menusearch
childrenrehab.ir

چگونه تکان دادن دست در هنگام هیجان کودک اتیسم را کاهش دهیم؟

۱۴۰۲/۴/۸ پنج شنبه
(0)
(0)

چگونه تکان دادن دست در هنگام هیجان کودک اتیسم را کاهش دهیم؟

چگونه تکان دادن دست در هنگام هیجان کودک اتیسم را کاهش دهیم؟

آیا اگر کودک در هنگام هیجان زده دستش را تکان دهد مشکلی است؟

 

گاهی اوقات، کودکان هنگامی که هیجان‌زده، مضطرب، دست‌های خود را تکان می‌دهند یا رفتارهای خود خود تحریک‌کننده‌ای انجام می‌دهند. به کارهایی اشاره دارد که کودک برای دریافت ورودی حسی اضافی در مواقع نیاز انجام می‌دهد، مانند تکان دادن دست، تکان دادن، زمزمه کردن، چرخیدن، کوبیدن....... این رفتارها به کودک کمک می‌کند تا سیستم حسی خود را تنظیم کند و برای بسیاری از کودکان برای عملکرد روزانه بسیار مهم است. به طور کلی، ما نمی‌خواهیم این رفتارها را متوقف کنیم.اما گاهی اوقات، این رفتارها ممکن است به خود آسیب بزند یا زندگی کودک را مختل کند
هدف این مقاله کمک به خانواده‌ها و آسیب‌شناسان گفتار-زبان است تا بفهمند چگونه می‌توانیم به اصلاح رفتارهای تحریک‌آمیز که برای کودک مضر یا مخرب هستند کمک کنیم..


آیا تحریک و تکان دادن دست در کودکان غیر اوتیستیک ممکن است رخ دهد؟


رفتارهای تحریک کننده در کودکان مبتلا به اوتیسم و   همچنین در کودکان دارای اختلالات پردازش حسی رایج است. با این حال، کودکان معمولاً در حال رشد گاهی اوقات این کارها را نیز انجام می‌دهند. فقط به این دلیل که کودک در حال تکان دادن است یا رفتارهای تحریک کننده دیگری انجام می‌دهد، به این معنی نیست که او مبتلا به اوتیسم است.


بسیاری از مردم کودکی را می‌بینند که تکان می‌خوردو فکر می‌کنند: "اوه، آن کودک اوتیسم دارد." همیشه اینطور نیست! این رفتارها ناشی از نیازهای حسی برآورده نشده است و در انواع مختلف کودکان، حتی در کودکان بدون اختلال، دیده می‌شود. در واقع، بزرگسالان اغلب درگیر رفتارهای خودتحریکی هستند. ما به تازگی راه‌های قابل قبول اجتماعی برای انجام آن‌ها پیدا کرده‌ایم، مانند ضربه زدن به پای خود یا راه رفتن در زمان نگرانی.....

مثلاً وقتی باید در یک جلسه طولانی بنشینم، پایم شروع به لرزیدن می‌کند، روی کاغذم ضربه می‌زنم، آدامس را باد مکنیم، یا بلند می‌شوم و به دستشویی می‌روم تا کمی حرکت کنم. همه اینها به این دلیل است که من برای مدت طولانی بدون ورودی حسی زیادی نشسته ام و بدنم درخواست حرکت دارد. همه ما کارهای کوچکی از این دست انجام می‌دهیم. با این حال، کودکان نمی‌دانند چگونه این نیازها را به روش‌های قابل قبول اجتماعی برآورده کنند، بنابراین تمایل به انجام رفتارهای خودتحریکی دارند که در بزرگسالان کمتر رایج است، مانند تکان دادن دست، تکان دادن بدن و غیره.


اگر کودکی در هنگام هیجان و دستش را تکان دهد به چه معناست؟


این رفتارها به ما می‌گوید که کودک ورودی حسی مناسبی را که در آن زمان به آن نیاز دارد دریافت نمی‌کند. ممکن است او فقط باید بلند شود و حرکت کند. یا، ممکن است به این معنا باشد که مکانیسم‌های پردازش حسی او مختل شده و سیگنال‌ها را آنطور که باید دریافت نمی‌کنند. اگر کودکی رفتارهای تحریک کننده زیادی از خود نشان می‌دهد، ممکن است بخواهید به دنبال یافتن کمک برای نیازهای پردازش حسی کودک باشید.

مراجعه اول به کلینیک کاردرمانی وجود دارند که فقط به کمک به کودکان در زمینه پردازش حسی اختصاص داده شده اند. با یک کاردرمانگر باتجربه که در پردازش و تنظیم پردازش حسی تخصص دارد شروع کنید.


آیا باید رفتارهای تحریک و دست زدن را متوقف کنیم؟


رفتارهای تحریک کننده به کودک کمک می‌کند تا سیستم خود را تنظیم کند و برای بسیاری از کودکان برای عملکرد روزانه بسیار مهم است. به طور کلی، ما نمی‌خواهیم این رفتارها را متوقف کنیم،
برخی از رفتارهای خود تحریکی ممکن است باعث آسیب جسمی کودک شود، مانند گاز گرفتن یا خاراندن خود. چیزهای دیگری ممکن است توجه بی‌رویه به کودک را جلب کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در دوست‌یابی یا درگیر شدن در تعاملات اجتماعی شود. سایر رفتارها ممکن است شروع به اختلال در آموزش او کنند، برای مثال اگرکودک در کلاس درس باشد و پیاپی خود را تکان دهد نمیتواند به معلم تمرکز کند.


اطلاعات موجود در این صفحه قرار است برای کودکی استفاده شود که باید رفتار خود تحریکی را متوقف کند، زیرا یا به خود آسیب می‌رساند، در آموزش کودک تداخل دارد، یا به این دلیل که خود کودک می‌خواهد رفتار خود را تغییر دهد. اگر کودک رفتار خود تحریک کننده دارد اما از تحریک کردن آزارش نمی‌دهد و همچنان می‌تواند در زندگی روزمره به خوبی عمل کند، دیگر نیازی به جایگزینی رفتار تحریک کننده کودک با چیز دیگری نیست. رفتارهای خود تحریکی را نباید متوقف کرد فقط به این دلیل که اگر کودک از این کار آزارش ندهد، ظاهری عجیب و غریب در او ایجاد می‌کند.

 


چگونه به رفتارهای تحریک کننده و تکان دادن دست کمک کنیم:


همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، تنها در صورتی که کودک می‌خواهد آن رفتارها را تغییر دهد، باید به توقف دست زدن یا ضربه زدن فکر کنیم. کودکان از این رفتارها برای تنظیم سیستم حسی خود استفاده می‌کنند و ما نمی‌توانیم این را به سادگی از بین ببریم. با این حال، ما می‌توانیم به کودک کمک کنیم تا رفتارهای تحریک‌کننده مضر یا مشکل‌ساز را با رفتارهای جایگزینی که کمتر مضر، حواس‌پرتی کمتر و برای سایر افراد کمتر قابل توجه هستند، جایگزین کند (در حالی که هنوز به کودک کمک می‌کنیم آن نیازهای حسی را برآورده کند). این مراحل را دنبال کنید تا بفهمید چگونه:


1. با یک کاردرمانگر کار کنید
رفتارهای تحریک کننده در قلب یک مشکل حسی است. به همین دلیل است که داشتن یک کاردرمانگر که بتواند با پردازش حسی کار کند بسیار مهم است. این متخصص قادر خواهد بود نیازهای حسی برآورده نشده را شناسایی کند و پیشنهاداتی برای جایگزینی ورودی حسی ارائه دهد.


2. رفتار و نیاز برآورده نشده را شناسایی کنید:


کاردرمانگر و آسیب‌شناس گفتارزبان یا گفتاردرمان می‌توانند اکنون با هم همکاری کنند تا تشخیص دهند که چه نیازی برآورده نمی‌شود و چه رفتاری سعی در برقراری ارتباط دارد.

 

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تشخیص دهید رفتار چیست و چه نیاز حسی را برآورده می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است رفتار را به صورت تکان دادن، تاب خوردن، گاز گرفتن و غیره تشخیص دهید. سپس، تمام مواقعی را که متوجه شدید آن رفتار برای مدتی اتفاق می‌افتد را یادداشت کنید. آنچه را که کودک قبل، در حین و بعد از این رفتار انجام می‌داد، یادداشت کنید.
ممکن است متوجه شوید که کودک همیشه زمانی که برای مدت طولانی نشسته است، زمانی که خسته است یا هیجان زده است شروع به انجام این رفتار می‌کند. همچنین، توجه داشته باشید که احتمالاً کودک چه ورودی حسی از آن رفتار دریافت می‌کند. به عنوان مثال، اگر کودک دست های خود را تکان می‌دهد، احتمالاً ورودی حسی در انگشتانش دریافت می‌کند. اگر او در حال تکان خوردن است، احتمالاً ورودی حسی در مورد تعادل و وضعیت قرارگیری بدنش در فضا دریافت می‌کند. یادداشت هایی بردارید که به شما کمک می‌کند تا ایده هایی در مورد رفتارهای دیگری داشته باشید که می‌توانید آنها را جایگزین کنید.


3. رفتارهای جایگزینی را امتحان کنید که نیازهای مشابه را برآورده می‌کند:


اکنون ما رفتارهای دیگری را امتحان خواهیم کرد که جایگزین رفتار خودتحریکی می‌شوند، اما ایمن‌تر یا کمتر حواس‌پرتی را ایجاد می‌کنند. به خاطر داشته باشید که رفتار جدید کودک ممکن است هنوز دقیقاً شبیه سایر کودکان هم سن او نباشد، اما ما به دنبال ایمن تر یا کمتر حواس پرتی هستیم. وقتی کودک به رفتار جدید عادت کرد، همیشه می‌توانید سعی کنید بعداً رفتار دیگری را به او بیاموزید. شما می‌خواهید چندین رفتار جایگزین مختلف را امتحان کنید تا بهترین کار را برای کودک پیدا کنید.


به‌عنوان آسیب‌شناس گفتار-زبان، می‌توانیم به تسهیل هرگونه راهبرد ارتباطی که در این مرحله ضروری است کمک کنیم. به عنوان مثال، اگر کودک زمانی که ناامید است، دچار اضافه بار حسی شود، می‌توانیم به او کمک کنیم تا آن احساس را منتقل کند و آنچه را که نیاز دارد با استفاده از زبان بدن بپرسد. یا می‌توانیم به کودک کمک کنیم تا نیاز رابا یک استراحت حسی خاص را بیان کند.


از این توصیه ها استفاده کنید تا بر اساس اطلاعاتی که در مرحله آخر جمع آوری کرده اید،

تعیین کنید کدام رفتارهای جایگزینی ممکن است برای کودک مناسب باشد.


راهبردهایی برای برآوردن نیازهای حسی


کودک بیش از حد طولانی نشسته است؟
از کودک بخواهید برای استراحت حرکت کند
به کودک صندلی جایگزین بدهید، مانند صندلی در مقابل زمین، نشستن روی بالش، نشستن روی یک توپ ورزشی کوچک و غیره.
به کودک یک اسباب بازی فیجت بدهید تا هنگام نشستن با آن بازی کند (چیزی کوچک و بدون حواس‌پرتی که می‌تواند دست‌های او را مشغول کند)

کودک خسته است؟
به کودک استراحت کوتاه بدهید (در صورت امکان)

کودک هیجان زده است؟
با دست زدن ریتمیک یا با فشار دادن دست ها به هم جایگزین کنید


کودک عصبانی/ناراحت است؟
با فشردن/ گاز گرفتن دندان گیر/ ضربه زدن به بالش جایگزین کنید
از کودک بخواهید استراحت کند/به پیاده روی بروید
استراتژی های خودآرام سازی را انجام دهید


کودک دارای ورودی لامسه وعمقی/بال زدن در انگشتان است
با فشار دادن دست ها یا فشار دادن دست ها به هم جایگزین کنید
به کودک یک توپ استرس یا اسباب بازی قابل فشار دادن بدهید تا با آن بازی کند
با کودکی که روی دست نشسته است جایگزین کنید (برای احساس فشار)


کودک برای تعادل بدن تکان میخورد/ورودی حسی است
از کودک بخواهید به جای حرکت از جلو به عقب، به پهلو به پهلو تکان بخورد. از این طریق هم راحت‌تر است که او را به معلم نگاه کند.
کودک را در آغوش بگیرید، تمام تنه‌اش بفشارید
از کودک بخواهید جلیقه یا پیراهن تنگ بپوشد. پیراهن های حسی خاصی وجود دارد به شکل جلیقه که کاملا تنه را با فشار ملایم بالاتنه را در آغوش می‌گیرند.
از کودک بخواهید برای استراحت روی زمین بغلتد.. یا او را روی پتویی مانند بغلتانید.


کودک خودش را گاز می‌گیرد/ ورودی حسی به دهان

به کودک لقمه ای برای خوردن یا یک تکه آدامس بدهید.
به کودک یک آب نبات جویدنی و ترش بدهید.

 
کودک بازو/ورودی حسی خود را گاز می‌گیرد
اگر کودک به تکنیک های دهان پاسخ نمی‌دهد، شاید به ورودی حسی در بازوی خود نیاز دارد. سعی کنید بازویش را فشار دهید.یا به او یاد دهید که بجای گاز گرفتن بازئیش را فشار دهد


کودک در حال خاراندن خود است/نیاز به ورودی حسی فشار عمیق دارد
سعی کنید هنگام انجام این کار به کودک فشار عمیقی وارد کنید. یعنی فشارهای محکمی به تمام بدنش. همچنین می‌توانید از او بخواهید دراز بکشد و یک توپ بزرگ را روی بدنش بغلتاند. یا قرار دادن کودک بین دو بالش یا تشک.

 

کودک با اعمال خود به شما خواهد گفت که آیا آن را دوست دارد یا نه. چیزی را که او با آن راحت نیست امتحان نکنید، اما ممکن است یکی از آنها کارساز باشد.
به تلاش خود ادامه دهید تا زمانی که یکی (یا چند مورد) را پیدا کنید که به نظر می‌رسد کودک به خوبی به آنها پاسخ می‌دهد. برای این مرحله از نزدیک با کاردرمانگر همکاری کنید.


4. نحوه استفاده از تکنیک(های) را به کودک بیاموزید:
اگر کودک قادر است برخی از این استراتژی ها را به تنهایی انجام دهد، به او نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهد و سپس اجازه دهید خودش تلاش کند. تمرین را ادامه دهید تا زمانی که بتواند آن را فقط با یک یادآوری شفاهی انجام دهد. سپس، هر بار که او شروع به انجام رفتار تحریک قبلی کرد، به او یادآوری کنید که از استراتژی جدید استفاده کند.
اگر این راهبردی است که کودک به تنهایی قادر به انجام آن نیست، به او بیاموزید که چگونه بخواهد این استراتژی برای او انجام شود. به عنوان مثال، اگر استراتژی این است که به یک استراحت حرکتی بروید، جایی که او مانند یک پتو به دورش هم می‌پیچد، از او بخواهید برود یک «کارت استراحت» (من از یک مربع قرمز با X روی آن استفاده می‌کنم) و آن را به شما بدهد. شما می‌توانید این کارت ها را به صورت استراتژیک در مکان هایی قرار دهید که ممکن است او به آن نیاز داشته باشد.

 

 

 

بعدی
دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

دوره های مربیگری مهارت های حرفه ای کودکان

 ورکشاپ تخصصی اهمیت بازیهای مغزی در کودکان پیش دبستانی ودبستان

دوره بین المللی بازیهای مغزی

 ۱۳ ساعت تدریس وبینار جامع اختلالات یادگیری

گواهی وبینار جامع اختلالات یادگیری

 گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

گواهی وبینار جامع کاربرد بازی های موسیقایی و ریتمیک

ورکشاپ 16 ساعته  توانبخشی بینایی بر مبنای علوم اعصاب  شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی دیداری با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 دکتر مهدی علیزاده

وبینار یکپارچگی حسی -پیشرفته

 ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ ۳۴ ساعت کاردرمانی ذهنی

ورکشاپ  16 ساعته توانبخشی شناختی در اتیسم مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی در اتیسم-(توانبخشی اوتیسم)

ورکشاپ (کارگاه) 16 ساعته با تدریس : دکتر مهدی علیزاده متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره یکپارچگی حسی-رویکرد علوم اعصاب- دکتر مهدی علیزاده

 دکتر غلامیدکتر شریف زاده

تمرینات اداراکی حرکتی

 مدرس بین المللی

گواهی دوره مشترک

 کارگاه یکپارچگی حسی16 ساعته با تدریس:دکتر ابراهیم پیشیاره متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره کارگاه یکپارچگی حسی-دکتر ابراهیم پیشیاره

کارگاه دوروزه اهداف کارگاه

کارگاه تخصصی مداخلات ادراکی-حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

کارگاه 2 روزه   توانبخشی تعامل همه جانبه دردوره  پیش کلامی با تدریس: دکتر صمدی متخصص اختلالات رشدی وهوشی

گواهی اتمام دوره توانبخشی اوتیسم در تعامل همه جانبه دردوره پیش کلامی

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاھش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح یک 1)

مدرس:دکتر علی صمدی تحلیل رفتار کاربردی ثابت شده است که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بسیارتاثیرگذار است مهارتهایشان را افزایش می‌دهد و رفتار مشکل ساز را کاهش می‌دهد.

کارگاه تحلیل رفتار کاربردی(ABA) در اختلالات طیف اتیسم (سطح 2)

ورکشاپ 16 ساعته  دوره پی ار تیبا تدریس دکتر مصباح انصاری و صدیقه فراهانی(دارای اولین سرتیفیکیتPRT از دانشگاه کالیفرنیا)

گواهی اتمام دوره PRT

⭕️روش درمانی سانرایز چگونه انجام می‌شود؟روش درمانی به این شیوه است که والد با تقلید از رفتارهای تکراری کودک، همراه وی می‌شود و زمانی که رفتاری بهنجار نشان دهد، او را تشویق می‌کند تا آن رفتار شکل بگیرد و یا اگر علاقه اجتماعی نشان دهد، پدر و مادر از این فرصت استفاده می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی را به وی آموزش دهند. در آموزش رفتارهای اجتماعی مهارت های اساسی زیر مورد تاکید قرار می‌گیرد:✅ ۱-ارتباط چشمی و ارتباط غیرکلامی✅ ۲-ارتباط کلامی✅ ۳-دامنه توجه فعال✅ ۴-انعطاف پذیری

کارگاه تخصصی سانرایز

 مدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره مداخلات مبتنی بر بازی در کاردرمانی

 ورکشاپ 8 ساعتهمدرس :دکتر اسماعیلی

گواهی اتمام دوره بازی درمانی در کودکان با اختلال یادگیری وبیش فعالی

🔆🔆 مدرس: ✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه / مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی/ با ۲۴ سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )1⃣ کارگاه اول:✅ مبانی، اصول و انواع بازی درمانی ( پیش نیاز تمامی کارگاه های دوره )2⃣ کارگاه دوم:✅ بازی درمانی در اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD )3⃣ کارگاه سوم:✅ بازی درمانی در اتیسم4⃣ کارگاه چهارم:✅ بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

🔶 دوره جامع بازی درمانی( اختلالات اضطرابی، نافرمانی مقابله جویانه ( ODD ) و وسواسی جبری ( OCD) بازی درمانی در اتیسم بازی درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (LD)

 مدرس دکتر خیاط زاده

گواهی اتمام دوره بوبت جدید

ورکشاپ 16 ساعته ✅ انواع اختلالات ادراک دیداری و شنیداری✅ انواع آگنوزی✅ اختلالات ادراک بدنی و فضایی✅ آپراکسی مدرسین: دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی و ادراکی برای کاردرمانگران

ورکشاپ 3 روزه(24 ساعت) توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران مدرس دکتر علیزاده دکتر ملاحت اکبر فهیمی     اولین دوره جامع توانبخشی شناختی با 3 کارگاه1.مقدمه ای بر توانبخشی عصبی-شناختی2.توانبخشی شناختی و ادراکی3.توانبخشی شناختی در اختلالات تکاملی( اوتیسم / ADHA / اختلالات یادگیری )مدرسین :دکتر ملاحت اکبر فهیمی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )دکتر مهدی علیزاده زارعی ( دکتری علوم اعصاب شناختی / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران )

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی برای کاردرمانگران

کارگاه 2 روزه  توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیریمدرس:دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره توانبخشی شناختی حافظه واختلالات یادگیری

 مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

کارگاه 2 روزه توانبخشی شناختی در اختلال نقص توجه وبیش فعالی

کارگاه 16 ساعته کارکردهای شناختی مغز مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختیاصول ارزیابی شناختی و تحلیل رفتار مبتنی برکارکردهای شناختی مغزارزیابی ادراک دیداری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی ادراک دیداریارزیابی کارکردهای توجهی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای توجهیارزیابی کارکردهای اجرایی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای اجراییارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیری و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای حافظه و یادگیریارزیابی کارکردهای زبان و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای زبانارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی و مجموعه آزمون‌های ارزیابی کارکردهای شناخت اجتماعی اصول توانبخشی شناخت

گواهی اتمام دوره کارکردهای شناختی مغز

 دوره جامع موسیقی درمانی  48 ساعته (6 روزه) مقدمه ای بر کاربرد موسیقی بر سلامت جسم و روان مدرس :دکتر حسن عشایری کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 1 ( اختلالات تکاملی با محوریت اوتیسم )مدرس:دکتر مهدی علیزاده کاربرد موسیقی در کودکان با نیازهای ویژه 2 ( کم توان ذهنی )کاربرد موسیقی در کودکان جسمی حرکتی کاربرد موسیقی در اختلالات روانپزشکی مدرسین پرفسور حسن عشایری دکتر مهدی علیزادهدکتر میترا خلف بیگی دکتر هاتف دوستدار

گواهی اتمام دوره جامع موسیقی درمانی

🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی1 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد افزایش توجه و تمرکز "🔶 " کاربرد بازیهای ریتمیک در توانبخشی2 "🔷 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد خلاقیت حرکتی "🔶 " کاربرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تحریک حس بینایی و لامسه " 🔷 " کابرد بازیهای موسیقایی با رویکرد تربیت شنیداریمدرسین 🔵 دکتر میترا خلف بیگی دکتری تخصصی کاردرمانی  دبیر شاخه ایران انجمن جهانی توانبخشی روانی اجتماعی 🔴 ندا نصیری مربی موسیقی کودک 🔵 صابر جعفری  مدرس بادی پرکاشن

دوره جامع کاربرد ریتم و بازیهای موسیقایی در توانبخشی

 سرفصل های دوره مربیگری ارف1.ریتم:که شامل بازیهای ریتمیک،بادی پرکاشن همراه با آموزش ابتدایی سازهای کوبه ای2.تِئوری موسیقی کودک:آشنایی با ساده ترین شکل ممکنه با رنگ ونقاشی3 تربیت شنوایی:گوش دادن به موسیقی  وآهنگهای کودکانه4.آموزش بلز: به عنوان اولین ساز ملودیک که کودکان نوازندگی را در ابتدا با آن آموزش میبینند5. آموزش سازهای پرکاشن:سازهایی مسه طبلک، مثلث ،شیکر،چوبک ،تامبورین6. هارمونی:یادگیری به شکل ساده در کارهای گروهی7. ساختن کاردستی با وسایل ساده

مربیگری موسیقی کودک((ارف))

🔆🔆مدرس:✅ دکتر حسن فربد مفیدی تهرانی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی سلامت / مدرس دانشگاه / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ طبقه بندی رفتار های مشکل ساز✅ ارزیابی و ثبت جداول رفتاری✅ مروری بر مکاتب و رویکرد های اصلاح رفتار✅ روش های مداخله برای اصلاح رفتار✅ طرح درمان و تمرین عملی

کارگاه تخصصی " رفتاردرمانی در کودکان با نیازهای خاص "

🔆 مدرس: لیلا انگوتی ( کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / با 16 سال سابقه توانبخشی بالینی بیماران  ) 🔆✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ تعاریفی از انواع ماساژ✅ شرایط انجام ماساژ و ارزیابی✅ اثرات فیزیولوژیکی، مکانیکی و سایکولوژیکی ماساژ✅ اندیکاسیون و کانتراندیکاسیون ماساژ✅ انواع حرکت ماساژ کلینیکال✅ کاربرد عملی ماساژ کلینیکال در سر و صورت، شانه، تنه فوقانی، اندام فوقانی، ستون فقرات، شکم، لگن، کمر و اندام تحتانی

کارگاه تخصصی ماساژ کلینیکال و ماساژ کودک

 در این دوره شرکت‌کنندگان اصول طراحی برنامه‌های بازی و استعداد پروری ورزشی کودکان، معرفی شاخص‌های حرکتی کودکان و بازی‌های تقویتی مربوطه، معرفی بازی‌های اصلاحی ویژه کودکان دچار مشکلات قامتی، اصول استعداد پروری ورزشی کودکان، آموزش تمرینات ادراکی حرکتی کودکان، بازی‌های ورزشی و استعداد پروری ورزشی کودکان، بازی‌های حرکتی خلاقانه، شیوه‌های کاربردی برقراری ارتباط با کودک و اصول اجرای انواع کارگاه و فستیوال‌های بازی حرکتی را به‌صورت تئوری و عملی با بهره مندی از اساتید برجسته داخلی و خارجی فرا گرفتند.

دوره بین المللی بازی و ورزش کودکان

ورکشاپ 16 ساعته تشریحی و عملی نوروآناتومی کاربردی مدرس :دکتر پیمان ابهریان متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره تشریحی وعملی نوروآناتومی کاربردی

 محتوای این دوره شامل بازیهای طبقه بندی شده مختلف از جمله بازی های ریتمیک، کودک و والد، بازی های مفاهیم حرکت، فیتنس بازیهای حسی حرکتی،دهلیزی ،آگاهی بدنی،حس عمقی، برتری جانبی خواهد بود.

طراحی بازیهای حرکتی در کودکان

کارگاه(٢روز) مدرس:دکتر میثم محمدی(کاردرمان-دکتری تخصصی علوم اعصاب)محورهای کارگاه 2روز:☑️مقدمه ای بر فارماکولوژی ومکانیسم اثر داروها☑️اثرات متقابل درمانهای دارویی بادرمانهای توانبخشیداروهای مصرفی رایج در مراجعین مراکز توانبخشی☑️نوروفارماکولوژی وسیستمهای انتقال سین

داروشناسی برای درمانگران(نوروفارماکولوژی)

 کارگاه بین المللی، دومنیک چیکوت (Dominique Chiquet)، موسس آکادمی آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان از کشور سوئیس اصول برنامه ریزی برای بازی‌های حرکتی کودکان در سنین ۴ تا ۷ سال پرداخت.

آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان-دومنیک چیکوت از کشور سوئیس

ورکشاپ  نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRIمدرس دکتر مهدی علیزاذه دکتر ملاحت اکبر فهیمی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر MRI

 تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی بمدت24ساعت

تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی

ورکشاپ 16 ساعته نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs) مدرس :دکتر وحید نجاتی متخصص علوم اعصاب شناختی

گواهی اتمام دوره نوروآناتومی کاربردی وتحریک الکتریکی مغز(Tdcs)

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغزبا مجموعه آزمون های عصب روانشناختی D-KEFS و BADS

ارزیابی جامع کارکردهای عالی شناختی مغز

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ) ✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه: ✅ ساختار و فعالیت امواج مغزی و نحوه ثبت آن در EEG✅ ویژگی های عملکردی و مشکلات رایج در امواج مغزی در اختلالات سیستم عصبی✅ آشنایی با QEEG و کاربرد آن در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی✅ بررسی و تفسیر اشکال QEEG در بیماریهای سیستم عصبی

جایگاه الکتروانسفالوگرافی کمی ( QEEG ) در تشخیص و توانبخشی بیماری های سیستم عصبی

 1-ارزیابی حافظه فعال(معرفی کارکرد اجرایی وشناختی حافظه فعال)2-اصول وچهارچوب توانبخشی وضعف حافظه فعال3-درمان وتوانبخشی اختلالات خواندن با رویکرد حافظه فعال4-درمان وتوانبخشی اختلالات نوشتن با رویکرد حافظه فعال5-درمان وتوانبخشی اختلالات ریاضی با رویکرد حافظه فعال6-معرفی تمرینات آزمونها ونرم افزارهای توانبخشی ضعف حافظه فعال

کارگاه تخصصی درمان و توانبخشی اختلالات یادگیری با رویکرد حافظه فعال

مدرس: دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری روانشناسی کودک، مدرس دانشگاه، مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی )☑️اختلال یادگیری شامل اختلال خواندن نوشتن و ریاضی☑️شناسایی وتعاریف مربوط به اختلال یادگیری وانواع ان☑️علل بروز اختلال یادگیری وبرسی این اختلال از دیدگاه نوروسایکولوژی☑️برسی evidence-base کیسهای مراجعه شده☑️معرفی روشهای تشخیص ارزیابی وابزارهای استاندارد در انواع اختلالات یادگیری☑️مداخلات توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

توانبخشی شناختی در انواع اختلالات یادگیری

 ورکشاپ 24 ساعت(3روز)با تدریس :دکتر مصطفی تبریزی

گواهی اتمام دوره اختلالات یادگیری

 مدرس ایشان توسکای از ترکیه

بازیهای ریتمیک

*معرفی ابزارهای تشخیصی رسمی اختلالات تکاملی *تعیین مسیر مداخله وارایه راهکارهای درمانی

ارزیابی تشخیص وتعیین مسیر مداخله براساس پروفایل شناختی آزمونهای تکاملی

 کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHDمدرس سرکار خانم مرضیه نظری

کارگاه تخصصی توانبخشی شناختی اختلال نقص توجه وبیش فعالیADHD

  کارگاه تخصصی

کارگاه تخصصی ارزیابی های شناختی کاربردی در توانبخشی کودکان

 ✅ مقدمه ای بر نوروآناتومی بالینی و کاربردی✅ کارکردهای عصب شناختی مغز و اختلالات کارکردی آن در انواع بیماری ها✅ آناتومی ظاهری بخشهای مختلف مغزی شامل بصل النخاع، پل مغزی، مزانسفال و اعصاب آن، هسته های قاعده ای، قشر مغز و آناتومی عروق مغزی✅ بازشناسی مناطق درگیر در بیماری های حسی-حرکتی و گفتاری✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تشریح کاربردی مغز با رویکرد علوم اعصاب شناختی

 🔆🔆مدرس:✅ دکتر نجوا موسوی ( گفتاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مکانیسم تئوری ذهن✅ مطالعات تصویربرداری مغزی در حوزه تئوری ذهن✅ مناطق مغزی درگیر در تئوری ذهن✅ مطالعات بالینی تئوری ذهن✅ توانایی های مرتبط با تئوری ذهن✅ نقش لوب فرونتال در توانمندی های تئوری ذهن✅ کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن✅ پیش درآمدهای تئوری ذهن✅ ارزیابی های تئوری ذهن و نحوه اجرا✅ راهکارهای ارتقاء مهارت تئوری ذهن

کارگاه تخصصی-تئوری ذهن(TOM)

✅ دکتر مرضیه عصاره  ( فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان / دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز )✅ دکتر هادی منتظر لطف الهی ( فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان )✅ دکتر محمد زنوزی راد ( متخصص بیماری های کودکان )✅ دکتر زهرا نامورپور ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی علوم اعصاب✅

فارماکولوژی در توانبخشی

🔆🔆 مدرس:✅ دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / مدرس کشوری دوره های آموزشی / با 25 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مبانی نظری کارکردهای اجرایی شناختی و انواع آن✅ معرفی آزمون های ارزیابی ادراک دیداری شنیداری✅ معرفی آزمون های کاربردی در زمینه سنجش کارکردهای اجرایی شناختی✅ طراحی تکالیف و استراتژی های توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

کارگاه تخصصی-توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی

✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ روانشناسی بالینی کودک✅ روش های درمانگری با رویکرد رفتاردرمانی ✅ معرفی روشهای قدرتمند و رایج رفتاردرمانی برای تغییر رفتار✅ راهبردهای مداخله در اختلالات:⭕️ رفتاری⭕️ وسواس⭕️ اضطراب⭕️ بیش فعالی⭕️ اختلالات رفتاری ایذایی⭕️ اتیسم⭕️ تاخیر رشد تکاملی

کارگاه تخصصی رفتار درمانی-مرضیه نظری

 دکتر محمد خیاط زاده

وبینار ادراکی حرکتی

  دکتر مرضیه نظری ( کاردرمانگر / دکتری تخصصی روانشناسی کودک / مدرس دانشگاه علوم پزشکی مازندران / با 26 سال سابقه توانبخشی بالینی کودکان )✅ ارزیابی، تشخیص و تعیین مسیر مداخله براساس تفسیر پروفایل شناختی آزمون رسمی در اختلالات یادگیری (LD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)✴️ با توجه به حجم مطالب، وبینار در 4 جلسه دو ساعته (8 ساعت) برگزار میگردد

وبینار جامع اجرا، نمره گذاری و تفسیر نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر کودکان

🔆🔆 مدرسین:✅ دکتر زهرا نامورپور  ( کاردرمانگر و دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی / مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران )✅ دکتر عبدالله امینی ( رادیولوژیست و دکتری تخصصی علوم تشریح / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )✔️✔️✔️✔️✔️ مباحث کارگاه:✅ مقدمه نظری بر نوروآناتومی ( با الویت قرار دادن بخشهای عملکردی مرتبط با حرکت، شناخت، گفتار، توجه و حافظه )✅ ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکرد شناختی بخشهای مختلف سیستم عصبی✅ آشنایی با MRI مناطق مغزی و نحوه شناسایی و تفسیر آن✅ بررسی اختلالات سیستم عصبی در قالب مثالهای بالینی ( علائم، بخشهای مغزی درگیر، تصویر MRI بیمار مربوطه به همراه تفسیر آن )

کارگاه تخصصی " نوروآناتومی بالینی بهمراه تفسیر تصاویر MRI با رویکرد علوم اعصاب شناختی

قبلی