menusearch
childrenrehab.ir

5 روش درمان بیش فعالی کودکان

۱۴۰۳/۳/۵ شنبه
(0)
(0)

5 روش درمان بیش فعالی کودکان

5 روش درمان بیش فعالی کودکان

بیش فعالی یا اختلال تمرکز (ADHD) نوعی اختلال رشد در کودکان است که شیوع آن به طور مداوم در حال افزایش است. این مشکل ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولاً پرتحرک هستند، دچار اختلال تمرکز می‌شوند، حرکات تکانشی دارند و در کنترل رفتارهای خود مشکل دارند.

بیش فعالی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله استرس مادران در دوران بارداری، وزن کم نوزاد هنگام تولد، ورود عفونت به بدن نوزاد در زمان تولد، و اختلالات زیستی و شیمیایی در مغز کودکان.

 

درمان بیش فعالی کودکان در بهترین مرکز درمان بیش فعالی کودکان در تهران


اختلال بیش‌فعالی کودکان یا به‌طور اختصار ADHD یک اختلال روانپزشکی است که در کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان مشاهده می‌شود. علامت‌های اصلی این اختلال شامل کاهش توجه، افزایش تکانشگری و بیش‌فعالی هستند که باید پیش از سن 12 سالگی ظاهر شوند.

در برخی کودکان ممکن است علائم بیش‌فعالی و تکانشگری بیشتر دیده شود، در حالی که در گروهی دیگر علائم کم‌توجهی برجسته‌تر است و در گروه سوم هر دو دسته علائم، یعنی بیش‌فعالی و کم‌توجهی به‌طور همزمان مشاهده می‌شوند.

 

بیش فعالی کودکان

 

آیا بیش فعالی کودکان قابل درمان است؟


بله، بیش فعالی یا ADHD در کودکان قابل مدیریت و درمان است. هرچند که این اختلال به طور کامل قابل درمان نیست و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد، اما با روش‌های مناسب می‌توان علائم آن را به طور قابل توجهی کاهش داد و کیفیت زندگی کودک را بهبود بخشید.

درمان ADHD معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های روان‌درمانی، رفتاردرمانی و در برخی موارد دارودرمانی است. رفتاردرمانی، به ویژه آموزش مهارت‌های مدیریتی به والدین و معلمان، یکی از اولین و موثرترین روش‌های درمانی است. این روش به کودکان کمک می‌کند تا رفتارهای خود را بهتر مدیریت کنند و مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی خود را بهبود بخشند.

 

دارودرمانی نیز می‌تواند برای برخی کودکان مفید باشد. داروهای خاصی که برای درمان ADHD تجویز می‌شوند، می‌توانند تمرکز و توجه کودک را افزایش داده و رفتارهای بیش فعالی و تکانشی را کاهش دهند. با این حال، تصمیم به استفاده از دارو باید با مشورت پزشک و بر اساس نیازهای خاص هر کودک گرفته شود.

 

روان‌درمانی و مشاوره نیز می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با چالش‌های عاطفی و رفتاری ناشی از ADHD مقابله کنند. این روش‌ها می‌توانند شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی، مدیریت استرس و تقویت اعتماد به نفس باشند.

در کلینیک ژرفا، ما با بهره‌گیری از تیمی مجرب و استفاده از روش‌های نوین درمانی، به کودکان مبتلا به ADHD کمک می‌کنیم تا به بهترین عملکرد خود دست یابند و زندگی بهتری را تجربه کنند. با نظارت دقیق و پیگیری مستمر، برنامه‌های درمانی ما متناسب با نیازهای هر کودک طراحی و اجرا می‌شوند.

 

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای خاتمی ( کلینیک توانبخشی ژرفا ، کلینیک توانبخشی شمال تهران) باشماره 09125113492 تماس حاصل فرمایید.

 

 

علل و عوامل مؤثر در بیش فعالی کودکان در تهران


به گفته روانشناسان کودک، علت اصلی اختلال بیش فعالی در کودکان عمدتاً منشأ ژنتیکی دارد و میزان ارثی بودن آن حدود 75 درصد است. احتمال بروز این اختلال در دوقلوها بسیار بیشتر است و در خواهر و برادرها نیز نسبت به سایر کودکان بیشتر دیده می‌شود. عوامل مغزی و آسیب به سیستم عصبی کودک و نقص در تکامل سیستم اعصاب نیز می‌توانند از دیگر علل این بیماری باشند. کودکان مبتلا احتمالاً در بخش‌هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی هستند، دچار نقص‌های جزئی هستند.

عوامل دیگری که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد شامل مواجهه با مواد سمی و عفونت در دوره پیش از تولد و هنگام بارداری، زودرس بودن نوزاد، تهاجم مکانیکی پیش از تولد به دستگاه عصبی جنین یا عفونت، التهاب و ضربه در اوایل شیرخوارگی است.

 

عوامل روانی اجتماعی مانند سوء رفتار مزمن و شدید، بدرفتاری و غفلت نیز می‌توانند با برخی علائم رفتاری همراه شوند که با اختلال ADHD همپوشانی دارند. برخلاف برخی تصورات، روش‌های فرزندپروری والدین نقشی در ایجاد این بیماری ندارند. با این حال، برخورد مناسب والدین با نشانه‌های بیماری و اختلالات رفتاری ناشی از آن می‌تواند در کنترل علائم و جلوگیری از عوارض بعدی مؤثر باشد.

 

درمان بیش فعالی کودکان

 

آیا بیش‌فعالی بدون دارو قابل درمان است؟


خبر خوب این است که درمان بیش‌فعالی بدون دارو و با موفقیت بالا ممکن است. با این حال، قطع داروهای بیش‌فعالی بدون توصیه پزشک کاری غیرمجاز و اشتباه است. داروهای بیش‌فعالی برای برخی افراد به صورت موقت موثر هستند و با وجود داشتن تعدادی عوارض جانبی ناخواسته، عدم مصرف داروها طبق تجویز توصیه نمی‌شود. در مرکز نوروفیدبک بیات، پروتکل‌های درمانی غیر دارویی ما می‌توانند به کاهش یا در برخی موارد، رفع نیاز به داروهای ADHD کمک کنند. زیرا روند درمان ما به رفع مشکل به صورت ریشه‌ای می‌پردازد و می‌تواند باعث تسکین علائم در درازمدت شود. درمان بیش‌فعالی بدون دارو شامل موارد زیر است:

  • نوروفیدبک
  • مدیتیشن و مراقبه ذهنی
  • روان‌درمانی (مشاوره درمان بیش‌فعالی بدون دارو)
  • رژیم غذایی مناسب
  • ورزش

 

برای درمان بیش فعالی (ADHD) کودکان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟


برای درمان بیش فعالی (ADHD) کودکان، می‌توانید به متخصصان مختلفی مراجعه کنید که هر یک نقش خاصی در تشخیص و درمان این اختلال دارند. این متخصصان شامل:

پزشک کودکان: اولین گام معمولاً مراجعه به پزشک کودکان است که می‌تواند ارزیابی اولیه را انجام دهد و در صورت نیاز شما را به متخصصان دیگر ارجاع دهد.

 

روانپزشک کودک و نوجوان: روانپزشکان متخصص در تشخیص و درمان اختلالات روانی کودکان و نوجوانان هستند. آنها می‌توانند داروهای مناسب را تجویز کنند و درمان دارویی را نظارت کنند.

 

روانشناس کودک: روانشناسان می‌توانند با استفاده از روش‌های روان‌درمانی و رفتاردرمانی به کودکان و خانواده‌هایشان کمک کنند تا با چالش‌های ADHD مقابله کنند.

 

متخصص کاردرمانی: کاردرمان‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های ضروری برای مدیریت رفتارها و بهبود عملکرد روزانه خود را یاد بگیرند.

در کلینیک کاردرمانی ژرفا با مدیریت آقای دکتر خاتمی، تیمی از متخصصان مجرب در زمینه‌های مختلف از جمله کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی آماده‌اند تا به کودکان مبتلا به ADHD کمک کنند. در این کلینیک، با بهره‌گیری از روش‌های نوین درمانی و نظارت دقیق، برنامه‌های درمانی متناسب با نیازهای هر کودک ارائه می‌شود تا بهترین نتایج ممکن حاصل گردد. برای دریافت بهترین خدمات درمانی و بهبود کیفیت زندگی فرزندانتان، می‌توانید به کلینیک ژرفا مراجعه کنید.

 

 

انواع علائم و نشانه‌های بیش فعالی و نقص توجه


برای استفاده از سریع‌ترین روش درمان بیش فعالی، تشخیص زودهنگام این اختلال اهمیت بسیاری دارد. علائم ADHD می‌توانند در سنین 3 تا 6 سالگی ظاهر شوند و تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابند. بنابراین، بهترین زمان برای تشخیص بیش فعالی در سال‌های مدرسه است. علائم بیش فعالی انواع مختلفی دارند که شامل بی‌توجهی، تکانشگری (انجام حرکات بدون فکر کردن به آن‌ها)، و ترکیبی از این دو می‌شوند. معمولاً علائم بی‌توجهی در کودکان به سختی تشخیص داده می‌شود و می‌تواند باعث افت تحصیلی شود و در بزرگسالی مشکلاتی در محل کار و روابط ایجاد کند.

 

علائم بی‌توجهی

  • اشکال در حفظ توجه در مکالمه، سخنرانی و خواندن طولانی مدت
  • اختلال در برنامه ریزی و مدیرت زمان؛ که باعث عدم انجام کارها در زمان درست خود می‌شود.
  • عدم توجه به جزئیات
  • امکان از دست دادن تمرکز در حین کار یا تکلیفی برای این افراد وجود دارد.
  • در انجام فعالیت‌های روزانه مانند انجام وظایفريال تماس تلفتی و قرار ملاقات فراموش‌کار هستند.
  • امکان از دست دادن وسایل مهم و ضروری در این افراد وجود دارد.
  • مشکل در انجام وظایفی مانند تکالیف بدون نظارت
  • حافظه کوتاه مدت ضعیف(مشکل در پیروی از یک سری دستورالعمل)
  • مهارت شنیداری ضعیف

 

علائم بیش فعالی- تکانشگری

  • زیاد صحبت کردن
  • خیال پردازی در تمام طول روز
  • ریسک پذیر بودن
  • مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی
  • ناتوانی در انجام بازی‌های بی سر و صدا و بازی‌های فکری
  • این افراد در صحبت کردن بدون اینکه منتظر باشند صحبت می‌کنند و جملات دیگران را تکمیل می‌کنند.
  • تحرک بالا مهم‌ترین ویژگی تکانشگری است. این افراد دائما در حال حرکت هستند و در موقعیت‌هایی که نیاز است در جایی بشینند؛ آن موقعیت را ترک می‌کنند.

 

سن بروز اختلال بیش فعالی کودکان


با توجه به اینکه عوامل ارثی نقش مهمی در ایجاد اختلال ADHD دارند، ممکن است علائم آن از دوران شیرخوارگی آغاز شوند. هرچند به ندرت تا قبل از دوره نوپایی تشخیص داده می‌شود. شیرخواران مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در گهواره فعال هستند، پرتحرک بوده و دست و پای خود را زیاد حرکت می‌دهند. این کودکان خواب کمی دارند، کم غذا هستند و زیاد گریه می‌کنند. شیرخواران بیش‌فعال نسبت به محرک‌ها بسیار حساسند و ممکن است تحت تأثیر سروصدا، نور، دما یا سایر تغییرات محیطی دچار آشفتگی شوند و واکنش‌های بیش از حد نشان دهند.

 

لازم به ذکر است که این اختلال معمولاً تا سن ۳ سالگی شروع می‌شود. اما به جز در موارد بسیار شدید، عموماً تا زمانی که کودک وارد پیش‌دبستانی یا مدرسه نشود، تشخیص داده نمی‌شود. یعنی تا زمانی که اطلاعات معلم درباره مقایسه توجه، تکانشگری و پرتحرکی کودک با همسالانش در دسترس نباشد و علائم حداقل در دو محیط مختلف بروز نکنند و همچنین با کارکرد تحصیلی و موقعیت‌های اجتماعی متناسب با رشد کودک تداخل نکنند.

 

درمان بیش فعالی کودکان در تهران

 

سریع ترین راه درمان بیش فعالی


درمان ADHD معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های روان‌درمانی و دارودرمانی است. برای کودکان مبتلا به ADHD، غالباً از روش‌های روان‌درمانی و درمان بدون دارو استفاده می‌شود. رفتاردرمانی، به ویژه آموزش برای والدین، به عنوان اولین خط درمان قبل از تجویز دارو توصیه می‌شود. اینکه چه روشی بهتر و سریع‌تر عمل می‌کند به کودک و شرایط خانواده او بستگی دارد. برنامه‌های درمانی خوب شامل نظارت دقیق، پیگیری و ایجاد تغییرات در صورت نیاز در طول مسیر خواهد بود.

 

دارودرمانی نیز به طور گسترده برای درمان اختلال بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌تواند عوارض متفاوتی داشته باشد. بسیاری از کودکان و خانواده‌ها بسته به اثربخشی درمان و تحمل دارو، می‌توانند گزینه‌های دارویی مختلف را به طور متناوب تغییر دهند. هدف از درمان بهبود علائم برای بازگرداندن عملکرد در خانه و مدرسه است. پیش از اجرای هر روش درمانی، باید از وجود بیماری مطمئن شوید.

 

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص ADHD وجود ندارد و بسیاری از مشکلات دیگر مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و انواع خاصی از ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مراحل تشخیص اختلالات روانی مانند اختلال بیش فعالی، انجام یک معاینه پزشکی، از جمله تست‌های شنوایی و بینایی، برای رد سایر مشکلات با علائمی مشابه ADHD است.

 

در کلینیک ژرفا، ما با استفاده از روش‌های نوین روان‌درمانی و دارودرمانی، به کودکان مبتلا به ADHD کمک می‌کنیم تا بهبود یابند و به بهترین عملکرد خود در خانه و مدرسه دست یابند. تیم متخصص ما با نظارت دقیق و پیگیری مستمر، برنامه‌های درمانی متناسب با نیازهای هر کودک را ارائه می‌دهد.

 

سوالات متداول

بیش فعالی چیست ؟

بیش‌فعالی، که به‌طور علمی به آن اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) گفته می‌شود، یک اختلال روانپزشکی است که معمولاً در کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان مشاهده می‌شود. این اختلال با سه نشانه اصلی کاهش توجه، افزایش تکانشگری و بیش‌فعالی همراه است. علائم بیش‌فعالی باید پیش از سن 12 سالگی ظاهر شوند تا بتوان این تشخیص را مطرح کرد. این بیماری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند ناپایداری شغلی و فقر اقتصادی، ناتوانی در ایجاد روابط اجتماعی، شکست در روابط عاطفی، کاهش اعتماد به نفس، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، و عدم توانایی در تصمیم‌گیری را در بزرگسالی به همراه داشته باشد.

 

علائم بیش فعالی چیست؟

  • بی توجهی
  • حواس پرتی
  • عدم تمرکز مداوم بر روی کارها
  • مشکل در انجام وظایفی مانند تکالیف بدون نظارت
  • حافظه کوتاه مدت ضعیف(مشکل در پیروی از یک سری دستورالعمل)
  • مهارت شنیداری ضعیف
  • زیاد صحبت کردن
  • خیال پردازی
  • ریسک پذیر بودن
  • مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی

 

عدم درمان بیش فعالی چه مشکلاتی را در بزرگسالی ایجاد می‌کند؟

این بیماری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند ناپایداری شغلی و فقر اقتصادی، ناتوانی در ایجاد روابط اجتماعی، شکست در روابط عاطفی، کاهش اعتماد به نفس، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، و عدم توانایی در تصمیم‌گیری را در بزرگسالی به همراه داشته باشد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
ستایش
یکشنبه دهم تیر ۰۳
پاسخ
()
()
کلينيک ژرفا رو براي تشخيص بيش فعالي کودکانتون پيشنهاد ميدم
آتنا
یکشنبه دهم تیر ۰۳
پاسخ
()
()
خيلي ممنون از کلينيک بيش فعالي ژرفا من پسرم رو براي معاينه بيش فعالي آوردم پيش شما
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی