همانطور که پیش تردر باره مدل دنور گفتم دوران نوزادی دوران بسیار انعطافپذیری به لحاظ رشد و نمو مغز و توانایی یادگیری هستند. نظر به این انعطاف پذیری مغز کودکان و تأثیر تجربه در شکل دهی به فعالیّت و ساختار مغز، انتظار داریم که تجربیّات مداخله بر تغییرات مغز و تغییر رفتار تأثیرگذار باشند. فعالیّت هایی که کودکان در طول روز انجام میدهند فعالیّت هایی خنثی نیستند- این فعالیّت ها یا منجر به ساخت یک مغز اجتماعی و ارتباطی تر میشوند، یا مغزی که بیشتر بر محوریّت اشیاء عمل میکند. در برنامة ESDM(مداخلات زود هنگام)، ازفعالیتهای که کودک روزانه با آنها وقت میگذراند به صورت تعاملی استفاده میکنیم.