menusearch
childrenrehab.ir

داروی درمان اختلال یادگیری

دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۰۳
(0)
(0)
داروی درمان اختلال یادگیری

اختلال یادگیری چیست ؟


اختلال یادگیری چیست؟ اختلال یادگیری یک نوع اختلال مغزی است که در صورت عدم درمان، موجب مشکلاتی در استفاده از توانایی‌ها و قابلیت‌های فرد می‌شود. بر اساس گزارشات تحقیقات در این زمینه، بیشتر افرادی که این اختلال را تجربه می‌کنند، دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به دیگر افراد هستند و عدم درمان این اختلال می‌تواند بر توانایی‌ها و پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر منفی بگذارد.

 

اختلال یادگیری چیست؟

 

داروی درمان اختلال یادگیری چیست؟


محققان آمریکایی فاش کردند که درمان یکی از رایج ترین اشکال ناتوانی یادگیری ممکن است در افق باشد.
آنها این وضعیت را در موش های بالغ متولد شده با آن معکوس کردند و ناتوانی های یادگیری آنها را با استفاده از یک داروی معمولی درمان کردند. محققان می‌گویند این تکنیک به طور بالقوه می‌تواند منجر به درمان سایر ناتوانی های یادگیری شود.

نوروفیبروماتوز نوع I (NF1) یک بیماری ناشی از یک نقص ژنی است که بیش از 1 نفر از هر 3000 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نقص یا ارثی است یا ناشی از یک جهش خود به خودی است که می‌تواند به ارث برسد.

NF1 باعث ناتوانی های شناختی رشدی در نیمی از افراد دارای ژن معیوب می‌شود، از جمله نقص در حافظه، هماهنگی حرکتی و یادگیری فضایی. همچنین می‌تواند باعث اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) شود.

 

مطالعات قبلی موش نشان می‌دهد که نقص شناختی ناشی از ژن جهش یافته است که باعث تولید بیش از حد مولکولی به نام p21Ras می‌شود. این منجر به عدم تعادل بین سیگنال‌هایی می‌شود که سلول‌های مغز را فعال می‌کنند و سیگنال‌هایی که آنها را مهار می‌کنند و مشکلاتی را در ارتباط سلول به سلول مورد نیاز برای یادگیری ایجاد می‌کند.

 

آلسینو سیلوا، نوروبیولوژیست و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، ایالات متحده، یک داروی استاتین کاهنده کلسترول به نام لواستاتین را روی موش های بالغ با جهش NF1 آزمایش کردند. در یک سری آزمایش برای آزمایش عملکردهای شناختی موش ها، تیم نشان داد که این دارو ناتوانی های یادگیری را معکوس کرده و عملکردهای شناختی موش ها را به سطح طبیعی رساند.


سیلوا می‌گوید یافتن این دارو «معادل یافتن یک چمدان پر از یک میلیون دلار برای محقق بود». لواستاتین در واقع تولید بیش از حد Ras را معکوس کرد و نقص ارتباط سلول به سلول را ترمیم کرد و ناتوانی های یادگیری موش ها را درمان کرد.

در یکی از آزمایش‌ها، موش‌ها مجبور بودند برای دریافت جایزه غذا از چراغ چشمک‌زن پیروی کنند. موش‌های مبتلا به این اختلال با دریافت استاتین 30 درصد در توانایی توجه خود بهبود یافتند.


لواستاتین در حال حاضر دارای سابقه ایمنی ثابت شده است، که توسط میلیون ها نفر در دوره های طولانی در طول 20 سال گذشته استفاده شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از این دارو را در سه آزمایش بالینی بر روی کودکان و بزرگسالان متولد شده با NF1 تایید کرده است.

حدود 5 درصد از جمعیت جهان دارای نوعی ناتوانی یادگیری هستند و سیلوا ادعا می‌کند که استاتین ها به طور بالقوه می‌توانند برخی از آنها را نیز درمان کنند. "مسیر Ras مرکزی برای حافظه و یادگیری است و من معتقدم که Ras به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مشکل یا راه حل بسیاری از ناتوانی های یادگیری دیگر مرتبط است."

 

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای خاتمی (کلینیک توانبخشی ژرفا، کلینیک توانبخشی شمال تهران) باشماره 09125113492 تماس حاصل فرمایید.


چگونه مداخله زودهنگام به مدیریت ناتوانی های یادگیری در کودکان کمک می‌کند؟


کودکان مهارت های جدید را با سرعت خود یاد می‌گیرند و ناتوانی های یادگیری در کودکان می‌تواند بی سر و صدا چالش برانگیز باشد. رشد آنها مستقیماً با آمادگی کودک برای یادگیری و فرصت هایی که برای کشف محیط خود در فضایی پر از عشق و اعتماد دریافت می‌کند، متناسب است. بنابراین، تعیین اینکه کودک چه زمانی یک مهارت خاص را یاد می‌گیرد، چالش برانگیز است. با این حال، نقاط عطف رشد مجموعه ای از وظایف خاص سنی است که برای بررسی رشد مورد انتظار کودک به آنها اشاره می‌شود. تأخیر رشدی مشاهده شده در کودک نیاز به مداخله در اسرع وقت دارد. مداخله زودهنگام می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر توانایی کودک در یادگیری مهارت های جدید داشته باشد. درک این نکته مهم است که ناتوانی های یادگیری در کودکان بر اساس نحوه ساختار مغز یا نحوه عملکرد آن ایجاد می‌شود، مبارزات به طرق مختلف و در سنین مختلف از کودکی به کودک دیگر آغاز می‌شود.

 

ناتوانی یادگیری در کودکان

 

برنامه درسی مناسبی برای دانش آموزان با مشکلات یادگیری است؟ گاهی اوقات، در سنین پایین، کودکان مهارت های جدیدی را به دست می‌آورند و سفر خود را در آموزش رسمی آغاز می‌کنند و ممکن است هوش طبیعی داشته باشند. با این حال، در مرحله بعد، آنها دچار یک ناتوانی اساسی می‌شوند که مانع از دستیابی آنها به پتانسیل خود می‌شود. متخصصانی که نقش مهمی در روند یادگیری این کودکان ایفا می‌کنند باید در شناخت دلایل مبارزه آنها بسیار فعال باشند. متخصصان باید به این کودکان و والدین آنها یک ارزیابی روانی-تربیتی کامل با روانشناس آموزش دیده در زمینه روانشناسی تربیتی را به عنوان اولین قدم توصیه کنند.

 

این اطلاعات والدین را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد تحصیلات فرزند خود بگیرند. آنها می‌توانند تغییرات حیاتی را در اولین فرصت ایجاد کنند. به عنوان مثال، فرستادن یک کودک دارای ناتوانی یادگیری به مدرسه برای نیازهای ویژه، ارائه راهبردهای یادگیری مناسب در مدرسه و خانه و توانمندسازی کودکان با توانایی های بیشتر برای درک سبک های یادگیری. بنابراین به آنها کمک می‌کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. کودکان دارای ناتوانی های یادگیری در انجام وظایفی که سایر کودکان به راحتی انجام می‌دهند با چالش بیشتری روبرو هستند. هنگامی که تشخیص زودهنگام و در نتیجه مداخله زودهنگام وجود داشته باشد، به افزایش شانس کودک برای داشتن آینده ای موفق کمک می‌کند.

 

کاردرمانی در اختلال یادگیری در سنین پایین سیستم مغز را روشن می‌کند و کودکان را برای یادگیری مهارت های جدید پذیراتر می‌کند. اختلالات یادگیری در کودکان از بین نمی‌رود. در عوض، با گذشت زمان، احتمالاً چالش‌برانگیزتر می‌شوند. تشخیص زودهنگام توانایی کودک را برای دستیابی به پتانسیل تحصیلی بهبود می‌بخشد و همچنین از ایجاد عزت نفس پایین و نگرانی های رفتاری که بیشتر با توانایی او در یادگیری مهارت های زندگی تداخل می‌کند، جلوگیری می‌کند.

 

کاردرمانی در اختلال یادگیری

 

درمان اختلال خواندن


اختلال یادگیری به طور کلی باعث می‌شود که فرد در هجی کردن کلمات، فهم حروف و صدای آن‌ها، و ادغام کردن حروف برای ساخت کلمات به مشکل بخورد و یا یادگیری آنها برای فرد بسیار سخت باشد. همچنین، عدم درمان اختلال یادگیری و اختلال خواندن می‌تواند مشکلاتی در حافظه فعال فرد ایجاد کند. حافظه فعال فرد به او کمک می‌کند تا در لحظه اطلاعات را ذخیره و پردازش کند. از دیگر مشکلاتی که این اختلال می‌تواند ایجاد کند، شامل موارد زیر است:

  • فراموش کردن مطلبی که مطالعه می‌کنند
  • نداشتن درک مناسب از مطلبی که مطالعه می‌کنند
  • خواندن با سرعت عادی
  • مشکل در استنباط مطالب خوانده شده

در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص درمان اختلال یادگیری (مانند اختلال خواندن، اختلال نوشتن، یا اختلال ریاضی)، می‌توانید از مشاورین متخصصین ما در بهترین مرکز کاردرمانی خوب در تهران نیز استفاده کنید.

 

درمان اختلال نوشتن


اختلال در نوشتن نیز ارتباط مستقیم با یادگیری مهارت‌های دیداری، حرکتی، و ثبت موارد در حافظه و ایجاد تغییر بر روی آن‌ها در لحظه دارد. از مشکلاتی که عدم درمان اختلال یادگیری در نوشتن ایجاد می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشتن کند مطالب و تکالیف در کودکان
  • بد خط نوشتن مطالب
  • مشکل در آوردن افکار خود بر روی کاغذ
  • فهمیدن مطالبی که آنها می‌نویسند برای سایرین مشکل است
  • کودکان مبتلا به این اختلال معمولا در دروسی همچون املا و جمله‌سازی و انشا مشکل دارند.

 

اختلال نوشتن در کودکان

 

 

درمان اختلال ریاضی


از جمله مشکلاتی که عدم درمان اختلال یادگیری در ریاضی می‌تواند برای فرد ایجاد کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فهم اصول ریاضی و قوانین اعداد
  • فراگیری جدول ضرب
  • حل کردن انواع مسائل
  • به کارگیری نمادهای اشتباه در مراحل حل مسئله
  • تجزیه و تحلیل کردن صورت مسائل

در صورت عدم درمان اختلال یادگیری، این اختلالات تا سنین بالاتر نیز در فرد باقی می‌ماند و فقط ممکن است ظاهر آن تغییر کند. این اختلالات در یادگیری مهارت‌های غیر کلامی و موفقیت فرد در آینده می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

ناتوانی در یادگیری ریاضی


چه مواردی باعث اختلالات یادگیری در افراد می‌شوند؟


عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به اختلالات یادگیری در افراد شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

1. ژنتیک و وراثت، که می‌تواند یکی از عوامل اصلی این اختلالات باشد.
2. مصرف داروهای خاص یا مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری یا مصرف الکل.
3. زایمان زودرس یا مشکلات دیگر در دوران نوزادی مانند وزن کم نوزاد.
4. مشکلات خلقی و روانی در کودکی که باعث نامرتب شدن رشد طبیعی مغز می‌شود.
5. آسیب‌های بدنی مانند ضربه به سر که ممکن است بر اعصاب تأثیر بگذارد.
6. مواجهه با سموم شیمیایی یا طبیعی در طول دوران بارداری یا کودکی.

 

در صورت بروز هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره درباره درمان اختلالات یادگیری، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی متخصصان ما استفاده کنید.



آگاهی از علائم اختلال یادگیری و درمان آن


آگاهی از علائم اختلال یادگیری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. اگر کودک شما دارای یک یا چند علامت زیر باشد، بهتر است به زودی به درمان اختلال یادگیری او بپردازید:

1. دارای مشکلات مربوط به خواندن، مانند مشکل در تشخیص و خواندن کلمات.
2. دارای مشکلات مربوط به نوشتن، مانند نوشتن با بد خط یا مشکل در ترتیب کلمات.
3. دارای مشکلات مربوط به ریاضی، مانند مشکل در فهم مفاهیم ریاضی یا حل مسائل.
4. دارای عدم تمرکز و توجه، و ناتوانی در درک مسائل زمانی.
5. فراموشی نکات یا اطلاعات آموخته شده.
6. مشکلات در حفظ تعادل و اجرای فعالیت‌های بدنی.
7. مشکلات در انجام تکالیف درسی و دریافت نمرات مطلوب.

 

در صورتی که کودک شما با این مشکلات روبرو شده باشد، بهتر است با معلم او مشورت کنید و در صورت نیاز به کمک فردی برای یاری، به درمان اختلال یادگیری او بپردازید.

زمان مناسب برای درمان اختلال یادگیری هر چه سریعتر است. این اختلالات تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت فرد در آینده، اعتماد به نفس و ارتباطات او دارند. به عنوان مثال، اگر یک کودک در سنین ابتدایی دچار مشکلات ریاضی شود و نتواند عملیات ساده ریاضی را درک کند، احتمالاً در سنین بالاتر نمی‌تواند انتظار داشته باشید که به مسائل هندسه بپردازد.

عدم درمان اختلال یادگیری می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و جایگاه اجتماعی ناپایدار فرد شود. همچنین، ممکن است این اختلالات به عواقب روانی منجر شود، از جمله اضطراب و افسردگی. بنابراین، بهتر است از زودی با متخصصان مشاوره و درمانی تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای درمان این اختلالات را آغاز کنید.



علائم اختلالات یادگیری در سنین پیش دبستانی


  • مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال هندسی و همچنین روزهای هفته
  • مشکلات در گرفتار و تلفظ صحیح کلمات
  • مشکل در کنترل و به دست گرفتن ماژیک، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل های عادی و یا روال های روتین یادگیری در مدرسه یا خانه
  • مشکل در بیان کلمات و جملات با ریتم و یا قافیه درست
  • مشکل با بستن دکمه ها، زیپ ها و همچنین بستن بند کفش
  • مشکل در پیدا کردن کلمات مناسب در گفتار و نوشتار
  • علائم اختلالات یادگیری در سنین 5 تا 9 سالگی :
  • ناتوانی یا کم توانی در ترکیب ریتم و صدا ها برای ساخت کلمات
  • ناتوانی یا کم توانی در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
  • گیج و گمراه شدن هنگام خواندن کلمات و جملات ساده
  • کندی در یادگیری مهارت ها و مسائل جدید
  • اشتباه های متعدد و مکرر در املای کلمات
  • مشکلات در حل و یادگیری مسائل ریاضی
  • مشکلات در یادگیری توالی ها و همچنین گفتن زمان


علائم اختلالات یادگیری از 9 تا 14 سالگی


  • مشکلات در درک مطالب و مسائل روزمره زندگی
  • مشکلات در یادگیری دروس مختلف
  • مشکل در یادگیری و استفاده مهارت های ریاضی
  • مشکل در صحبت کردن با دوستان
  • پرهیز از خواندن متن یا حرف زدن با صدای خوانا و بلند
  • دست خط نا منظم و بد
  • مهارت های انضباطی ضعیف نظیر (اتاق خواب نا منظم، مشق شب نا مرتب، میز کار نامنظم و نامرتب)

علائمی که ذکر شدند، فقط بخش کوچکی از نشانه‌های اختلالات یادگیری هستند و برای تشخیص دقیق این اختلالات، لازم است با یک متخصص کارآزموده مشاوره کنید یا از تست نقشه مغزی QEEG استفاده کنید. باید توجه داشت که مغز افراد دارای اختلالات یادگیری در سنین پایین به درمان بهتری پاسخ می‌دهند و با گذشت زمان، درمان این اختلالات مشکل‌تر می‌شود. بنابراین، اگر فکر می‌کنید کودک شما دارای اختلالات یادگیری است، باید به سرعت به دنبال راه‌های درمان این وضعیت باشید تا از اثرات منفی آن بر روند یادگیری و توسعه کودک در آینده جلوگیری کنید.

 

دارو درمان اختلال یادگیری

 

آیا با دارو درمانی میتوان این اختلال را درمان کرد؟


وقتی اسم درمان اشاره می‌شود، اغلب فکر بسیاری از ما به داروها و قرص‌ها می‌پردازد، اما در واقع داروها تنها علائم این اختلالات را موقتاً تسکین می‌دهند و بهبودی درمانی ایجاد نمی‌کنند. بعد از قطع مصرف، علائم ممکن است دوباره ظاهر شوند، همچنین عوارض جانبی داروها و احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد به آنها نکاتی است که باید مد نظر قرار گیرد. به همین دلیل، استفاده از داروها به عنوان روش اصلی درمانی برای این اختلالات توصیه نمی‌شود.


هزینه درمان اختلالات یادگیری


مرکز کاردرمانی در قیطریه همواره در تلاش برای کمتر کردن هزینه های درمان برای شما عزیزان است از این رو هزینه ی هر جلسه درمان اختلال یادگیری به صرفه است که خوشبختانه میتوانید با تماس با مرکز کاردرمانی و توانبخشی ژرفا استعلام قیمت را دریافت نمایید.

مشکلات رفتاری ممکن است در کودکان و بزرگسالانی که دارای اختلالات یادگیری هستند، به وجود آیند و نیاز به مدیریت با دارو داشته باشند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • پرخاشگری نسبت به دیگران
  • تخریب اموال دیگران
  • انجام رفتارهای آسیب‌زننده به خود
  • بی‌قراری و بیش‌فعالی شدید
  • انجام رفتارهای کلیشه‌ای
  • عصبانیت شدید و رفتارهایی که نشان‌دهنده عصبانیت هستند، از جمله جیغ‌زدن

 

برای مدیریت رفتار در افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، برخی از داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • داروهای ضد افسردگی
  • تثبیت‌کننده‌های خلق و خو، از جمله داروهای ضد صرع
  • محرک‌های روانی
  • داروهای ضد اضطراب
گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی