menusearch
childrenrehab.ir

خط قرمزهای رشدی در کودکان

جمعه بیست و نهم تیر ۹۷
(0)
(0)
خط قرمزهای رشدی در کودکان


🚩 پرچم های قرمز(🚨زنگ خطر رشدی)- مربوط به دوره زمانی از تولد تا شش سالگی کودکان

یک مرجع سریع برای غربالگری سال های اول رشد برای شروع کاردرمانی کودکان

 



🚨زنگ خطر رشدی یک مرجع راهنمایی سریع است که برای کمک به کاردرمانگران (در سال های اولیه حرفه ای آنان) در تصمیم گیری برای ارائه خدمات اضافی طراحی شده است. این دستورالعمل یک ابزار تشخیصی یا غربالگری رسمی نیست.

اطلاعات موجود در «
🚨زنگ خطر رشدی در کودکان، از بدو تولد تا شش سالگی» (این راهنما) به عنوان یک سرویس عمومی ارائه شده است. اگر چه برای اطمینان از صحت مطالب تلاش زیادی انجام شده است، هیچ تضمینی (به طور شفاهی یا ضمنی)، در مورد دقت، قابلیت اطمینان و یا کامل بودن اطلاعات موجود در این سند ارائه نشده است. اطلاعات موجود در این سند بدون هیچ ضمانت یا شرایطی، تنها بر اساس «شواهد موجود» ارائه شده است.

این سند جایگزین مشاوره یا درمان توسط افرادی که برای ارزیابی درست رشد و تکامل کودکان (از بدو تولد تا شش سالگی) آموزش دیده اند، نیست. اگر چه، ممکن است این سند در تعیین زمان مراجعه به کاردرمانی کودکان برای مشاوره یا درمان مفید باشد، نباید از این سند برای تشخیص یا درمان محدودیت های تکاملی یا سایر نیازهای مراقبت بهداشتی استفاده شود.

منظور از «
🚨 زنگ خطر رشدی» چیست؟
زنگ خطر رشدی، یک مرجع راهنمایی سریع برای متخصصان دوره آغازین است. می‌توان از این راهنما به همراه یک ابزار غربالگری معتبر، مانند غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ (غربال نیپسینگ ) یا پرسشنامه سنی ومرحله ای(ASQ) استفاده کرد. (توجه:جهت دریافت-دانلود- پرسشنامه های به رنگ بنفش روی آن کلیک کنید)

🚨 زنگ خطر رشدی به تشریح طیف وسیعی از شاخص ها یا حوزه های کاربردی رایج در نظارت بر رشد کودک سالم، و همچنین مشکلات بالقوه برای رشد کودک می‌پردازد. همچنین، در تعیین زمان و محل مراجعه برای مشاوره بیشتر، ارزیابی رسمی و درمان به والدین کمک می‌کند.

چه کسی باید از «
زنگ خطر رشدی» استفاده کند؟
این راهنمای مرجع سریع به منظور استفاده شده در هر شغلی که با کودکان جوان و خانواده های آنان در ارتباط است، ارائه شده است. دردانش پایه رشد کودک سالم در نظر گرفته می‌شود.
زنگ خطر رشدی در تشخیص زمانی که سلامت یا نقاط عطف رشد یک کودک در معرض خطر قرار گرفته است به پرسنل کمک می‌کند و زنگ هشدار نیاز به تحقیقات منظم بیشتر را به صدا درمی آورد.

نحوه استفاده از این راهنما
این راهنما یک مرجع سریع به رشد کودک از جوانب مختلف توجه دارد وهر حوزه از بدو تولد تا شش سالگی (برخلاف ابزارهای غربالگری که تنها به جنبه خاصی از حوزه های گسترده رشد کودک و در یک سن خاص توجه دارند)را بررسی می‌کند.
زنگ خطر رشدی امکان بررسی و درک بهتر حوزه در زنجیره ای خارج از حوزه تجربه و تخصص را برای کلیه متخصصان فراهم می‌آورد. این افزایش آگاهی در درک بهتر زمان و مکان مراجعه برای انجام بررسی های بیشتر یا درمان به متخصصان کمک خواهد کرد.

از
زنگ خطر رشدی به همراه ابزارهای غربالگری مانند غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ یا پرسشنامه سنی و مرحله ای (ASQ) و به منظور بررسی نقاط عطف رشد و مشکلات موجود در یک حوزه یا شاخص خاص استفاده کنید. برخی اطلاعات متقابلا به دیگر حوزه ها، مانند گفتگو با شنوایی، اشاره دارند تا در پیگیری سوأل یا احساسات درونی به غربالگر کمک کنند.اگر کودکان نقاط عطف سنی خود را نشان ندهند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. در صورت استفاده از غربال های رشد منطقه ای نیپسینگ، به یاد داشته باشید که ابزار غربالگری باید به تناسب سن تنظیم شوند. بنابراین، انتظار می‌رود بسیاری از کودکان با آن سن مشخص در انجام مهارت های مورد بررسی در هر غربال مسلط باشند. چنانچه بیش از یک پاسخ منفی وجود داشته باشد، برای ارزیابی بیشتر به متخصص کاردرمانی مراجعه نمایید.

اگر چنین به نظر برسد که کودکی به بررسی از جوانب مختلف نیاز دارد، غربالگران به مراجعه به مراکزی که امکان هماهنگ نمودن یک فرآیند ارزیابی جامع و مشترک را فراهم می‌نمایند، تشویق می‌شوند.

لطفا در صورت وجود هرگونه نگرانی در مورد وضعیت کودک با شماره های زیر تماس بگیرید.
(👇🏻جهت مشاهده نقشه تصویری بر روی نام آرمان شایان کلیک کنید👇🏻)
((کلینیک جامع توانبخشی آرمان شایان))
محمد مهدی خاتمی متخصص کاردرمانی (ارگوتراپیست)
شماره تماس:٠٩١٢٥١١٣٤٩٢

►    مداخله زودهنگام می‌تواند رشد کودک را به طور چشمگیری بهبود بخشد و از نگرانی های بیشتر مثل مسائل رفتاری جلوگیری کند.
►    رویکرد انتظار و مشاهده نتیجه ممکن است رسیدگی به نگرانی پزشکی که به درمان خاص نیاز دارند را به تأخیر بیندازد.
►    مداخله زودهنگام در درک رفتار کودک و مسائل سلامتی او به والدین کمک می‌کند و اعتماد به اینکه همه چیز به بهترین نحو در حال انجام است افزایش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کودک به پتانسیل کامل خود دست می‌یابد.

رشد و تکامل
پژوهش در زمینه سلامت روان کودکان نشان می‌دهد که کیفیت روابط پدر و مادر کودک تأثیر مهمی بر رشد کودک و توانایی های او در ایجاد علاقه ایمن و پایدار دارد. کودکی که دلبستگی ایمن داشته باشد، مطمئن است که برای حفاظت در مواقع پریشانی می‌تواند به پدر و مادر تکیه کند. این اعتماد، امنیت لازم برای کاوش جهان و ایجاد روابط مطمئن با دیگران را برای کودک فراهم می‌کند. در نتیجه، سلامت روان فعلی نمایش کیفیت تعاملات پدر و مادر کودک است.
موارد زیر به جای کودک از دیدگاه پدر و مادر مد نظر قرار گیرند. اگر از نظر پدر و مادر یک یا بیش از یکی از این موارد در کودک وجود داشته باشد، ممکن است علایم دلبستگی ناایمن در کودک وجود داشته باشد؛ و باید آن را به عنوان یک علامت هشدار (
زنگ خطر رشدی) در نظر گرفت.

۰-۸ ماهگی
□ با تماس فیزیکی مانند تکان دادن یا بغل کردن احساس راحتی می‌کند؟
□ آیا فقط برای آزار شما گریه می‌کند؟

۸ -۱۸ ماهگی
□ به راحتی به شما نزدیک می‌شود؟
□ به راحتی اجازه می‌دهد که یک غریبه او را نگه دارد؟

۱۸ ماهگی-۳سالگی
□ استقلال او آغاز نشده است؟
□ پس از جدایی از شما عصبانی به نظر می‌رسد و یا شما را نادیده می‌گیرد.

۳-۴سالگی
□ به راحتی با یک غریبه می‌رود.
□ آیا بیش از حد منفعل و یا به شما چسبیده است.

۴-۵ سالگی
□ بدون هیچ دلیلی رفتار تهاجمی دارد (به عنوان مثال، با کسی که ناراحت است).
□ آیا بیش از حد به توجه، تشویق و کمک بزرگسالان وابسته است؟

علائم مشکل
اگر مادر یا پرستار کودک اغلب شاهد یکی از موارد زیر است، باید آن را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید.
►به نشانه ­های ارتباطی یک نوزاد حساس نیست.
►اغلب قادر به تشخیص نشانه های کودک نیست.
►الگوهای متناقضی از پاسخ به نشانه­ های کودک وجود دارد.
►اغلب کودک را نادیده می‌گیرد و یا رد می­کند.
►در مورد نوزاد در شرایط منفی صحبت می­کند.
►غلب با کودک رفتار عصبی دارد.
►اغلب احساسات را به شیوه­ای شدید و ترسناک بیان می­کند.

 


حرکات ظریف
رشد فرزندان سالم
اگر یک مورد یا موارد بیشتری از قابلیت های متناسب با سن کودک در او وجود نداشت، باید آن را به عنوان یک علامت هشدار (
زنگ خطر رشدی) در نظر گرفت.
۲ ماهگی
□ نوک پستان را خوب بمکد.
□ به طور لحظه ای یک شی را در دست بگیرد.

۴ ماهگی
□ نوک پستان را خوب بمکد.
□ دست یا اسباب بازی را به دهان ببرد.
□ سر را به دنبال یک اسباب بازی یا چهره بزرگسالان بچرخاند.
□ در حالی که به پشت خوابیده دست های خود را به وسط بدن بیاورد.

۶ ماهگی
□ از یک قاشق غذا بخورد (به عنوان مثال، غلات نوزاد).
□ در حالی که به پشت خوابیده به دنبال اسباب بازی بگردد.
□ از دست هایش برای رسیدن به اسباب بازی و گرفتن آن استفاده کند.

۹ماهگی
□ اجسام کوچک را با استفاده از انگشت شست و انگشت اول خود بردارد.
□ یک شی را از یک طرف به سمت دیگر ببرد.
□ اشیاء را به طور داوطلبانه رها کند.

 

۱۲ماهگی

□ غذا را می‌گیرد، گاز می‌زند و می‌جود. (به عنوان مثال، شیرینی کراکر)
□ مواد خارج از ظرف را برمی دارد.
□ با انگشت اشاره خود، اشاره می‌کند.
□ بازی هایی مثل بازی دالی انجام می‌دهد.
□ برای نوشیدن، یک فنجان را با دو دست خود می‌گیرد.
□ غذا را با دست را برمی دارد و می‌خورد.

۱۸ ماهگی

□ با کشیدن دست و پا در لباس پوشاندن به او به شما کمک می‌کند.
□ دو یا چند بلوک را روی هم می‌گذارد.
□ با مداد رنگی خط خطی می‌کند.
□ بدون سرفه یا خفگی غذا می‌خورد.
۲ سالگی
□ کفش، جوراب یا کلاه خود را درمی آورد.
□ بیش از پنج بلوک را روی هم می‌گذارد.
□ با ریختن کمی غذا با یک قاشق غذا می‌خورد.

۳ سالگی
□ صفحات یک کتاب را ورق می‌زند.
□ با کمک دیگران لباس می‌پوشد یا لباس های خود را از تن در می‌آورد.
□ درب شیشه را باز می‌کند.
□ مداد رنگی را با انگشتان دست خود می‌گیرد.
□ به تقلید، خطوط افقی و عمودی رسم می‌کند.
□ دایره ای که قبلا رسم شده مجددا رسم می‌کند.
۴ سالگی
□ مداد رنگی را به درستی در دست نگه می‌دارد.
□ دکمه ها و یا زیپ را باز بسته می‌کند.
□ با قیچی برش می‌زند.
□ با حداقل کمک دیگران لباس می‌پوشد یا لباس های خود را از تن در می‌آورد.

۵ سالگی
□ خطوط مورب و اشکال ساده رسم می‌کند.
□ از قیچی برای برش کاغذ در امتداد یک خط ضخیم کشیده شده بر روی آن استفاده می‌کند.
□ جز برای دکمه ها، زیپ و گیره های کوچک بدون کمک دیگران لباس می‌پوشد یا لباس های خود را از تن در می‌آورد.
□ یک آدمک چوبی می‌کشد.


این مطلب ادامه دارد...

نویسنده

محمد مهدی خاتمی متخصص کاردرمانی (ارگوتراپیست)
شماره تماس:٠٩١٢٥١١٣٤٩٢

گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی