menusearch
childrenrehab.ir

عملکردهای اجرایی در کودکان ٦تا ١٨ ماه-با اهداف کاردرمانی

۱۳۹۸/۷/۱۴ یکشنبه
(5)
(0)

عملکردهای اجرایی در کودکان ٦تا ١٨ ماه-با اهداف کاردرمانی

عملکردهای اجرایی در کودکان ٦تا ١٨ ماه-با اهداف کاردرمانی

عملکردهای اجرایی در کودکان ٦تا ١٨ ماه-با اهداف کاردرمانی کودکان

مهارت‌های عملکرد اجرایی و خود تنظیمی، یادگیری و رشد بچه‌ها را پشتیبانی می‌کند. درست همانند یک سیستم کنترل ترافیک در یک فرودگاه شلوغ که هواپیماهای زیادی را هنگام فرود و پرواز بر روی چندین باند مدیریت می‌کند، مهارت‌های عملکرد اجرایی امکان حفظ و کار کردن با اطلاعات در مغز، متمرکز کردن حواس، محدود کردن حواس پرتی‌ها، تغییر شیوه‌های ذهنی را برای برای ما فراهم می‌کند.

کارکردهای اجرایی-عملکردهای اجرایی

سه بعد اصلی برای این مهارت‌ها وجود دارند:
حافظه فعال(حافظه کاری) ـــ قابلیت حفظ اطلاعات در ذهن و استفاده از آن.
خویشتنداری ـــکنترل مهاری قابلیت تحت کنترل در آوردن افکار و امیال به طوری که در برابر حواس پرتی‌ها، و عادت‌ها ایستادگی کرد و قبل از اقدام مکث و تفکر کرد.
انعطاف‌پذیری ذهنیـــــ توان تغییر شیوه‌های ذهنی و سازگار کردن آن به منظور تغییر خواسته‌ها، اولویت‌ها، یا جنبه‌های فکرى.
این مهارت‌ها به ما در به خاطر آوردن اطلاعات مورد نیاز برای به انجام رساندن یک وظیفه، محدود کردن حواس پرتی‌ها، ایستادگی در برابر امیال نامناسب یا غیر مفید، و جمع کردن حواس هنگام انجام یک فعالیت کمک می‌کنند. ما از این اطلاعات در جهت تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنها، ارزیابی میزان پیشرفت خود در طول مسیر رسیدن به هدف، تغییر و تطبیق برنامه در صورت نیاز،‌ و به طور همزمان مدیریت ناکامی‌ها به طوری که تحت تاثیر آن قرار نگیریم، ‌استفاده می‌کنیم.


گرچه انسان با مهارت‌های عملکرد اجرایی زاده نمی‌شود، اما توان رشد این مهارت‌ها را به طور غریزی دارد. روند رشد و توسعه این مهارت‌ها بسیار آهسته است که از کودکی شروع می‌شود و تا اوایل بزرگسالی ادامه دارد، ‌و با تجربیاتی که کسب می‌کنیم شکل می‌گیرد. مهارت‌های بچه‌ها از طریق شرکت در تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های لذت‌بخش و هدفمند ایجاد می‌شوند که در طول زمان، ‌با میزان تقاضای روز افزون، منجر به ایجاد مهارت‌های خودتنظیمی می‌شوند.


در سنین کودکی، تعامل با بزرگسالان به نوزادان کمک می‌کند که توجه خود را متمرکز سازند، حافظه فعال ایجاد کنند،‌ و واکنش‌های خود به تجربیات مهیج را مدیریت کنند.  

از طریق بازی‌ها، سرگرمی‌ها و تکالیف خلاقانه بچه‌ها هماهنگ کردن توجه، حافظه فعال و‌ خودداری(کنترل مهاری) خود را به منظور تقویت مهارت‌های برنامه‌ریزی، حل مسئله به صورت انعطاف‌پذیر، و مشارکت مداوم تمرین می‌کنند. از دانش‌اموزان دبیرستانی انتظار می‌رود که زمان خود را (عمدتا) به صورت مستقل سازماندهی کنند، تکالیف خود را دنبال کنند، و پروژه‌ها را تا زمان اتمام مدیریت کنند.
تا هنگامیکه بچه‌ها این توانایی‌ها را گسترش می‌دهند، به مواردی همچون تمرین متناسب با تجربیات آنها، صحبت کردن در مورد کاری که انجام می‌دهند و دلیل آن، نظارت بر اعمال آنها، بررسی قدم‌های احتمالی بعدی، و ارزیابی ثمربخش بودن تصمیمات آنها نیاز دارند. بزرگسالان نقشی بسیار مهم را در پشتیبانی، ‌یا به اصطلاح «شکل گیری» رشد و توسعه این مهارت‌ها ایفا می‌کنند، این پشتیبانی باید ابتدا از طریق کمک به کودک در انجام وظایف چالش انگیز، و سپس با عقب کشیدن به صورت تدریجی و به حال خود گذاشتن کودک برای مدیریت فرایند به صورت مستقل، ‌و درس گرفتن از اشتباهات خود، تا هنگامیکه آمادگی و توانایی انجام کارها را داشته باشند صورت گیرد.


فعالیت‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد به عنوان روش‌های متناسب با سن به منظور تقویت اجزای مختلف عملکرد اجرایی شناخته می‌شوند. اگرچه اثربخش بودن تمامی این روش‌های پیشنهادی در مطالعات علمی به اثبات نرسیده‌اند،اما انجام تمرینات منجر به رشد می‌شود. این فعالیت‌ها تنها مواردی نیستند که ممکن است ثمربخش باشند؛ بلکه نمونه‌ای از فعالیت‌های بیشماری هستند که کودکان از انجام دادن آنها لذت می‌برند و می‌توانند از رشد و توسعه سالم کودکان حمایت کنند.


این فعالیت‌ها کودکان را به متمرکز کردن حواس، استفاده از حافظه فعال، و تمرین مهارت‌های پایه خویشتداری(کنترل مهاری) ترغیب می‌کند. طی این مرحله از رشد، نوزادان به صورت فعال در حال گسترش عملکردهای اجرایی و مهارت‌های خود تنظیمی (EF/SR) اصلی خود هستند. تعاملات مشوق و پرسش و پاسخی با بزرگسالان مبنایی برای رشد و توسعه سالم این مهارت‌ها هستند. اگرچه، فعالیت‌های ویژه می‌توانند اجزای اصلی مهارت‌های عملکرد اجرایی و خود تنظیمی را تقویت کنند.
در استفاده از این فعالیت‌ها، بزرگسالان باید به سلایق نوزادان توجه کنند و فعالیت‌های که لذت‌بخش هستند را انتخاب کنند، و همچنین به کودک اجازه دهند که مدت زمان برای بازی کردن را تعیین کند.


بازی در آغوش برای نوزادان خردسال
خانواده‌ها همواره بهنگام در آغوش گرفتن کودکان با انها بازی کرده‌اند. بازی‌های مختلف مهارت‌های مختلف را پرورش می‌دهند، اما همگی آنها قابل پیش‌بینی هستند و دارای قواعدی ساده هستند که طرز عمل و عکس‌العمل بزرگسال و کودک را هدایت می‌کنند. تکرار کردن به کودک کمک می‌کند رفتار خود را به خاطر بسپارد و مدیریت کند تا با قواعد بازی سازگار شود.


بازی دالی موشه

بازی‌های پنهان شدن و پیدا کردن شبیه به این حافظه فعال را پرورش می‌دهند، چونکه این بازی‌ها کودک را وادار می‌کنند کسی که که پنهان شده است را به خاطر بسپارد، و آنها همچنین مهارت‌های خویشتنداری را پرورش می‌دهند به عنوان مثال در برخی موارد کودک منتظر می‌ماند تا بزرگسال خود را به او نشان دهد. در نمونه‌های دیگر، کودک زمان‌بندی برای نمایان شدن را کنترل می‌کند؛ این فعالیت کودک را پرورش می‌دهد که تنش پیرامون یک غافلگیری مورد انتظار را مهار کند.


شعرهای کودکانه

شعرهای قابل پیش‌بینی که با یک غافلگیری مهیج و در عین حال قابل انتظار پایان می‌یابند، برای کودکان بسیار دوست داشتنی هستند. کودکان مادامی که با شعر آشنا می‌شوند و انتظار کشیدن برای یک غافلگیری را تمرین می‌کنند، حافظه فعال خود را پرورش می‌دهند و واکنش‌های پيشگیرانه خود را مهار می‌کنند در حالیکه سطوح بالای هیجان را مدیریت می‌کنند.(درک شعرهای باریتم های ساده)

 

بازی‌های پنهان شدن

بازی‌های پنهان شدن روشی عالی برای به چالش کشیدن حافظه فعال است.

■ یک اسباب بازی را زیر یک پارچه پنهان کنید و کودک را ترغیب کنید که آن را پیدا کند. زمانی که کودک توانست اسباب بازی را سریع پیدا کند، آن را پنهان کنید،‌به کودک نشان دهید که آن را جابجا کرده‌اید و او را ترغیب کنید که اسباب‌بازی را پیدا کند. جابجایی های بیشتری انجام دهید و پیدا کردن آن را سخت تر کنید. هنگامیکه کود به خاطر می‌سپارد که چه چیزی در انجا بوده است و به صورت ذهنی جابجایی‌ها را دنبال می‌کند، حافظه فعال خود را پروروش می‌دهد.

■ ممکن است کودکان بزرگتر از پنهان کردن خودشان لذت ببرند و به شما گوش دهند که با صدای بلند در جست‌وجوی آنها هستید در حالیکه به صورت ذهنی موقعیت شما را دنبال می‌کنند.
■ همچنین می‌توانید یک شی ⚽️ را پنهان کنید بدون اینکه به کودک نشان دهید آن را در کجا پنهان کرده‌اید و سپس اجازه دهید که کودک به دنبال آن بگردد. کودک به خاطر سپردن مکان‌های جستجو شده را تمرین خواهد کرد.
■ نمونه چالش‌انگیز دیگر از این بازی‌ها شامل قرار دادن مجموعه‌ای از فنجان‌ها بر روی یک میز یا صفحه چرخان و پنهان کردن یک شی زیر یک فنجان و سپس چرخاندن میز است. پنهان کردن اشیاء بیشتر نیز می‌تواند میزان چالش را افزایش دهد.

بازیهای تقلیدی

کودکان عاشق تقلید کردن از بزرگسالان هستند. زمانیکه تقلید می‌کنند، وادار می‌شوند که اعمال شما را دنبال کنند، آنها را به خاطر بسپارند،‌منتظر بماند تا نوبت آنها برسد، سپس کارهایی که شما انجام دادید را به خاطر آورند. با انجام این کارها، کودکان توجه کردن، حافظه فعال و خویشتنداری را تمرین می‌کنند.

■ این بازی‌ها اشکال گوناگونی دارند، از ایما و اشاره با دست ( مثل تکان دادن دست) به صورت نوبتی گرفته تا به ترتیب چیدن اسباب‌بازی‌ها به یک شکل مشخص و از کودک خواستن برای تقلید از شما ( مثلا قرار دادن حیوانات اسباب‌بازی در یک محوطه) یا ساختن ساختمان‌های ساده با گذاشتن بلوک‌ها روی یکدیگر و شاید خراب کردن و بازسازی آن.
■ با بهبود مهارت‌های کودک، الگوهایی که از آن تقلید می‌کنند را پیچیده‌تر کنید.
■ یک بزرگسال همچنین می‌تواند روش‌هایی را برای بازی با اسباب‌بازی‌ها به کودک نشان دهد، مثلا یک اسب اسباب‌بازی را به صورت چهار نعل به حرکت در آورد یا یک عروسک نوزاد را تکان تکان دهد.این کار به کودک مفاهیم استفاده از اسباب‌بازی‌ها را به عنوان سمبلی برای اشیاء واقعی آموزش می‌دهد.


نقش‌ بازی کردن ساده
■ به نوبت هر فعالیتی که کودک از آن لذت می‌برد را انجام دهید، فعالیت‌های همچون جارو کردن، برداشتن اسباب‌بازی‌هاو غیره. این بازی‌ها اصول ابتدایی بازی خیالی را به کودک معرفی می‌کنند و حافظه فعال،خویشتنداری، و توجه انتخابی را پرورش می‌دهند،‌ چونکه کودک نوپا باید فعالیت را در ذهن خود نگه دارد تا آن را به انجام برساند، در حالیکه از حواس پرتی خودداری می‌کند میتواند برای انجام کارهای دیگر می‌شود.
■ کودکان می‌توانند با افزایش سن نقش‌های پیچیده‌تر را بخاطر بسپارند و بازی کنند. آنها همچنین شروع به به راه انداختن فعالیت‌ها می‌کنند. با تهیه امکانات مورد نیاز (به عنوان مثال یک جارو، یک جعبه اسباب‌بازی، یک حوله) می‌تواند به لذت بردن کودکان و ادامه دادن این نوع از بازی کمک کند.


سرود خواندن با حرکت دست‌ها

آهنگ‌ها و سرودها با حرکات ساده دست جذابیت بالایی برای کودکان دارند، و خویشتنداری و حافظه فعال و همچنین زبان کودکان را پرورش می‌دهند. کودکان می‌توانند تقلید کردن حرکت‌های مربوط به هر آهنگ را یاد بگیرند و با تمرین ترتیب مراحل را به خاطر خواهند سپرد. آهنگ‌هایی همچون «عنکبوت کوچولو؛Eensy Weensy Spider»، «عروسک انگشتی کجاست؟؛Where is Thumb- kin»، «باز و بسته‌شون کن؛Open, Shut Them» مثال‌های از این سرودها هستند.
اما این سرودها را می‌توانید در زبان‌ها و فرهنگ‌های بسیاری پیدا کنید.

 


گفتگو

به سادگی صحبت کردن با یک کودک روشی فوق‌العاده برای پرورش توجه، حافظه فعال، و خویشتنداری است.
■ با کودکان کم سن و سال‌تر با دنبال کردن توجه کودک و با صدای بلند گفتن اسم اشیائی که توجه او را جلب می‌کنند شروع کنید. کودک به احتمال زیاد توجه خود را برای مدتی طولانی‌تر معطوف آن شی می‌کند،‌ و به صورت فعال متمرکز کردن و حفظ توجه را تمرین می‌کند.

 

■ با بزرگتر شدن کودک، اشاره کردن و صحبت کردن در مورد اشیاء یا رویدادهای جذاب می‌تواند به کودکان کمک کند که متمرکز کردن توجه بر روی چیزی که بزرگسال مشخص کرده است را یاد بگیرد. هنگامیکه کودکان زبان یاد می‌گیرند به طور همزمان حافظه خود را با صحبت‌های که می‌شود توسعه می‌دهند، و در نهایت کلمات را با اشیاء و اعمال ربط می‌دهند.
■ صحبت کردن به هر زبانی جدای انگلیسی نیز می‌تواند مفید باشد. مشاهده شده است که کودکانی که به چند زبان صحبت می‌کنند مهارت‌های عملکرد اجرایی بهتری نسبت به کودکانی که به یک زبان صحبت می‌کنند دارند،‌ پس تجربه استفاده از یک زبان اضافی یک مهارت بسیار مهم است.

تمام این تمرینات وبازیها در کاردرمانی کودکان اتیسم انجام میشود

 

🎥این ویدیو بصورت زیر نویس فارسی توسط موتور گوگل ترجمه شده.

 

 

نویسنده

اکوپیشنال تراپیست(کاردرمانگر) محمد مهدی خاتمی

 

           با تشکر از دکتر مهدی علیزاده

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی