ قوه به روی دیوار، سقف و زمین، نور بیاندازید تا نور را دنبال کند.
• از کودک بخواهید آرام، روی صندلی بنشیند و یک شئ رنگی وبراق را در فاصله ۳۰سانتیمتری از چشم او قرار دهید تا به آن نگاه کند.(به منظور افزایش توجه شی را جلوی صورت کودک بیاورید سپس فاصله رابیشتر کنید ودر جهات مختلف حرکت دهید به تدریج زمان تمرین را افزایش دهید)
• در یک اتاق نیمه تاریک در حالی که کودک در آغوش مادر قرار دارد روی توپ در حال حرکت با چراغ قوه نور بیندازید وبخواهید کودک آنرا دنبال کند.
• یک توپ بزرگ به سمت کودک حرکت دهید وکودک توپ را با دست بزند.(با توجه به شرایط کودک میتوان توپ را سریع یا آرام حرکت دهند)
• دنبال کردن یک وسیله صدادار در جلوی چشمان کودک سپس در اتاق روی زمین در جهات مختلف
• نگاه کردن به بادکنک در هوا ودنبال کردن آن

• ابتدا شمع را به محدوه بینایی کودک بیاورید وبعد از نگاه کردن آن اگر توانایی داشت آن را فوت کند.
• به کودک بگویید تا ۱۰ میشمارم اگر نگاهش را بر نداشت برنده است و به مرور شمارش را بیشتر کنید. بجای شئ می‌توانید از او بخواهید به چشمان شما نگاه کند این تمرین تماس چشمی او را نیز بهتر می‌کند.
• آویزان کردن یک شی نورانی یا براق به یک کش ودنبال ذکردن شی با کوتاه بلند شدن کش.استفاده از کش به منظور جبجایی در جهت عمودی است.
• راه رفتن روی مسیر مشخص
• جاگذاری حلقه ها یا میله های پگبورد در جای خود
• انجام الگوهای تقلیدی ( به کودک بگویید مثل شما انجام دهد)
• از کودک بخواهید به دو شی دور ونزدیک نگاه کند(دو شی در دو فاصله متفاوت از صورت کودک قرار میگیرد سپس از کودک میخواهیم که به آن توجه کند.)



تهیه وتنظیم
کاردرمانگر محمد مهدی خاتمی
این مطلب در همین صفحه تا چند روز آینده به طور کامل بروز رسانی میشود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی