🚩 پرچم های قرمز(🚨زنگ خطر رشدی)- مربوط به دوره زمانی از تولد تا شش سالگی کودکان
یک مرجع سریع برای غربالگری سال های اول رشد برای شروع کاردرمانی کودکان
🚨زنگ خطر رشدی یک مرجع راهنمایی سریع است که برای کمک به کاردرمانگران (در سال های اولیه حرفه ای آنان) در تصمیم گیری برای ارائه خدمات اضافی طراحی شده است. این دستورالعمل یک ابزار تشخیصی یا غربالگری رسمی نیست.
اطلاعات موجود در «🚨زنگ خطر رشدی در کودکان، از بدو تولد تا شش سالگی» (این راهنما) به عنوان یک سرویس عمومی ارائه شده است. اگر چه برای اطمینان از صحت مطالب تلاش زیادی انجام شده است، هیچ تضمینی (به طور شفاهی یا ضمنی)، در مورد دقت، قابلیت اطمینان و یا کامل بودن اطلاعات موجود در این سند ارائه نشده است. اطلاعات موجود در این سند بدون هیچ ضمانت یا شرایطی، تنها بر اساس «شواهد موجود» ارائه شده است.
این سند جایگزین مشاوره یا درمان توسط افرادی که برای ارزیابی درست رشد و تکامل کودکان (از بدو تولد تا شش سالگی) آموزش دیده اند، نیست. اگر چه، ممکن است این سند در تعیین زمان مراجعه به کاردرمانی کودکان برای مشاوره یا درمان مفید باشد، نباید از این سند برای تشخیص یا درمان محدودیت های تکاملی یا سایر نیازهای مراقبت بهداشتی استفاده شود.
منظور از «🚨 زنگ خطر رشدی» چیست؟
زنگ خطر رشدی، یک مرجع راهنمایی سریع برای متخصصان دوره آغازین است. میتوان از این راهنما به همراه یک ابزار غربالگری معتبر، مانند غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ (غربال نیپسینگ ) یا پرسشنامه سنی ومرحله ای(ASQ) استفاده کرد. (توجه:جهت دریافت-دانلود- پرسشنامه های به رنگ بنفش روی آن کلیک کنید)
🚨 زنگ خطر رشدی به تشریح طیف وسیعی از شاخص ها یا حوزه های کاربردی رایج در نظارت بر رشد کودک سالم، و همچنین مشکلات بالقوه برای رشد کودک میپردازد. همچنین، در تعیین زمان و محل مراجعه برای مشاوره بیشتر، ارزیابی رسمی و درمان به والدین کمک میکند.
چه کسی باید از «زنگ خطر رشدی» استفاده کند؟
این راهنمای مرجع سریع به منظور استفاده شده در هر شغلی که با کودکان جوان و خانواده های آنان در ارتباط است، ارائه شده است. دردانش پایه رشد کودک سالم در نظر گرفته میشود. زنگ خطر رشدی در تشخیص زمانی که سلامت یا نقاط عطف رشد یک کودک در معرض خطر قرار گرفته است به پرسنل کمک میکند و زنگ هشدار نیاز به تحقیقات منظم بیشتر را به صدا درمی آورد.
نحوه استفاده از این راهنما
این راهنما یک مرجع سریع به رشد کودک از جوانب مختلف توجه دارد وهر حوزه از بدو تولد تا شش سالگی (برخلاف ابزارهای غربالگری که تنها به جنبه خاصی از حوزه های گسترده رشد کودک و در یک سن خاص توجه دارند)را بررسی میکند.
زنگ خطر رشدی امکان بررسی و درک بهتر حوزه در زنجیره ای خارج از حوزه تجربه و تخصص را برای کلیه متخصصان فراهم میآورد. این افزایش آگاهی در درک بهتر زمان و مکان مراجعه برای انجام بررسی های بیشتر یا درمان به متخصصان کمک خواهد کرد.
از زنگ خطر رشدی به همراه ابزارهای غربالگری مانند غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ یا پرسشنامه سنی و مرحله ای (ASQ) و به منظور بررسی نقاط عطف رشد و مشکلات موجود در یک حوزه یا شاخص خاص استفاده کنید. برخی اطلاعات متقابلا به دیگر حوزه ها، مانند گفتگو با شنوایی، اشاره دارند تا در پیگیری سوأل یا احساسات درونی به غربالگر کمک کنند.اگر کودکان نقاط عطف سنی خود را نشان ندهند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. در صورت استفاده از غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ، به یاد داشته باشید که ابزار غربالگری باید به تناسب سن تنظیم شوند. بنابراین، انتظار میرود بسیاری از کودکان با آن سن مشخص در انجام مهارت های مورد بررسی در هر غربال مسلط باشند. چنانچه بیش از یک پاسخ منفی وجود داشته باشد، برای ارزیابی بیشتر به متخصص کاردرمانی مراجعه نمایید.
اگر چنین به نظر برسد که کودکی به بررسی از جوانب مختلف نیاز دارد، غربالگران به مراجعه به مراکزی که امکان هماهنگ نمودن یک فرآیند ارزیابی جامع و مشترک را فراهم مینمایند، تشویق میشوند.
لطفا در صورت وجود هرگونه نگرانی در مورد وضعیت کودک با شماره های زیر تماس بگیرید.
(👇🏻جهت مشاهده نقشه تصویری بر روی نام آرمان شایان کلیک کنید👇🏻)
((کلینیک جامع توانبخشی آرمان شایان))
محمد مهدی خاتمی متخصص کاردرمانی (ارگوتراپیست)
شماره تماس:٠٩١٢٥١١٣٤٩٢
► مداخله زودهنگام میتواند رشد کودک را به طور چشمگیری بهبود بخشد و از نگرانی های بیشتر مثل مسائل رفتاری جلوگیری کند.
► رویکرد انتظار و مشاهده نتیجه ممکن است رسیدگی به نگرانی پزشکی که به درمان خاص نیاز دارند را به تأخیر بیندازد.
► مداخله زودهنگام در درک رفتار کودک و مسائل سلامتی او به والدین کمک میکند و اعتماد به اینکه همه چیز به بهترین نحو در حال انجام است افزایش میدهد تا اطمینان حاصل شود که کودک به پتانسیل کامل خود دست مییابد.
رشد و تکامل
پژوهش در زمینه سلامت روان کودکان نشان میدهد که کیفیت روابط پدر و مادر کودک تأثیر مهمی بر رشد کودک و توانایی های او در ایجاد علاقه ایمن و پایدار دارد. کودکی که دلبستگی ایمن داشته باشد، مطمئن است که برای حفاظت در مواقع پریشانی میتواند به پدر و مادر تکیه کند. این اعتماد، امنیت لازم برای کاوش جهان و ایجاد روابط مطمئن با دیگران را برای کودک فراهم میکند. در نتیجه، سلامت روان فعلی نمایش کیفیت تعاملات پدر و مادر کودک است.
موارد زیر به جای کودک از دیدگاه پدر و مادر مد نظر قرار گیرند. اگر از نظر پدر و مادر یک یا بیش از یکی از این موارد در کودک وجود داشته باشد، ممکن است علایم دلبستگی ناایمن در کودک وجود داشته باشد؛ و باید آن را به عنوان یک علامت هشدار (زنگ خطر رشدی) در نظر گرفت.
۰-۸ ماهگی
□ با تماس فیزیکی مانند تکان دادن یا بغل کردن احساس راحتی میکند؟
□ آیا فقط برای آزار شما گریه میکند؟
۸ -۱۸ ماهگی
□ به راحتی به شما نزدیک میشود؟
□ به راحتی اجازه میدهد که یک غریبه او را نگه دارد؟
۱۸ ماهگی-۳سالگی
□ استقلال او آغاز نشده است؟
□ پس از جدایی از شما عصبانی به نظر میرسد و یا شما را نادیده میگیرد.
۳-۴سالگی
□ به راحتی با یک غریبه میرود.
□ آیا بیش از حد منفعل و یا به شما چسبیده است.
۴-۵ سالگی
□ بدون هیچ دلیلی رفتار تهاجمی دارد (به عنوان مثال، با کسی که ناراحت است).
□ آیا بیش از حد به توجه، تشویق و کمک بزرگسالان وابسته است؟
علائم مشکل
اگر مادر یا پرستار کودک اغلب شاهد یکی از موارد زیر است، باید آن را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید.
►به نشانه های ارتباطی یک نوزاد حساس نیست.
►اغلب قادر به تشخیص نشانه های کودک نیست.
►الگوهای متناقضی از پاسخ به نشانه های کودک وجود دارد.
►اغلب کودک را نادیده میگیرد و یا رد میکند.
►در مورد نوزاد در شرایط منفی صحبت میکند.
►غلب با کودک رفتار عصبی دارد.
►اغلب احساسات را به شیوهای شدید و ترسناک بیان میکند.
حرکات ظریف
رشد فرزندان سالم
اگر یک مورد یا موارد بیشتری از قابلیت های متناسب با سن کودک در او وجود نداشت، باید آن را به عنوان یک علامت هشدار (زنگ خطر رشدی) در نظر گرفت.
۲ ماهگی
□ نوک پستان را خوب بمکد.
□ به طور لحظه ای یک شی را در دست بگیرد.
۴ ماهگی
□ نوک پستان را خوب بمکد.
□ دست یا اسباب بازی را به دهان ببرد.
□ سر را به دنبال یک اسباب بازی یا چهره بزرگسالان بچرخاند.
□ در حالی که به پشت خوابیده دست های خود را به وسط بدن بیاورد.
۶ ماهگی
□ از یک قاشق غذا بخورد (به عنوان مثال، غلات نوزاد).
□ در حالی که به پشت خوابیده به دنبال اسباب بازی بگردد.
□ از دست هایش برای رسیدن به اسباب بازی و گرفتن آن استفاده کند.
۹ماهگی
□ اجسام کوچک را با استفاده از انگشت شست و انگشت اول خود بردارد.
□ یک شی را از یک طرف به سمت دیگر ببرد.
□ اشیاء را به طور داوطلبانه رها کند.
۱۲ماهگی
□ غذا را میگیرد، گاز میزند و میجود. (به عنوان مثال، شیرینی کراکر)
□ مواد خارج از ظرف را برمی دارد.
□ با انگشت اشاره خود، اشاره میکند.
□ بازی هایی مثل بازی دالی انجام میدهد.
□ برای نوشیدن، یک فنجان را با دو دست خود میگیرد.
□ غذا را با دست را برمی دارد و میخورد.
۱۸ ماهگی
□ با کشیدن دست و پا در لباس پوشاندن به او به شما کمک میکند.
□ دو یا چند بلوک را روی هم میگذارد.
□ با مداد رنگی خط خطی میکند.
□ بدون سرفه یا خفگی غذا میخورد.
۲ سالگی
□ کفش، جوراب یا کلاه خود را درمی آورد.
□ بیش از پنج بلوک را روی هم میگذارد.
□ با ریختن کمی غذا با یک قاشق غذا میخورد.
۳ سالگی
□ صفحات یک کتاب را ورق میزند.
□ با کمک دیگران لباس میپوشد یا لباس های خود را از تن در میآورد.
□ درب شیشه را باز میکند.
□ مداد رنگی را با انگشتان دست خود میگیرد.
□ به تقلید، خطوط افقی و عمودی رسم میکند.
□ دایره ای که قبلا رسم شده مجددا رسم میکند.
۴ سالگی
□ مداد رنگی را به درستی در دست نگه میدارد.
□ دکمه ها و یا زیپ را باز بسته میکند.
□ با قیچی برش میزند.
□ با حداقل کمک دیگران لباس میپوشد یا لباس های خود را از تن در میآورد.
۵ سالگی
□ خطوط مورب و اشکال ساده رسم میکند.
□ از قیچی برای برش کاغذ در امتداد یک خط ضخیم کشیده شده بر روی آن استفاده میکند.
□ جز برای دکمه ها، زیپ و گیره های کوچک بدون کمک دیگران لباس میپوشد یا لباس های خود را از تن در میآورد.
□ یک آدمک چوبی میکشد.
این مطلب ادامه دارد...
نویسنده
محمد مهدی خاتمی متخصص کاردرمانی (ارگوتراپیست)
شماره تماس:٠٩١٢٥١١٣٤٩٢
گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر