ارزیابی در کودکان اوتیسم
کودک مبتلا به اوتیسم یا ASD چگونه درمان میشود؟
اوتیسم یک بیماری قابل درمان نیست، اما با تشخیص و مداخلات اولیه میتوان بسیاری از علائم مشکل زا را کنترل نمود. میتوان برای به دست آوردن توانایی و استقلال عملکردی به کودک کمک کرد تا در نهایت به کیفیت قابل قبولی در زندگی برسد.
از چه کسی باید کمک گرفت؟
اوتیسم میتواند در 9 تا 14 ماهگی توسط پزشک متخصص اطفال آموزش دیده، متخصص مغز و اعصاب و یا روانپزشک کودک تشخیص داده شود. اوتیسم با تاریخچه ی دقیق و معاینات بالینی ای تشخیص داده میشود که بر طبق معیار های خاص به دست آمده از دستورالعمل های تشخیصی انجام میشوند. با متخصص یا روان شناس یا کاردرمانگر کودک خود برای ارجاع و کمک در تماس باشید.
یک کاردرمانگر با اوتیسم و ASD چه میکند؟
یک OT کودکان، خدمات خود را به کودکان اوتیستیک ارائه میدهد. OT از رویکرد های عملکردی گوناگونی برای کنترل رفتار و اعمال نامناسب بهره میبرد. کار درمانگر به کودکان اوتیستیک برای شرکت در فعالیت های زندگی روزمره ( مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و توالت رفتن)، فعالیت های آموزشی، فعالیت های اجتماعی و بازی های مختلف یاری میرساند.
خدمات کار درمانی برای کودکان اوتیستیک شامل ارزیابی، مداخله و پیگیری است.
ارزیابی های کاردرمانی برای اوتیسم:
پروسه های ارزیابی کار درمانی برای رسیدن به یک فهم از مهارت های فردی، توانایی ها و ناتوانی های فرد اوتیستیک طراحی میشوند.کاردرمانگران از بسیاری از مقیاس های استاندارد و غیر استاندارد برای ارزیابی نواحی دچار اختلال استفاده میکنند. کودکان اوتیستیک همیشه برای این ارزیابی همکاری نمیکنند. اغلب، درمانگران بایستی روی مشاهدات غیررسمی و پرسش نامه های والدین / معلمان برای دست یابی به اطلاعات در مورد بلوغ رشدی، پاسخ های حسی حرکتی و قابلیت های عملکردی کودک تکیه کنند.
برخی از این ابزار های غربالگری ممکن است توسط درمانگر استفاده شود:
• چک لیست ارزیابی اوتیسم:
ارزیابی اتیسم با بازیهای ساده
ارزیابی خیلی سریع با انجام چند بازی ساده در کودکان راهنمای مناسبی برای تشخیص اوتیسم است
ارزیابی ساده توسط والدین به شکل بازی⇒دانلود فایل
PDQ-1
پرسش نامه رشد روانشناختی برای کودکان نوپا(6ماه به بالا)⇒دانلود فایل
این پرسشنامه برای کمک به والدین و پزشکان طراحی شده است ورشد روان شناختی کودکان نوپا را توصیف میکند.
• مقیاس رتبه بندی اوتیسم کودکان CARS-2
«Childhood Autism Rating Scale »
هدف شناسایی و معرفی کودکان با اختلال اتیسم، طراحی شد. ۱۵ حوزه ارزیابی این مقیاس عبارت انداز برقراری ارتباط با دیگران، رفتار تقلیدی، واکنش هیجانی، استفاده از ژست بدنی، استفاده از اشیاء، سازگاری با تغییرات، پاسخ چشمی، پاسخ شنیداری، پاسخ ادراکی، ترس و اضطراب، ارتباطات غیر کلامی، ارتباطات کلامی، میزان فعالیت، میزان و ثبات توانایی هوشی، درک عمومی. رتبه بندی بوسیله مصاحبه با والدین و مشاهده مستقیم رفتارهای کودک در دامنه ای از بهنجاری خیلی کم تا نابهنجاری خیلی شدید انجام میگیرد. کل نمرات بدست آمده از ۱۵ حوزه، رتبه مشخصی را در سه طبقه؛ غیر اتیستیک اتیستیک خفیف تا متوسط و اتیستیک شدید ارائه میکند.
CARS فراهم کننده ی مقیاس های کیفی برای طیف گسترده ای از مباحث مرتبط با کودکان اوتیستیک است. این آزمون این موارد را بررسی میکند: ارتباط گیری با دیگران، تقلید، پاسخ احساسی، بیان احساسی، استفاده از بدن، استفاده از اشیا، سازگاری با تغییرات، پاسخ دیداری، پاسخ شنیداری، پاسخ به مزه،بو و لمس، ترس یا نگرانی، ارتباطات کلامی و غیر کلامی، سطح فعالیت، سطح و ثبات پاسخ عقلانی و ادراکات کلی. این آزمون نمرات کلی را با هم ترکیب مینماید تا افراد را در طبقه بندی های غیر اوتیستیک، اوتیستیک خفیف یا متوسط و اوتیستیک شدید، جای دهد.
تست 2-CARS⇒دانلود فایل
• پروفایل حسی
پروفایلهای وینی دان: از قالب پرسشنامه برای دستهبندی رفتارهای قابل مشاهده استفاده میکند. چهار نسخه از این روش وجود دارد: پروفایل حسی نوزاد یا کودک(۰-۳ سال). پروفایل حسی(۳-۱۰ سال). پروفایل یا مشخصات حسی نوجوانان و بزرگسالان (۱۱ سال به بالا). و مشخصات حسی دوستان و همراهان مدرسه (۳-۱۱).
• سنجش پردازش حسی: برای به دست آوردن خصوصیات کامل عملکردهای حسی کودک با در نظر گرفتن کودک در سه محیط طراحی شده است: خانه، کلاس اصلی و محیط مدرسه.
پروفایل حسی نوزادی از تولد تا 37 ماهگی⇒دانلود فایل
پروفایل حسی از 37 ماهگی تا 10 سالگی⇒دانلود فایل
ابزار تشخیصی ADOS-2
این ابزار دارای چهار ماژول است که دامنه سنی و دامنه رشدی وسیعی را پوشش میدهد. هر ماژول، مجموعه متنوعی از کنش های اجتماعی و ارتباطی فرد مورد بررسی است که به آزمونگر اجازه میدهد از طریق مشاهده این کنش ها، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی مرتبط با اختلال های طیف اتیسم را در کودک، بررسی و ارزیابی کند. آزمونگر هر یک از این چهارماژول را براساس مهارتهای زبان بیانی و سن تقویمی کودک مورد بررسی انتخاب میکند.
روش 1: برای کودکانی که نمیتوانند صحبت کنند، یا جملات کوتاهی دارند.
روش 2: افراد که از میتوانند جمله بیان کنند، اما صحبت نمیکنند.
روش 3: برای نمونه های بزرگتر که روان صحبت میکنند
نمونه هایی از ماژول های 1 یا 2 واکنش به اسم، لبخند اجتماعی یا حباب بازی است. ماژول 3 یا 4 شامل بازی متقابل و ارتباطات نمایش همدلی یا اظهار نظرات درباره احساسات دیگران است
ados⇒دانلود فایل
ادامه فایلهای ارزیابی بزودی...
بخشهای مربوط به
درمان اوتیسم
نویسنده:
محمد مهدی خاتمی