اختلال یادگیری چیست؟ اختلال یادگیری یک نوع اختلال مغزی است که در صورت عدم درمان، موجب مشکلاتی در استفاده از تواناییها و قابلیتهای فرد میشود. بر اساس گزارشات تحقیقات در این زمینه، بیشتر افرادی که این اختلال را تجربه میکنند، دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به دیگر افراد هستند و عدم درمان این اختلال میتواند بر تواناییها و پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر منفی بگذارد.
محققان آمریکایی فاش کردند که درمان یکی از رایج ترین اشکال ناتوانی یادگیری ممکن است در افق باشد.
آنها این وضعیت را در موش های بالغ متولد شده با آن معکوس کردند و ناتوانی های یادگیری آنها را با استفاده از یک داروی معمولی درمان کردند. محققان میگویند این تکنیک به طور بالقوه میتواند منجر به درمان سایر ناتوانی های یادگیری شود.
نوروفیبروماتوز نوع I (NF1) یک بیماری ناشی از یک نقص ژنی است که بیش از 1 نفر از هر 3000 نفر را تحت تاثیر قرار میدهد. این نقص یا ارثی است یا ناشی از یک جهش خود به خودی است که میتواند به ارث برسد.
NF1 باعث ناتوانی های شناختی رشدی در نیمی از افراد دارای ژن معیوب میشود، از جمله نقص در حافظه، هماهنگی حرکتی و یادگیری فضایی. همچنین میتواند باعث اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) شود.
مطالعات قبلی موش نشان میدهد که نقص شناختی ناشی از ژن جهش یافته است که باعث تولید بیش از حد مولکولی به نام p21Ras میشود. این منجر به عدم تعادل بین سیگنالهایی میشود که سلولهای مغز را فعال میکنند و سیگنالهایی که آنها را مهار میکنند و مشکلاتی را در ارتباط سلول به سلول مورد نیاز برای یادگیری ایجاد میکند.
آلسینو سیلوا، نوروبیولوژیست و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، ایالات متحده، یک داروی استاتین کاهنده کلسترول به نام لواستاتین را روی موش های بالغ با جهش NF1 آزمایش کردند. در یک سری آزمایش برای آزمایش عملکردهای شناختی موش ها، تیم نشان داد که این دارو ناتوانی های یادگیری را معکوس کرده و عملکردهای شناختی موش ها را به سطح طبیعی رساند.
سیلوا میگوید یافتن این دارو «معادل یافتن یک چمدان پر از یک میلیون دلار برای محقق بود». لواستاتین در واقع تولید بیش از حد Ras را معکوس کرد و نقص ارتباط سلول به سلول را ترمیم کرد و ناتوانی های یادگیری موش ها را درمان کرد.
در یکی از آزمایشها، موشها مجبور بودند برای دریافت جایزه غذا از چراغ چشمکزن پیروی کنند. موشهای مبتلا به این اختلال با دریافت استاتین 30 درصد در توانایی توجه خود بهبود یافتند.
لواستاتین در حال حاضر دارای سابقه ایمنی ثابت شده است، که توسط میلیون ها نفر در دوره های طولانی در طول 20 سال گذشته استفاده شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از این دارو را در سه آزمایش بالینی بر روی کودکان و بزرگسالان متولد شده با NF1 تایید کرده است.
حدود 5 درصد از جمعیت جهان دارای نوعی ناتوانی یادگیری هستند و سیلوا ادعا میکند که استاتین ها به طور بالقوه میتوانند برخی از آنها را نیز درمان کنند. "مسیر Ras مرکزی برای حافظه و یادگیری است و من معتقدم که Ras به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مشکل یا راه حل بسیاری از ناتوانی های یادگیری دیگر مرتبط است."
جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای خاتمی (کلینیک توانبخشی ژرفا، کلینیک توانبخشی شمال تهران) باشماره 09125113492 تماس حاصل فرمایید.
چگونه مداخله زودهنگام به مدیریت ناتوانی های یادگیری در کودکان کمک میکند؟
کودکان مهارت های جدید را با سرعت خود یاد میگیرند و ناتوانی های یادگیری در کودکان میتواند بی سر و صدا چالش برانگیز باشد. رشد آنها مستقیماً با آمادگی کودک برای یادگیری و فرصت هایی که برای کشف محیط خود در فضایی پر از عشق و اعتماد دریافت میکند، متناسب است. بنابراین، تعیین اینکه کودک چه زمانی یک مهارت خاص را یاد میگیرد، چالش برانگیز است. با این حال، نقاط عطف رشد مجموعه ای از وظایف خاص سنی است که برای بررسی رشد مورد انتظار کودک به آنها اشاره میشود. تأخیر رشدی مشاهده شده در کودک نیاز به مداخله در اسرع وقت دارد. مداخله زودهنگام میتواند تأثیر قابل توجهی بر توانایی کودک در یادگیری مهارت های جدید داشته باشد. درک این نکته مهم است که ناتوانی های یادگیری در کودکان بر اساس نحوه ساختار مغز یا نحوه عملکرد آن ایجاد میشود، مبارزات به طرق مختلف و در سنین مختلف از کودکی به کودک دیگر آغاز میشود.
برنامه درسی مناسبی برای دانش آموزان با مشکلات یادگیری است؟ گاهی اوقات، در سنین پایین، کودکان مهارت های جدیدی را به دست میآورند و سفر خود را در آموزش رسمی آغاز میکنند و ممکن است هوش طبیعی داشته باشند. با این حال، در مرحله بعد، آنها دچار یک ناتوانی اساسی میشوند که مانع از دستیابی آنها به پتانسیل خود میشود. متخصصانی که نقش مهمی در روند یادگیری این کودکان ایفا میکنند باید در شناخت دلایل مبارزه آنها بسیار فعال باشند. متخصصان باید به این کودکان و والدین آنها یک ارزیابی روانی-تربیتی کامل با روانشناس آموزش دیده در زمینه روانشناسی تربیتی را به عنوان اولین قدم توصیه کنند.
این اطلاعات والدین را قادر میسازد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد تحصیلات فرزند خود بگیرند. آنها میتوانند تغییرات حیاتی را در اولین فرصت ایجاد کنند. به عنوان مثال، فرستادن یک کودک دارای ناتوانی یادگیری به مدرسه برای نیازهای ویژه، ارائه راهبردهای یادگیری مناسب در مدرسه و خانه و توانمندسازی کودکان با توانایی های بیشتر برای درک سبک های یادگیری. بنابراین به آنها کمک میکند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. کودکان دارای ناتوانی های یادگیری در انجام وظایفی که سایر کودکان به راحتی انجام میدهند با چالش بیشتری روبرو هستند. هنگامی که تشخیص زودهنگام و در نتیجه مداخله زودهنگام وجود داشته باشد، به افزایش شانس کودک برای داشتن آینده ای موفق کمک میکند.
کاردرمانی در اختلال یادگیری در سنین پایین سیستم مغز را روشن میکند و کودکان را برای یادگیری مهارت های جدید پذیراتر میکند. اختلالات یادگیری در کودکان از بین نمیرود. در عوض، با گذشت زمان، احتمالاً چالشبرانگیزتر میشوند. تشخیص زودهنگام توانایی کودک را برای دستیابی به پتانسیل تحصیلی بهبود میبخشد و همچنین از ایجاد عزت نفس پایین و نگرانی های رفتاری که بیشتر با توانایی او در یادگیری مهارت های زندگی تداخل میکند، جلوگیری میکند.
اختلال یادگیری به طور کلی باعث میشود که فرد در هجی کردن کلمات، فهم حروف و صدای آنها، و ادغام کردن حروف برای ساخت کلمات به مشکل بخورد و یا یادگیری آنها برای فرد بسیار سخت باشد. همچنین، عدم درمان اختلال یادگیری و اختلال خواندن میتواند مشکلاتی در حافظه فعال فرد ایجاد کند. حافظه فعال فرد به او کمک میکند تا در لحظه اطلاعات را ذخیره و پردازش کند. از دیگر مشکلاتی که این اختلال میتواند ایجاد کند، شامل موارد زیر است:
- فراموش کردن مطلبی که مطالعه میکنند
- نداشتن درک مناسب از مطلبی که مطالعه میکنند
- خواندن با سرعت عادی
- مشکل در استنباط مطالب خوانده شده
در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص درمان اختلال یادگیری (مانند اختلال خواندن، اختلال نوشتن، یا اختلال ریاضی)، میتوانید از مشاورین متخصصین ما در بهترین مرکز کاردرمانی خوب در تهران نیز استفاده کنید.
اختلال در نوشتن نیز ارتباط مستقیم با یادگیری مهارتهای دیداری، حرکتی، و ثبت موارد در حافظه و ایجاد تغییر بر روی آنها در لحظه دارد. از مشکلاتی که عدم درمان اختلال یادگیری در نوشتن ایجاد میکند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نوشتن کند مطالب و تکالیف در کودکان
- بد خط نوشتن مطالب
- مشکل در آوردن افکار خود بر روی کاغذ
- فهمیدن مطالبی که آنها مینویسند برای سایرین مشکل است
- کودکان مبتلا به این اختلال معمولا در دروسی همچون املا و جملهسازی و انشا مشکل دارند.
درمان اختلال ریاضی
از جمله مشکلاتی که عدم درمان اختلال یادگیری در ریاضی میتواند برای فرد ایجاد کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فهم اصول ریاضی و قوانین اعداد
- فراگیری جدول ضرب
- حل کردن انواع مسائل
- به کارگیری نمادهای اشتباه در مراحل حل مسئله
- تجزیه و تحلیل کردن صورت مسائل
در صورت عدم درمان اختلال یادگیری، این اختلالات تا سنین بالاتر نیز در فرد باقی میماند و فقط ممکن است ظاهر آن تغییر کند. این اختلالات در یادگیری مهارتهای غیر کلامی و موفقیت فرد در آینده میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
چه مواردی باعث اختلالات یادگیری در افراد میشوند؟
عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به اختلالات یادگیری در افراد شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:
1. ژنتیک و وراثت، که میتواند یکی از عوامل اصلی این اختلالات باشد.
2. مصرف داروهای خاص یا مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری یا مصرف الکل.
3. زایمان زودرس یا مشکلات دیگر در دوران نوزادی مانند وزن کم نوزاد.
4. مشکلات خلقی و روانی در کودکی که باعث نامرتب شدن رشد طبیعی مغز میشود.
5. آسیبهای بدنی مانند ضربه به سر که ممکن است بر اعصاب تأثیر بگذارد.
6. مواجهه با سموم شیمیایی یا طبیعی در طول دوران بارداری یا کودکی.
در صورت بروز هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره درباره درمان اختلالات یادگیری، میتوانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی متخصصان ما استفاده کنید.
آگاهی از علائم اختلال یادگیری و درمان آن
آگاهی از علائم اختلال یادگیری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. اگر کودک شما دارای یک یا چند علامت زیر باشد، بهتر است به زودی به درمان اختلال یادگیری او بپردازید:
1. دارای مشکلات مربوط به خواندن، مانند مشکل در تشخیص و خواندن کلمات.
2. دارای مشکلات مربوط به نوشتن، مانند نوشتن با بد خط یا مشکل در ترتیب کلمات.
3. دارای مشکلات مربوط به ریاضی، مانند مشکل در فهم مفاهیم ریاضی یا حل مسائل.
4. دارای عدم تمرکز و توجه، و ناتوانی در درک مسائل زمانی.
5. فراموشی نکات یا اطلاعات آموخته شده.
6. مشکلات در حفظ تعادل و اجرای فعالیتهای بدنی.
7. مشکلات در انجام تکالیف درسی و دریافت نمرات مطلوب.
در صورتی که کودک شما با این مشکلات روبرو شده باشد، بهتر است با معلم او مشورت کنید و در صورت نیاز به کمک فردی برای یاری، به درمان اختلال یادگیری او بپردازید.
زمان مناسب برای درمان اختلال یادگیری هر چه سریعتر است. این اختلالات تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت فرد در آینده، اعتماد به نفس و ارتباطات او دارند. به عنوان مثال، اگر یک کودک در سنین ابتدایی دچار مشکلات ریاضی شود و نتواند عملیات ساده ریاضی را درک کند، احتمالاً در سنین بالاتر نمیتواند انتظار داشته باشید که به مسائل هندسه بپردازد.
عدم درمان اختلال یادگیری میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و جایگاه اجتماعی ناپایدار فرد شود. همچنین، ممکن است این اختلالات به عواقب روانی منجر شود، از جمله اضطراب و افسردگی. بنابراین، بهتر است از زودی با متخصصان مشاوره و درمانی تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای درمان این اختلالات را آغاز کنید.
علائم اختلالات یادگیری در سنین پیش دبستانی
- مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال هندسی و همچنین روزهای هفته
- مشکلات در گرفتار و تلفظ صحیح کلمات
- مشکل در کنترل و به دست گرفتن ماژیک، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط
- مشکل در پیروی از دستورالعمل های عادی و یا روال های روتین یادگیری در مدرسه یا خانه
- مشکل در بیان کلمات و جملات با ریتم و یا قافیه درست
- مشکل با بستن دکمه ها، زیپ ها و همچنین بستن بند کفش
- مشکل در پیدا کردن کلمات مناسب در گفتار و نوشتار
- علائم اختلالات یادگیری در سنین 5 تا 9 سالگی :
- ناتوانی یا کم توانی در ترکیب ریتم و صدا ها برای ساخت کلمات
- ناتوانی یا کم توانی در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
- گیج و گمراه شدن هنگام خواندن کلمات و جملات ساده
- کندی در یادگیری مهارت ها و مسائل جدید
- اشتباه های متعدد و مکرر در املای کلمات
- مشکلات در حل و یادگیری مسائل ریاضی
- مشکلات در یادگیری توالی ها و همچنین گفتن زمان
علائم اختلالات یادگیری از 9 تا 14 سالگی
- مشکلات در درک مطالب و مسائل روزمره زندگی
- مشکلات در یادگیری دروس مختلف
- مشکل در یادگیری و استفاده مهارت های ریاضی
- مشکل در صحبت کردن با دوستان
- پرهیز از خواندن متن یا حرف زدن با صدای خوانا و بلند
- دست خط نا منظم و بد
- مهارت های انضباطی ضعیف نظیر (اتاق خواب نا منظم، مشق شب نا مرتب، میز کار نامنظم و نامرتب)
علائمی که ذکر شدند، فقط بخش کوچکی از نشانههای اختلالات یادگیری هستند و برای تشخیص دقیق این اختلالات، لازم است با یک متخصص کارآزموده مشاوره کنید یا از تست نقشه مغزی QEEG استفاده کنید. باید توجه داشت که مغز افراد دارای اختلالات یادگیری در سنین پایین به درمان بهتری پاسخ میدهند و با گذشت زمان، درمان این اختلالات مشکلتر میشود. بنابراین، اگر فکر میکنید کودک شما دارای اختلالات یادگیری است، باید به سرعت به دنبال راههای درمان این وضعیت باشید تا از اثرات منفی آن بر روند یادگیری و توسعه کودک در آینده جلوگیری کنید.
آیا با دارو درمانی میتوان این اختلال را درمان کرد؟
وقتی اسم درمان اشاره میشود، اغلب فکر بسیاری از ما به داروها و قرصها میپردازد، اما در واقع داروها تنها علائم این اختلالات را موقتاً تسکین میدهند و بهبودی درمانی ایجاد نمیکنند. بعد از قطع مصرف، علائم ممکن است دوباره ظاهر شوند، همچنین عوارض جانبی داروها و احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد به آنها نکاتی است که باید مد نظر قرار گیرد. به همین دلیل، استفاده از داروها به عنوان روش اصلی درمانی برای این اختلالات توصیه نمیشود.
هزینه درمان اختلالات یادگیری
مرکز کاردرمانی در قیطریه همواره در تلاش برای کمتر کردن هزینه های درمان برای شما عزیزان است از این رو هزینه ی هر جلسه درمان اختلال یادگیری به صرفه است که خوشبختانه میتوانید با تماس با مرکز کاردرمانی و توانبخشی ژرفا استعلام قیمت را دریافت نمایید.
مشکلات رفتاری ممکن است در کودکان و بزرگسالانی که دارای اختلالات یادگیری هستند، به وجود آیند و نیاز به مدیریت با دارو داشته باشند. برخی از این مشکلات عبارتند از:
- پرخاشگری نسبت به دیگران
- تخریب اموال دیگران
- انجام رفتارهای آسیبزننده به خود
- بیقراری و بیشفعالی شدید
- انجام رفتارهای کلیشهای
- عصبانیت شدید و رفتارهایی که نشاندهنده عصبانیت هستند، از جمله جیغزدن
برای مدیریت رفتار در افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، برخی از داروهای مورد استفاده عبارتند از:
- داروهای ضد روانپریشی
- داروهای ضد افسردگی
- تثبیتکنندههای خلق و خو، از جمله داروهای ضد صرع
- محرکهای روانی
- داروهای ضد اضطراب
گالری تصاویر
تصاویر
بیشتر